ضرورت مطیع بودن نسبت به امیر مومنان امام علی(ع)

حجت الاسلام انصاریان گفت: هر کس نسبت به امیر مومنان امام علی (ع) سرکش باشد با تمام روزه داری و نماز خواندن به جهنم می رود، باید مطیع او بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه به مناسبت ایام فاطمیه در حسینیه آیت‌الله علوی بروجردی به سخنرانی پرداخته و با اشاره به روایتی از رسول اکرم (ص) درباره امیر مومنان امام علی (ع) گفت: در این روایت کلمه حق به کار برده شده است. در واقع حق به معنی حقیقت ثابت و غیرقابل تغییر هست.  این کلمه در قرآن زیاد بیان شده و از مصادیق خود قرآن‌کریم است.
 

 

استاد اخلاق با استناد به آیه ۷ سوره مبارکه اعراف اظهار داشت: ترازو در قیامت حق هست یعنی یک واقعیت ثابت و غیرقابل تغییر است و براساس آن اعمال همۀ مردم سنجیده می شود؛ چراکه پرونده‌های انسانها با قرآن سنجیده می‌شود.

 


حجت‌الاسلام انصاریان با اشاره به شکلهای حسابرسی ادامه داد: یک محاسبه بسیار آسان است که در این حسابرسی صاحب پرونده هیچ گونه ترس و اضطرابی ندارد. افرادی که در بهشت دارای یک سلسله نعمتهای ابدی هستند. آنها یسیر نام دارند در روایات بسیاری به افراد یسیر؛ اصحاب یمین نیز گفته می شود.

 

 حجت‌الاسلام انصاریان با اشاره به اینکه قرآن‌کریم آرامش بخش است، افزود: خواندن قرآن مجید سبب آرامش دلها می شود. البته تنها قرائت قرآن کریم آرامش ایجاد نمی کند. بلکه باید اعمال خود را با قرآن مجید در نظر گرفت. بسیاری از مردم به حق دارای مشکلات هستند. در واقع خداوند عالم به انسان مشکل داده اما بشارت و مژده نیز می‌دهد؛ لذا عده ای در مشکلات خود از خدا ناامید و دلسرد نمی شوند و گرفتاریها را با عمق دل پذیرا هستند.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) ادامه داد: دنیا کلا مصیبت است اما با قرآن می توان خود را آرام کرد. هر چیزی که به انسان در دنیا داده شده همه امانت و  عنایت پروردگار عالم است و باید آن را با میل قلبی مانند عبادت کردن، تربیت دینی فرزندان و غیره انجام داد. در واقع خداوند هر چیزی را می گیرد به انسان بهترش را می دهد.

 


استاد اخلاق افزود: امیر مومنان امام علی (ع) با قرآن معنیت پیدا می کنند یعنی قرآن با وجود حضرت علی (ع) هماهنگ است چراکه حق همیشه ثابت هست، اطاعت از امیر مومنان امام علی (ع) اطاعت از قرآن است؛ زیرا او خود قرآن‌کریم هست.


وی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم (ص) گفت: هر کس از من اطاعت کند از خدا اطاعت کرده است و هر کس از من نافرمانی و سرکشی کند از خداوند متعال سرکشی کرده است. هرکس از امیر مومنان امام علی (ع) اطاعت کند از خداوند متعال اطاعت کرده است. این شخصیت امیر مومنان امام علی (ع) است. هرکس از او سرکشی و نافرمانی کند نسبت به خدا سرکشی کرده است. در واقع اطاعت از امیر مومنان امام علی (ع) اطاعت از پیامبر اکرم (ص) و خداوند می باشد و نافرمانی از او نافرمانی از پیامبر اکرم (ص) و پروردگار عالم است.

 

وی در پایان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) خاطرنشان کرد: کسی که بین رکن[روبروی مقداد] در مسجد الحرام عمرش[عمر روزگار] را بگذراند، اما نسبت به امیر مومنان امام علی (ع) سرکش باشد. با تمام روزه داری و نماز خواندن به جهنم می رود. باید مطیع امیر مومنان امام علی (ع) بود.

 

کد خبر 1133833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha