نگاه ستاد امر به معروف حاکمیتی است

حجت الاسلام انصاری نیا نگاه ستاد امر به معروف نگاه حاکمیتی دانست وگفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در واقع یک ستاد سیاستگذار و حمایت گر است و بُعد نظارتی و هدایتی خود را باید داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، حجت الاسلام «محسن انصاری نیا»، در نشست با خبرنگاران  گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نهادی است که در راستای توسعه نظام مند فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، ترغیب آحاد جامعه به اجرای این فریضه با تأکید بر تذکر لسانی و تقویت نظارت عمومی در تمامی شئون و تعاملات اجتماعی به امر سیاست گذاری و انجام فعالیت‌های ترویجی، نظارتی و حمایتی و همچنین هماهنگی‌های ستادی و بین دستگاهی مبادرت می‌ورزد.

 

دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر استان سمنان با اشاره به اینکه این نهاد به عنوان ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر از سال ۱۳۷۲ تأسیس شده است اظهارداشت: با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و دستورالعمل اجرایی آن در سال ۱۳۹۴ این ستاد با تغییر نام و با عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سه سطح مرکز، استان و شهرستان ادامه فعالیت داده‌است.

 

وی ضمن بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر هم در واقع حرکت بخشی به نقش معارف و جلوگیری از منکرات است اضافه کرد:جامعه اگر هم خوب باشد، نیاز دارد که امر به معروف و نهی از منکر حتماً در آن باشد، اگر نباشد خود به خود دچار مشکلاتی می‌شود که کم‌کم از ارزش های معروفات کاسته می‌شود و خود به خود، منکرات جایگزین خواهد شد.

 

حجت الاسلام انصاری نیا با تأکید براینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در واقع یک ستاد سیاستگذار و حمایت گر است و بُعد نظارتی و هدایتی خود را باید داشته باشد اظهارتأسف کردوافزود: در سنوات گذشته انتظاری که از ستاد امر به معروف و نهی از منکر داشتیم این بود که ستاد را در حد یک مجموعه ای که تصدی گر است در انقلاب اسلامی نه تولی گر به این معنا که خودشان تعدادی از نیروها را ساماندهی می‌کردند و به طور مستقیم ورود به عرصه امر به معروف و نهی از منکر داشتند آن هم در حد مصادیق رده دهم مثلاً امر به معروف و نهی از منکر یعنی مقوله حجاب، گیر دادن به حجاب حالا بعضی ها ستاد را در حد گشت‌های ارشاد تعریف و تبیین می‌کردند.

 

دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر استان سمنان با اشاره به اینکه مستقیم ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مصادیق ورود پیدا نمی‌کنیم اظهارداشت: جرائم و منکرات یا مشهود هستند یا غیر مشهود اگر آنجا که مشهود است دستگاه انتظامی یا بسیج و امسال و ضابطین قضایی وارد می‌شوند و اگر هم غیر مشهود است باز دستگاه امنیتی به کمکشان می‌آید و مرجع رسیدگی به این جرائم قوه قضائیه است لذا ما در ستاد دفتر قوه قضائیه و یک دفتر نیروی مسلح راه اندازی کردیم  که با ما همکاری دارند.

 

وی مطالبه گری از مسئولان را مهم ترین رسالت ستاد امر به معروف و نهی از منکر عنوان کردوافزود:اگر مشکل و معضلی وجود دارد از برخی مسئولان هست که ترک فعل انجام می دهند که با این کار آسیب های زیادی را به سرمایه های مردم می زنند.

 

 دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر استان سمنان با بیان اینکه رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر رویکرد مردمی و رسیدگی به مشکلات مردمی است، بیان کرد: در همین راستا تشکل های مطالبه گر تخصصی  که از بخش های و مجموعه های مختلف هستند را تشکیل  داده ایم.

 

وی با اشاره به اینکه در ادارات نیز گروه هایی را در راستای برنامه های ستاد تشکیل داده ایم، اظهارکرد: این گروه ها در 52 موضوع از طرف ستاد مجوز فعالیت مطالبه گری با حمایت های کامل قانونی را دارند و می توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

 

حجت الاسلام انصاری نیا در ادامه به انتظار رهبر معظم انقلاب اسلامی از ستاد امر به معروف و نهی از منکراشاره کردوگفت: آن چه که آقا از ستاد امر به معروف انتظار دارد فرمودند که ستاد احیا است، یعنی بُعد تولیتی دارد نه تصدی گری، خودش مستقیم نباید ورود به معروف و منکرات و امر به معروف و نهی از منکر پیدا کند، مثل کسی که نماز نمی‌خواند ما نمی‌رویم به جای او نماز بخوانیم، بلکه بستر سازی می‌کنیم تا نماز خوان شود، لذا که اگر بخواهیم به احیای فریضتین کمک کنیم باید نگاه ما در واقع هدایتی و حمایتی و نظارتی و سیاست گذاری باشد و کار ستادی انجام بدهیم.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان آموزش را از اصول اساسی این ستاد دانست و گفت: اگر آموزش های لازم در خصوص نوع مطالبه گری ها و نوع امر به معروف ها انجام نشود آسیب های شدیدی وارد می شود.

 

وی با اشاره به تشکیل گروه های تخصصی از نخبگان و اساتید دانشگاهی برای اقدامات مختلف، تصریح کرد: در بخش های مختلف نیاز است تیم تخصصی آن موضوع وارد میدان شود و اقدام به امر به معروف کند به همین خاطر تیم های تخصصی از همه قشر ها تشکیل داده شده است.

 

حجت الاسلام انصاری نیا با بیان اینکه ۵۲ عنوان مطالبه در استان سمنان بررسی شده است، افزود: این مطالبات بعد از بررسی و برنامه ریزی در نوع برخورد با آن موضوع پیگیری و از مسئولان جهت رفع مشکل مطالبه شده است.

 

دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر استان سمنان تعلل دستگاه های نظارتی، امنیتی را باعث افزایش منکرات در جامعه دانست وبیان کرد: درست است باید در مباحثی بررسی های بیشتری صورت بگیرد اما گاها مشاهده می شود دستگاه و یا مدیری که در حال ترک فعل و یا سوء مدیریت در کار خودش است دیده می شود اما دستگاه نظارتی در این باره کوتاهی می کند و اقدامات لازم را انجام نمی دهد.

 

وی بازدیدهای سرزده از ادارات و از شهرستان را در دستور کار عنوان و بیان کرد:با برنامه ریزی های صورت گرفته بازدیدهایی برای رفع مشکلات مردمی از بخش های مختلف به همراه نماینده ولی فقیه در استان انجام خواهد شد.

 

دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر استان سمنان با بیان اینکه نبود عفاف و حجاب ثمراتش اقدامات بعضی از مسئولان در کشور است، تصریح کرد: مسئولانی هستند که با عدم صداقت و دادن وعده های دروغین به مردم باعث شده اند پرده های عفت در جامعه کم رنگ شود و مردم دیگر به چیزی اعتماد نکنند.

 

وی با اشاره به ضعف در فضای مجازی عنوان کرد: باید لشکر سایبری تشکیل شود تا مشکلات و معضلات بررسی شود و مطالبات به حق مردم در آن قرار بگیرد و از مسئولان برای این موضوع پیگیری شود تا مشکلات مردم رفع شود.

 

ستاد امر به معروف استان سمنان با تغییر رویکرد به سمت مطالبه‌گری از مسئولان حرکت کرده است و افراد متخصص در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه موظف هستند با توجه به اشرافی که به موضوعات تخصصی خود دارند در مباحث مطالبه‌گری فعالیت کنند.

 

تشکل‌های تخصصی در ۵2 موضوع در استان سمنان شکل گرفته است که  باید ۳ تن از اساتید دانشگاه‌ها در هر تشکل عضو شوند که پس از ۵ مرحله آموزش می‌توانند، فعالیت خود را آغاز کنند تا با تجمیع ظرفیت نهاد‌ها مشکلات حل شود.

کد خبر 1133969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha