جایگاه حضرت زهرا(س)، نماد عزت و عظمت زن در اندیشه دینی است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: سخن گفتن پیرامون شخصیت وجودی و مقام معنوی حضرت زهرا(س)، کاری دشوار است، چرا که ابعاد وجودی این روح مجرد و خلاصه نبوت و ولایت برای ما این قدر پهناور و بی نهایت است که از درک این ابعاد وجودی عاجز هستیم.

صدیقه صدیق تقی زاده در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت ایام فاطمیه در توصیف ویژگی‌های این بانوی بزرگ اسلام اظهار داشت: خانه کوچک و ساده حضرت زهرا سراسر نور و معنویت بود و نه تنها روح عبودیت و بندگی در تمام اجزای زندگی ایشان ساری و جاری بوده، بلکه در عبادات نیز روایات متعددی از تهجد و قیام و قعودهای طولانی از ایشان برجای مانده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم بیان کرد: ایشان وقتی در محراب عبادت می ایستاد چنان از خود بی خود می شد که از شدت عبادت پاهایشان ورم می کرد و از شدت خوف و خشیت الهی نفسشان به شماره می‌افتاد، چنان که ارتباط ایشان خالصانه و عاشقانه با خدا بود و چنان زیبا که وقتی در محراب عبادت می ایستاد برای اهل آسمان می درخشید آن چنان که نور ستارگان برای اهل زمین می‌درخشد.

 

وی تصریح کرد: ایشان از این عبادت و ارتباط خالصانه به چنان مقامی از عرفان کامل و معنویت رسیده بودند که ملائک از جمله جبرئیل امین پس از پیامبر(ص)بر وی نازل می‌شد و از حقایق عالم به ایشان می‌گفت و علی(ع) به عنوان یک انسان کامل در مقام یک کاتب می‌نشست و این صحبت‌ها و گفتگوها را با جبرئیل را می‌نوشت و صحیفه حضرت فاطمه(س) منبع علمی ائمه قرار گرفته است.

صدیق تقی زاده عنوان کرد: جایگاه حضرت زهرا(س)، نماد عزت و عظمت زن در اندیشه دینی و نشان‌دهنده رتبه و امکان کسب و درک فضائل معنوی برای همه زنان جامعه است تا یک زن در چه مقامی در کسب مقام معنوی می‌تواند بالا رود و به چنین جایگاهی برسد.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) بارزترین ویژگی حضرت زهرا(س) پس از ازدواج را برای پیامبر(ص) این گونه بیان می کند که نعم العون علی طاعة اللَّه؛ حضرت فاطمه(س)بهترین یاور برای طاعت الهی است و شاید بهترین توصیف برای این بانوی باشد که تمام زندگی شان در اطاعات و عبودیت الهی گذشت.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: سخن گفتن پیرامون شخصیت وجودی و مقام معنوی حضرت زهرا(س)، کاری سخت و دشوار است، چرا که ابعاد وجودی این روح مجرد و خلاصه نبوت و ولایت برای ما این قدر پهناور و بی نهایت است که از درک این ابعاد وجودی عاجز هستیم.

 

وی افزود: بانویی که نه تنها که همه ویژگی‌های شاخص زنان برتر و مطرح را در همه ابعاد روحی و معنوی و علم و معرفت و درایت را یک جا داشتند، از بسیاری از انبیا و اولیا نیز در رتبه بالاتر و مقامی شامخ تر ایستاده بودند و شاید تنها از کلام پیامبر(ص) و آیات قرآن، عظمت جایگاه ایشان را بتوان درک کرد.

صدیق تقی زاده تصریح کرد: از پیامبر(ص)مکرم نقل می شود لَوْ كَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً لَكَانَ فَاطِمَةَ بَلْ هِيَ أَعْظَمُ، إنَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِي خَيْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ كَرَماً»؛اگر همه نیکی ها را قرار بود در قامت یک شخصی تشبیه کنیم و نام ببریم فاطمه(س) بود، همانا دختر من فاطمه بهترین اهل زمین به لحاظ شرف و کرامت و عنصر وجودی است که تفسیر این جمله پیامبر(ص) بسیار سنگین است و تا حدی نشان از عظمت و جایگاه ویژه حضرت فاطمه در بین مخلوقات عالم دارد.

 

وی اظهار داشت: ابعاد زندگی پربرکت اما کوتاه حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی زن مسلمان بسیار وسیع است و چندین محور دارد، یکی زندگی شخصی و خانوادگی ایشان است که هم در بحث همسرداری و تربیت فرزند الگوی نمونه‌ای برای بانوان هستند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: موفقیت ایشان در تربیت فرزند که از ثمره باغ زندگی شان حسنین و حضرت زینب(س) بسیار مشهود است، از یک طرف اثرگذاری روحی این بانو به دلیل طهارت و پاکی روی فرزندان کاملا مشخص است چرا که ایشان طاهره و مطهره و خود ساخته و دارای کمالات انسانی و روحی بالایی بودند که می‌تواند نقش مهمی در سرنوشت زندگی فرزندان از نظر ژنتیکی و هم به لحاظ جایگاه الگویی به طور ناخودآگاه بر فرزندان داشته باشد.

 

وی افزود:آن‌ها نیز از دریای پاکی مادر بهره می برند؛ حضرت زهرا(س)مهارت‌های خاصی در تربیت فرزندان داشتند به طوری که در نقل‌های کوتاهی از زندگی پربارشان داریم می بینیم حضرت با فرزندان خود بازی می کردند و مظهر مهربانی بودند.

صدیق تقی زاده بیان کرد:مادر در خانواده به عنوان کانون عطوفت و مهربانی و نشاط و چراغ خانه است، به این معنا که نشاط افراد خانواده مرهون و وابسته به مادر خانواده است، از این حیث مادر با بچه‌ها بازی می کردند و شعرهای زیبایی می خواندند و امید و نشاط را به فرزندان هدیه می دادند.

 

وی تصریح کرد: در زندگی زناشویی نیز نسبت به همسرشان این ویژگی‌های خاص را داشتند، نقل است ایشان در جمعی از فضایل حضرت می‌فرمودند و می گفتند به خدا قسم فاطمه(س) را به غضب نیاوردم و ایشان را به کاری غیر از میل او اجبار نکردم و ایشان نیز یک بار مرا به غضب نیاورد و از خواسته من سرپیچی نکرد؛ هر گاه به چهره ایشان می‌نگریستم همه غم‌ها حزن‌های من از بین می رفت.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم عنوان کرد: این نکته مهمی در زناشویی است و عطوفت یکی از پارامترهای مهم در زندگی به شمار می‌رود، عاطفه و محبتی که بین زن و شوهر باشد به ثبات خانواده می‌انجام، حضرت زهرا(س) در زندگی از عطوفت سرشاری برخوردار بودند و در القاب ایشان هانیه و رحیمه و ... نشان از مهر و محبت نسبت به خانواده و همسر و فرزندانشان بوده است.

 

 

 

 

کد خبر 1134194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha