حوزه و دانشگاه  برنامه منسجم برای وصول به تمدن اسلامی داشته باشند

آیت الله عبادی گفت: اکنون مقدمات فراهم شده است و شما فرزندان حاج قاسم می‌توانید به آرمان تمدن اسلامی و گذر از دولت اسلامی و جامعه اسلامی برسید و حوزه و دانشگاه باید برنامه ای منسجم برای وصول به تمدن اسلامی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۱۳ دی) در مراسم مرحله اول طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه های استان با گرامیداشت دهه بصیرت و تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و رحلت آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: انسان به عنوان اشرف مخلوقات اما بالفعل نیست بالقوه و استعداد است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه انسان موجودی است که استعداد انسان شدن را دارد و آن باید به وسیله خود انسان تولید شود امتیاز هم به همین است که خود در این جهت تلاش کند والا اگر دیکته ای را دیگران بنویسند که کمالی نیست، گفت: طبعاً این امر متکی به علل و اسباب و مقدمات است؛ بسیار شنیده ایم که انسان مدنی الطبع است یعنی انسان در نظام خلقت به گونه ای آفریده شده است که یکی از مقدمات شکوفایی استعدادهایش  این است که باید در سایه اجتماع زندگی کند.

 

وی با اشاره به اینکه جامعه، انسان را پرورش و رشد می دهد و به جایگاهش می رساند، ادامه داد: انسانی مدنی و بدوی داریم؛ انسان بدوی برای خودش امتیازها و محرومیت‌هایی دارد که به خاطر محرومیش نمی‌تواند هیچ کمالی کسب کند اما امتیازش این است که دیگران نمی تواند زور بر او تحمیل کنند.

 

آیت الله عبادی افزود: هر جامعه ای که قابل قبول نیست بلکه جامعه ای که کمال، تزکیه، ادب، اخلاق و ایمان ببخشید، انسان به امتیاز بزرگی می رسد که می تواند به جایگاه خودش دست پیدا کند اما این کار نخبگان، حوزه های علمیه و دانشگاه است که تاریخ و شرایط معاصر را تحلیل کنند که آنهایی که تزویر، مکر و حیله، مسلح، بی منطق و صاحبان زر و زور هستند چه بلایی سر بشر آوردند و همه جهان را یک زندان و قفس کردند.

 

امام جمعه بیرجند بیان کرد: در کشورهای اروپایی با پناهندگان بد رفتاری می کنند، رسانه های غربی بارها اعلام می کنند چندین هزار کودک در فلان کشور ناپدید شد، اگر یک شب فرزند ما دیرتر به خانه آید چه حالی به ما دست می دهد اما می بینیم در اروپا ده ها هزار کودک ناپدید می شود، کشتار، غارت و انواع و اقسام مفاسد بر بشر تحمیل می کنند، اینها کی می خواهد درست شود، پس این مدنیت و تمدن کجاست؟ این که به مراتب از وحشی‌گری بدتر است.

 

وی با اشاره به جنایات مستکبران در نیجریه، میانمار، یمن، شرق و غرب آسیا، سوریه، عراق و فلسطین، تصریح کرد: بنابراین تنها یک راه دارد و آن راهی است که انبیاء و با پیام الهی یعنی خدایی که آفریدنده آدم و عالم است و طرح و برنامه ای که انسان اجتماع کند اما جامعه ای که بتواند به مدنیت مدنظر برسد، نه به حیوان های داخل یک محوطه.

 

آیت الله عبادی در ادامه خطاب به دانشگاهیان گفت: آرمان شما با دین و دانش این است که طرحی نو درانداخته شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: حاج‌قاسم سلیمانی در نامه ای به خانواده‌اش می‌گوید من تصور ندارم که لباس نظامی را برای کشتن انسان‌ها بر تن کنم بلکه من لباس نظامی را پوشیدم تا انسان کُش ها را از روی زمین بردارم، این دیدگاه و مکتب انبیاء است.

 

وی با بیان اینکه هیچ انسانی بر انسانی حق حکومت ندارد مگر از آنچه که طی قانون الهی برای مدیریت بندگان خدا که به کمال می‌رسد تشکیل حکومت دهد که همان ولایت فقیه و ولایت انبیا است و باید همه آنچه مورد نیاز جامعه است انجام بدهند و طبعاً حق تصرف دارند، تصریح کرد: در شرع اسلامی کسی اگر خواب باشد حرام است کسی دیگر بیدارش کند ولو اینکه نمازش در حال قضا باشد مگر اینکه اجازه داشته باشد از سویی دیگر اگر انسانی در خواب به کسی ضرر مالی بزند باید غرامت بدهد، دین اسلام اینگونه است، این دین اصلا اجازه نمی‌دهد که به مظلومی تعدی شود باید حقوق و حیثیت و حرمت همه حفظ شود.

 

آیت الله عبادی با اشاره به جریان داعش، گفت: اگر شهید سردار سلیمانی و امثال او نبودند و داعشی‌ها سلطه پیدا می‌کردند آنها خیلی بیشتر از آنچه مغول انجام داده، جنایت می‌کردند بنابراین مدنیت به معنای صحیحش جزو برنامه های دین است.

 

امام جمعه بیرجند به پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ما به عنوان انقلاب در این بیش از ۴۰ سال حتی یک سیلی هم نزدیم مگر اینکه دفاع کردیم اما دنیای کفر به صورت همه جانبه به ما تهاجم کردند و دارند.

 

وی بیان کرد: در این سالها دولت های مختلف روی کار آمدند اما مشکل ما این بوده که دولت‌ها بر اساس قانون اساسی عمل تکردند بلکه سلیقه ای و حزبی عمل کردند و یکی از فرصت های که سوختند این است که یکی زیرساخت‌های را اجرا کرده است مدتش تمام شده، دیگری آمده آن را خراب کرده و از صفر شروع کرده است و به هر دلیلی قانون اساسی نظام ما غریب مانده است.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه تشکیل دولت اسلامی زمینه ساز اجتماع سالم و تمدن است، گفت: هر وقت دولت اسلامی مطابق قانون اساسی عمل کرد شبیه خانواده ‌ای می‌شود که فرزندش را می‌پرود؛ این مردم عزیز باید در دامن دولت اسلامی پرورش پیدا کنند نه آن دولتی سلیقگی که خودش مردم را دزد، خائن می کند و می‌گوید ما که نمی توانیم مردم را به زور به بهشت ببریم.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: جامعه اسلامی محصول کار فنی، علمی، فرهنگی و سیاسی در جهت ایجاد تمدن اسلامی است؛ جامعه اسلامی محصول دولت اسلامی است والا جامعه آسیب می‌بیند.

 

وی تأکید کرد: دولت اسلامی یک آشیانه و خانواده برای تربیت جامعه اسلامی و فرزند اسلامی است.

 

آیت الله عبادی در ادامه تصریح کرد: تمدن اسلامی یعنی به جایی برسیم که کودکانی که در جامعه ما رشد می‌کنند بدون آنکه تعلیم بدهید و تربیت ویژه و برنامه کارآمد برای آنها بگذارید خود جامعه اسلامی انسان‌پرور می شود.

 

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه یک جامعه صحیح وقتی به تمدن می رسد همه را به رشد و کمال می رساند و ما به سمت این آرمان حرکت می دهیم، افزود: حاج قاسم به سوی این آرمان حرکت می‌کرده است و شما دختران و پسران حاج قاسم باید آرمان او را در مقابل همه طواغیت و ستمگران پیاده کنید و خدا هم شما را یاری کرده چون زمانی که بقیه از ناامیدی صحبت می کردند رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را می نوشت.

 

وی با اشاره به انتخاب مجلس و دولت انقلابی، گفت: اکنون مقدمات فراهم شده است و شما فرزندان حاج قاسم می‌توانید به آرمان تمدن اسلامی و گذر از دولت اسلامی و جامعه اسلامی برسید و حوزوی ها و دانشگاهیان سعی کنند در این زمینه از مردم جلوتر باشید و منتظر ابتکار شما هستیم و طرحی نو و برنامه منسجم برای وصول به تمدن اسلامی داشته باشید.

 

 

کد خبر 1133881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha