نویسنده «فرمانده در سایه» طرفدار حاج قاسم نیست/ ارادت دولتمردان منطقه به حاج قاسم

آشوری گفت: آمریکایی ها از سردار سلیمانی ترس داشتند زیرا می دیدند که ایشان در حال تبدیل شدن به یک الگو برای جوانان منطقه است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر حسین آشوری امروز یکشنبه 12 دی در نشست معرفی و نقد کتاب فرمانده در سایه که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: کتاب فرمانده در سایه حاصل یک سری یادداشت هاست که نویسنده آنها را 10-12 سال پیش در مجله نیویورک کر چاپ کرده است. جالب است که 10-12 سال قبل شاید مردم ما حاج قاسم را نمی شناختند اما یادداشت هایی در مورد ایشان در مجلات خارجی چاپ می شده است.

 

مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران اظهار داشت: کتاب فرمانده در سایه جزو کتبی است که فردی از جامعه غربی شرق شناسی کرده و در مورد چهره شرقی نوشته شده است. مردم و محققان این کتاب را باید با دو دیدگاه بخوانند، اول اینکه از دیدگاه غرب در مورد حاج قاسم سلیمانی آگاه شوند و دوم اینکه بدانند نویسنده و منابع اش طرفدار حاج قاسم نیستند. در کتاب نشان داده شده است که شدت تنفر دشمنان از حاج قاسم طوری بوده که نمی توانستند آن را پنهان کنند.

 

وی با بیان اینکه به کتاب فرمانده در سایه باید به چشم پرونده جنایی نگاه کرد، افزود: یک روند تاریخی روایت شده که نشان می دهد آمریکایی ها سال 2003 پا در خاورمیانه می گذارند و کم کم با رشد پدیده ای آشنا می شوند. وقتی آمریکایی ها وارد عراق می شوند، می بینند نمی توانند به طور کامل عراق را به دست آورند. وقتی آمریکایی ها وارد افغانستان می شوند برایشان سوال پیش می آید که چرا نمی توانند افغانستان را کامل به دست آورند. بر اساس حرف های دشمنان حاج قاسم محبوبیتی بین مردم منطقه داشته است. باید بررسی کرد که چرا اشغالگران از حاج قاسم ناراحت بودند. اشراف اطلاعاتی در منطقه با حاج قاسم بوده است. نه تنها مردم منطقه بلکه دولتمردان نیز به حاج قاسم عشق و علاقه و ارادت داشتند.

 

آشوری با اشاره به کاربردهای مختلف کتاب فرمانده در سایه بیان کرد: از این کتاب می توان روش شناسی یاد گرفت. دشمنان وقتی می خواهند در مورد فردی تحقیق کنند تا دوران کودکی او را نیز آنالیز می کنند. آمریکایی ها هر موقع در مورد رویارویی با ایران سخن گفتند لفظ راهبردی را به کار بردند چون از ایران ابا دارند. تنها جایی که دست به اقدام می زنند وقتی است که می خواهند حاج قاسم را ترور کنند. در واقع برای ترور حاج قاسم تمام احتیاط کاری ها را کنار می گذارند. آمریکایی ها از سردار سلیمانی دچار ترس شده بودند چون می دیدند ایشان در حال تبدیل شدن به الگویی برای جوانان منطقه است. الگو شدن حاج قاسم می توانست باعث نابودی بسیاری از دستاوردهای آمریکایی ها شود.

 

مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران تصریح کرد: دشمنان فهمیده بودند سردار سلیمانی غیر قابل سازش است. مخاطب در کتاب فرمانده در سایه با تاریخچه ای بین خطوط آشنا می شود.

 

سردار سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس بارها با آمریکایی ها درگیر شده بود. از یک طرف دشمنان متوجه شدند حاج قاسم سازش پذیر نیست. شیری نیست که بتوان یالش را کوتاه کرد و به شکل دیپلمات امروز درآورد و با او طرح دوستی ریخت.

 

 

کد خبر 1133551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha