کشاورزان از آب سد گلیل استقبال نمی کنند

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: کشاورزان از آب سد گلیل این شهرستان استقبال نمی کنند.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه مصارف آب سد گلیل فقط برای کشاورزی است، اضافه کرد: اراضی تحت پوشش این سد ۲۲۰ هکتار است که ۱۱۰ هکتار الگوی کشت سطحی و ۱۱۰ هکتار باغ است و به دلیل عدم استقبال کشاورزان از آب این سد تمام کشت ها بهاره و بیشتر صیفی جات و یونجه است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان عنوان کرد: ذخیره حجم آب سد گلیل از توابع بخس سرحد این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش داشته است.

 

خسروپناه خشکسالی و کاهش بارندگی را از مهمترین علل افت آب این سد عنوان کرد و اظهار کرد: اینک ذخیره آب این سد، یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه قبل، دومیلیون مترمکعب بود.

 

وی تصریح کرد: طی مدت زمانی اردیبهشت تا شهریورماه (چهار ماهه) امسال، ۱۰۰ هزار مترمکعب آب این سد به کشاورزان تحویل داده شده که ۲۵ درصد اراضی تحت پوشش از تحویل آب برخوردار شدند.

 

به گفته مدیر امور منابع آب شیروان طی ۹ ماهه امسال بارندگی در این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۹.۷ درصد کاهش داشته است.

 

منطقه حفاظت شده گلیل در ۸۰ کیلو متری شمال شیروان و در مرز میان ایران و ترکمنستان واقع است و سد خاکی گلیل واقع در این منطقه سرسبز با هسته رسی، توان ذخیره سه میلیون مترمکعب و تنظیم سالانه ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار متر مکعب آب را دارد. این سد در ۹۰ کیلومتری شمال شیروان واقع است که آب مورد نیاز ۲۵۰ هکتار از کشتزارهای روستاهای میلانلو و تخت چرمه را تامین می کند.

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند. این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که ۱۲ هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند. میانگین بارش سالیانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

 

 

کد خبر 1133834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha