امسال تاکنون حدود ۱۳.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرده است

حاجی بابایی با بیان اینکه امسال تاکنون حدود ۱۳.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرده است، گفت: هر ماه تقریباً یک میلیارد و دویست میلیون دلار به این رقم اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ شب گذشته (سه شنبه 14 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره نحوه بازتوزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: با توجه به آیین نامه داخلی مجلس، از این به بعد گزارش کلیات بودجه در دو کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می‌گیرد، البته ظهر سه شنبه کمیسیون برنامه و بودجه به کلیات بودجه رأی مثبت داد و ساعت 18 و 30 دقیقه در کمیسیون تلفیق تأیید کلیات بودجه را داشتیم.

 

وی با بیان اینکه موضوعی که در کمیسیون تلفیق مطرح شد؛ یک بحث کلیات بود و حدود ۱۴ مورد بحث هم در بودجه داریم که نمایندگان در این ۱۴ مورد ابهام دارند، گفت: نمایندگانی که به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند این موضوع را مطرح کردند که اگر کلیات مصوب شد به این معنا نیست که نمایندگانی که به کلیات رأی دادند در این ۱۴ مورد به این شکل موافق هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بحث موافقان و مخالفان این است که ما رأی می‌دهیم، ولی اصلاح می‌کنیم و دیگر نمایندگان گفتند ما رأی نمی‌دهیم تا دولت اصلاح کند که این دو موضوع به شکل دو نوع بیان شد، خاطرنشان کرد: بحث ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۰ مجلس مصوب کرده که دولت باید هشت میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار داشته باشد تا بتواند تا پایان سال کار را جلو ببرد که دولت با این مبلغ نتوانست این کار را انجام دهد و الآن این رقم به ۱۳.۶ میلیارد دلار رسیده است بنابراین اگر تا پایان سال ادامه پیدا کند حدود ۱۹ میلیارد دلار خواهد شد و درخواست دولت هم ۱۹ میلیارد دلار است، در صورتی که کل درآمد ارزی دولت ۱۹ میلیارد دلار نیست.

 

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ گفته شده است که وقتی پول دولت تمام می‌شود باید دولت ارز ترجیحی را به ریال تبدیل کند، گفت: در بودجه سال آینده دو ابهام در مجلس وجود دارد؛ اول این که آیا اگر ارز ترجیحی حذف شود از نظر اقتصادی خوب است یا خیر؟ دوم این که چه اقداماتی انجام می‌شود که این کار اتفاق بیفتد؟

 

حاجی بابایی با بیان اینکه دیدگاه نمایندگان در کمیسیون تلفیق، این است که در اجرای بودجه ۱۴۰۱ چه اتفاقی می‌افتد؟ آیین نامه آن کدام و ضوابط آن چیست؟ شرایط اجتماعی آن کدام است؟ این‌ها سؤال‌های مهمی است که کمیسیون تلفیق دارد، ادامه داد: نمایندگانی که امروز به کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق رأی ندادند اعلام می‌کنند ما رأی می‌دهیم، اما به شرطی که مشخص شود نوع پرداخت چگونه است؟ اگر کالا باشد رأی می‌دهیم، ولی اگر پول باشد رأی نمی‌دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین گزارش، امسال تاکنون حدود ۱۳.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرده است و هر ماه تقریباً یک میلیارد و دویست میلیون دلار به این رقم اضافه می‌شود،  خاطرنشان کرد: پیش بینی ما برای سال آینده این است که ۲۶ میلیارد دلار کل درآمد‌های نفتی و میعانات خواهد بود که با استقراض از صندوق توسعه ملی حدود ۱۸ میلیارد دلار دست دولت را می‌گیرد.

 

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه در جلسه‌ای که صبح سه شنبه با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم اعلام کرد برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی نیاز است، گفت: بنابراین سال آینده ۱۸ میلیارد دلار را کاملاً برای ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌خواهند که اگر این اتفاق بیفتد ما باید ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع دولت را کاهش دهیم. در لایحه بودجه سال آینده ۱۴ دغدغه داریم، اما شرایط سال آینده حتماً بهتر از امسال خواهد بود.

 

کد خبر 1134540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha