اجرای ۷۰ پروژه برای رفع تنش آبی روستاهای استان زنجان در سال جاری

به گفته جز قاسمی در ۹ ماهه اول امسال ۷۰ پروژه با ۵۰ میلیار تومان هزینه برای رفع تنش آبی روستاهای استان زنجان اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت سالروز تشکیل شرکت های آب و فاضلاب اظهار کرد:  سال آبی گذشته به سختی سپری شد ولی تلاش کردیم خدمات خوبی به شهروندان ارائه دهیم.

 


علیرضا جزقاسمی به وضعیت نامناسب بارندگی در سال گذشته و امسال اشاره کرد و افزود: تا امروز 36 درصد نسبت به بلند مدت کاهش بارندگی داشتیم و 45 درصد نسبت به سال گذشته با کمبود بارندگی مواجه هستیم.

 


وی با اشاره به اینکه سهم شرب و بهداشت و صنعت از آب استان عدد پایینی است، گفت 10 درصد اب استان در این بخش ها مصرف می کند و مابقی توسط بخش کشاورزی به مصرف می رسد که رقم بالایی است.

 


این مسئول با یادآوری اینکه 75 درصد آب استان از منابع زیرزمینی تامین می شود و تعییرات اقلیمی این موضوع را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: این شرکت به 21 شهر و 615 روستا خدمات ارائه می دهد.

 


جزقاسمی به مشکل کم آبی در بدخی از روستاهای استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به دلیل خشک شدن آب های سطحی و قنات ها، مصارف تامین آب دام های سبک و سنگین، باغ و باغچه ها بر عهده شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفت.

 


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه آب بهای روستایی 50 درصد آب بهای شهری است، گفت: 30 درصد حجم آبی که در روستاها استفاده می شود در لیست پرمصرفین آب قرار دارند.

 


وی با بیان اینکه در سال جاری 166 روستا از تنش آبی خارج شد، تصریح کرد: 100 روستا دارای تنش آبی هستند و این تنش ها فصلی بوده و در تابستان بیشتر است.

 


به گفته جز قاسمی در 9 ماهه اول امسال 70 پروژه با 50 میلیار تومان برای خروج روستاهای دارای تنش آبی در استان اجرا شد.

 


وی با یادآوری اینکه 200 پروژه با 462 میلیارد تومان در استان در دست اجرا داریم، گفت: تلاش شده از ظرفیت خیرین و مشارکت های مردمی در اجرای این پروژه ها استفاده کنیم. 


این مسئول به آبرسانی به روستا با استفاده از ظرفیت خیرین در روستا و با مشارکت اهالی و شرکت ابفار اشاره کرد و افزود: این طرح در 40 روستا در حال اجراست.

 


به گفته وی، از اعتبارات امسال از سوی مجلس با عنوان محرومیت زدایی از طریق قرارگاه امام حسن مجتبی پروژه های آب در 55 روستا با همراهی آب و فاضلاب استان زنجان پیش خواهد رفت.

 


جزقاسمی با اشاره به اینکه اعتبارات این شرکت نسبت به سال قبل افزایش مناسبی داشته که با تخصیص به موقع پروزه ها پیش می رود، یادآور شد: امسال 24 درصد اعتبارات تخصبص یافته است.

 


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه اجرای این پروژه ها علاوه بر همراهی دستگاه ها نیازمند همراهی مردم است، اظهار کرد: در شهر زنجان مصارف بالا بود که نشان می دهد مصرف کماکان بالا است.

 


وی در خصوص نحوه همراهی این شرکت در پروژه سبزه میدان گفت: از 2 سال پیش پروژه ای برای اصلاح هسته مرکزی زنجان اختصاص دادیم و موجب شد تا در دو سال گذشته تاسیسات فرسوده که 13 کیلومتر بود را بازسازی کنیم همچنین تاسیسات محدوده پیاده راه و سبزه میدان نوسازی شد.

 


این مسئول ادامه داد: متوسط فرسودگی شبکه آب و فاضلاب بالغ بر 40 درصد در شهرها است و جمع آوری انشعابات غیرمجاز در دستور کار است.

 


وی به سفر وزیر نیرو به استان زنجان با محوریت آب در روز سه شنبه خبر داد و گفت این سفر با تشکیل جلسه و بازدید از پروژه های آب همراه خواهد بود.

 


جزقاسمی به بسته های تشویقی برای مشترکین خوش مصرف با عنوان آب امید اشاره کرد و افزود در این بسته برای مشترکین با مصرف زیر 5 مترمکعب قبض با رقم صفر صادر می شود.

کد خبر 1133448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha