روستای با قدمت تاریخی به نام آب باغ چِفتاب با گویش محلی «اُوُو باغ»

وجه تسمیه این روستا به خاطر وجود چشمه ای قدیمی که در تصویر می بینید و هم اکنون هم جریان دارد و نیز باغ انگوری که از گذشته های دور در همین حوالی وجود داشت و هنوز هم بصورت پراکنده و تعداد انگشت شماری از آنها هم وجود دارد می باشد...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، شاهرضا دیودیده _ روستای با قدمت تاریخی به نام آب باغ چِفتاب با گویش محلی اُوُو باغ در ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان…
آدرس : استان کهگیلویه و بویراحمد ، یاسوج ، لوداب ، کوه چِفتاب ، روستای آب باغ

وجه تسمیه این روستا به خاطر وجود چشمه ای قدیمی که در تصویر می بینید و هم اکنون هم جریان دارد و نیز باغ انگوری که از گذشته های دور در همین حوالی وجود داشت و هنوز هم به صورت پراکنده و تعداد انگشت شماری از آنها هم وجود دارد می باشد.

نکته قابل توجه اینکه درختان انگوری که از گذشته در این نواحی وجود داشته و دارند بیشتر به صورت خودرو و دیم بوده و اطلاع دقیقی در دست نیست که نشان دهد این درختان انگور (رز) واقعا خودرو بوده و یا توسط ساکنین اولیه روستا کاشته شده اند….

نکته مهم تر در باره این روستا که از ساکنین قدیمی سینه به سینه به نسل امروز منتقل شده این هست که سنگ های تراش خورده که هم اکنون به عنوان آب نما از آنها استفاده شده و در تصویر می بینید برای هدف دیگری تراشیده شده اند.

اهالی بر این باورند روزگاری که تعداد درختان انگور زیاد بوده و نیز بازدهی بالایی داشتند، ساکنین روستا برای تهیه شیره انگور به علت نبود ظروف امروزی سنگ ها را به نحوی که می بینید با ابزاری که آن روزها در دست داشتند به صورت کاسه ای تراش می‌دادند و استفاده می کردند.

و البته بعدها و به احتمال قوی بعد از اینکه به دلایل مختلف تعداد درختان انگور و بار دهی آنها به مرور زمان کم شد و یا از بین رفتند، ساکنین وقت روستا از سنگ های مذکور برای آب نما به شکلی که می بینید در چشمه آب استفاده‌ کردند که از آن تاریخ تا کنون به همین وضع مانده اند.

ناگفته نماند در محدوده روستا تخته سنگی بزرگ وجود دارد که اهالی برای خشک کردن انگور و درست کردن کشمش(مویز) از آن استفاده میکردند و هم اکنون به برد مویزی مشهور است…
اگر چه ساکنین اولیه و کسانی که که بنای عمران و آبادانی را در این منطقه بنا نهاده اند مشخص نیستند، ولی ساکنین فعلی و قدیمی این منطقه و به صورت خاص این روستا از گذشته دور تاکنون از طایفه اصیل و بزرگ سرکوهکی بوده و هستند و در حال حاضر چندین خانواده از همین طایفه در این روستا سکونت دارند؛ ضمن اینکه بزرگان طایفه سرکوهکی بر این باورند که قبل از آنها اقوام دیگری در این ناحیه زندگی می‌کردند..

شایان ذکر است طایفه بزرگ سرکوهکی دارای تاریخی سراسر افتخار که ان شاءالله به شرط حیات به صورت مفصل و در مقوله ای دیگر به آن خواهیم پرداخت.

کد خبر 1134178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha