علامه مصباح دغدغه اصلاح جامعه را داشت/تکلیف مداری مهمترین خصیصه آیت الله مصباح یزدی

حجت الاسلام بابائیان گفت: مرحوم آیت الله علامه مصباح یزدی عالمی بودند که به نیازهای زمانه توجه ویژه ای داشتند، حقیقتاً دغدغه اصلاح جامعه را داشتند.

حجت الاسلام «عباس باباییان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، با اشاره به اینکه سخن گفتن درباره شخصیت ممتاز مرحوم آیت الله مصباح یزدی سخت است، اظهار کرد: از باب اینکه اگر آب دریا را نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید به مناسبت ارتحال آیت الله چند نکته از ویژگی های اخلاقی، علمی و معنوی ایشان را بیان خواهم کرد.

 

امام جمعه امیرکلا افزود: علامه مصباح سنگربان توحید در دو جنبه سیاسی و فرهنگی و بزرگترین افتخار حوزه علمیه و از بزرگترین شخصیت‌های علمی جهان بود که در احیا و تفکر اسلامی صحیح و در مبارزه با انحرافات و بدعت ها و شناساندن اسلام راستین تاثیر فوق‌العاده‌ای داشت و در ذیل رهبری امامین انقلاب حضور شخصیت‌هایی مانند شهید مطهری، بهشتی، مفتح، قدوسی، مرحوم علامه جعفری و علامه جوادی آملی و  مرحوم علامه حسن زاده آملی تاثیرگذاری مثبتی در روند انقلاب داشت.

 

حجت الاسلام باباییان تصریح کرد: مرحوم علامه مصباح سالیان دراز به درک محضر سه عالم شهیر و کبیر حضرت امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و آیت الله مرحوم بهجت افتخار شاگردی آن نام‌آوران تاریخ را در پرونده علمی، تربیتی خویش دارد و از جنبه‌های فقهی، سیاسی، فلسفی، عرفانی، اخلاقی و معنوی آراسته به کمالات برجسته در ساحت‌های گوناگون گردیده بود.

 

امام جمعه امیرکلا با بیان اینکه آیت مصباح یزدی در شمار دانشمندان بزرگ شیعه قرار دارد، اذعان کرد: ایشان در صحنه‌های رویارویی حق علیه باطل پیشرو بود تا مانع از سلطه و هجمه‌های گسترده دشمنان علیه شیعیان شود، مقام چنین دانشمندانی هزاران هزار مرتبه از مقام مجاهدان در راه خدا برتر و بالاتر است چرا که اینها از دین شیعیان دفاع می‌کنند.

 

این مسئول عنوان کرد: مرحوم علامه مصباح یزدی عصاره فضائل حوزه و روحانیت بود،زیرا از پارسایی و پرهیزگاری و سلوک بر طریق معرفت برخوردار بود و همچنین بهره مند از فضل و تقوا و اخلاص و تربیت‌کننده فضلای آشنای به مقتضایت زمان بود.

 

وی اعلام کرد: مرحوم مصباح یزدی بنیانگذار موسسه جامع و کامل و تربیت اندیشمندان بزرگ علمی بود، ایشان متفکری برجسته و مدیری شایسته دارای زبانی گویا در اظهارات حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بود.

 

حجت الاسلام باباییان تصریح کرد: خدمات ایشان در تولید اندیشه‌های دینی و نگارش کتب راهگشا، ممتاز و اثرگذار و حضور انقلابی در همه میدان‌هایی که احساس نیاز به حضورشان میشد انصافا کم‌نظیر بود، وی عالم، بصیر، باصفا، منبع فکر و اندیشه اسلامی و از برکات حوزه‌های علمیه بود.

 

امام جمعه امیرکلا ادامه داد: مطالعات تحصیلات ایشان به دروس حوزه محدود نشده و از علم روز همچون فیزیک، شیمی، زبان انگلیسی و فرانسوی غافل نبودند، مطالعات فلسفی ایشان محدود به فلسفه اسلامی نبود بلکه با فلفسه غرب نیز آشنایی کافی داشت.

 

این مسئول با اشاره به شیفتگی به نماز، انس با قرآن و اهل بیت (ع) در وجود علامه موج می زد، گفت: ایشان توسل به معصومین به ویژه امام زمان (عج) ، توجه به کانون خانواده و اهتمام به تربیت فرزندان را همواره مدنظر قرار می‌داد، سلوک و تقوای او، نظم و برنامه، علم و حکمت او صبوری، شکیبایی، فکر و بیان منسجم، نوآوری‌های علمی و پژوهشی، روحیه تحقیق و پژوهش، جدیت و پشتکار، مجاهدت و تاثیرپذیری، آگاهی از علوم روز و اندیشه‌های نو، انصاف در قضاوت‌های علمی، رعایت ادب در نقد اندیشه‌ها، صراحت و شجاعت در اظهار حق و عقیده، نواندیشی و اقتدار علمی، قدرت نظریه‌پردازی و تولید علم و ارتباط عمیق و صادقانه با جوانان، تکلیف‌مداری و شجاعت در میدان مبارزه سیاسی و اجتماعی، حضور انقلابی و به‌هنگام در صحنه مدافع حریم ولایت از ویژگی‌ها و شاخصه‌های استاد فرزانه مصباح یزدی بود.

 

وی بیان کرد: مرحوم مصباح مرد میدان مبارزه فرهنگی بود، مصداق بارز عقلانیت و تعبد، دنبال انجام وظیفه شرعی بود، هدایت اجتماعی مرزبانی از اندیشه و ارزش ها، دیدبانی راهبردی نظام، جهاد برای دفاع از کیان اسلام، تلاش برای عرضه کردن وجه تمدنی اسلام ناب محمدی(ص) و آموزه های اهل بیت (ع) و همراهی با ولایت را وظیفه خودش می‌دانست.

 

حجت الاسلام باباییان با بیان اینکه مرحوم علامه واقعا مصباح به هدایت بود، گفت: این فقیه تمام عیار هدیه‌ای به جامعه اسلامی و شجره طیبه بود، درختی پاک که اندیشه‌های ایشان در عمق فرهنگ دینی نفوذ کرده و ریشه‌دار بود، علامه مصباح یزدی در تولید مبانی علوم اسلامی و انسانی و شناخت قلمرو دین اقدامات موثری انجام داد.

 

امام جمعه امیرکلا، یادآور شد: علامه در آسیب‌شناسی درونی و بیرونی علوم موجود مبانی معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و دین‌شناختی، تکمیل علوم و برگزیدن نظریه‌های حوزه‌ها، نظریه‌های موافق با دین را پیگیر بود، به حق میتوان از او به عنوان اسلام‌شناس دغدغه مندی یاد کرد که در نیم قرن اخیر در مبارزه با انحراف در صف اول بود.


حجت الاسلام باباییان بیان کرد: دغدغه‌های علامه مصباح یزدی در تمام این سال‌ها ورود دیانت به همه حوزه‌های زندگی انسان بوده است، از نظام تعلیم و تربیت، اقتصاد، متون درسی گرفته تا رواشناسی و سبک‌شناسی در زندگی از این رو است که ایشان را یک تئورسین اسلامی می‌دانیم.

 

وی افزود: مرحوم علامه چشمه‌ای زلال برای تشنگان حقیقت بود و سفیر توحید در جهان و مصباح دین و مجاهدی استوار در سنگر مبارزه با انحراف مدرن و مرزبان مبانی اسلام ناب محمدی(ص) بود.

 

حجت الاسلام باباییان با اشاره به ویژگی‌های علمی و اخلاقی این عالم وارسته، تصریح کرد: علامه مصباح بررسی موشکافانه موضوعی، قدرت اقامه برهان، نقد و بررسی دیدگاه‌های دیگران و نظریه‌های رقیب، تبیین عقلانی معارف بنیادین دینی و تولید فکر دینی اولویت‌سنجی در گزینش سوژه تحقیق،  تبیین روزآمد از نظریات و نوآوری در مباحث علمی، نوگرایی با استفاده از دستاوردهای روز جهان داشتند؛ تکیه بر علوم نظامی داشتند و پاسدار سنگرهای ایدئولوژیک بود.

 

امام جمعه امیرکلا یادآور شد: مرحوم علامه مصباح یزدی یک فقیه برجسته، مفسر بزرگ قرآن، فیلسوف متکلم و یک استاد اخلاق و یک عارف و صاحب‌نظری بی نظیر در علوم مختلف و یک عالم اندیشمند تراز اول معارف اسلامی به شمار می‌رود، خوب است که به شناخت ویژگی اخلاقی و معنوی علامه هم بپردازیم که نیاز امروز اندیشمندان آن عالم رحیل است.

 

این مسئول اضافه کرد: تکیه بر عبودیت و بندگی، استقامت و توسل، عشق به اهل بیت (ع)، تکیه بر شکرگذاری، تکلیف‌مداری، امید و تکیه بر فضل الهی، جهاد بر نفس، دوری از دنیا، حریص به هدایت و پرهیز از ریا از ویژگی‌های اخلاقی و معنوی آن عالم اندیشمند بود.

 

وی خاطرنشان کرد: ویژگی‌های بصیرتی، سیاسی و اجتماعی آن شخصیت ممتاز می‌تواند به همه مردم و جوانان کمک کند، اول اینکه دغدغه اصلاح جامعه داشت، تیزبینی عمیق در شناخت انحرافات و حضور در همه عرصه‌های مبارزه و همچنین تکیه بر تهذیب اندیشه‌های رفتارساز، جریانسازی قوی و صراحت لهجه و تحمل ملامت داشتند و ولایت‌مداری آن شخصیت بی‌نظیر بود.

باباییان گفت: امید است که خداوند در سالروز رحلت این عالم برجسته و مغر متفکر انقلاب اسلامی که امام خامنه‌ای بر علوم و شخصیت او تاکید میکردند بتوانند درسی بگیریم و او را الگوی خودمان برای انقلاب اسلامی قرار بدهیم.

کد خبر 1133671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha