مسئولان به نخبگان قرآنی توجه نمی کنند/سلبریتی ها بیشتر در برنامه ها حضور دارند

انصاری با انتقاد از بی توجهی مسئولان به نخبگان قرآنی گفت:بارها در مناسبت های مختلف و برنامه های تلویزیونی شاهد هستیم که همیشه بازیگران و شخصیت های معروف جامعه را می آورند و تجلیل می کنند ولی از فعالان قرآنی هیچ خبری نیست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، فعالان قرآنی در واقع چهره قرآنی جامعه هستند که هرچقدر پررنگ‌تر باشند مضامین قرآنی بهتر دیده خواهند شد. اما این افراد که در واقع ویترین قرآنی جامعه هستند، نیاز به توجه بیشتر برای کاهش دردهای معیشتی خود دارند. راه‌حل از بین بردن تمامی معضلات و مشکلات جامعه قرآنی، تقویت فعالان قرآنی به عنوان افرادی است که نقش بزرگی در فعالیت‌های قرآنی ایفا می‌کنند لذا در این خصوص  با «زهرا انصاری » حافظ كل قرآن كریم و حائز رتبه اول بخش حفظ بیست جزء چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن كریم  گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

لطفا خود را کامل معرفی کنید و بفرمایید در چه رشته ای تحصیل می کنید؟

زهرا انصاری، 19 سالم، ساکن شهر تهران هستیم  و در رشته ابتدایی دبیری مشغول به تحصیل می باشم.

 

از چند سالگی شروع به آموزش تلاوت قرآن کریم کردید و چند سال است در این زمینه فعالیت می کنید؟

بنده از هشت سالگی از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شروع به حفظ قرآن نمودم و به لطف خداوند طی دوسال موفق به حفظ كل قرآن كریم شدم و اکنون هم 9 سال است که حافظ کل قرآن  کریم هستم.


شما در نزد چه اساتیدی آموزش دیدید؟

من در نزد خانم ماندگار مهر، استاد ذاکری، استاد مشفق واستاد سبزعلی  (صوت و لحن ) آموزش دیدم.


قرآن کریم چقدر در زندگی شما ساری و جاری است و چه نقشی در موفقیت شما در زندگی داشته است؟

اینکه قرآن کریم اثرات بسیار زیادی در زندگی انسان دارد شکی نیست، من همیشه سعی کردم آموزه های قرآنی را در زندگی و رفتار خود پیاده کنم و در احترام به بزرگترها به ویژه پدر و مادرم  چیزی کم نگذارم، همچنین قرآن کریم تاثیر زیادی در تقویت حافظه و موفقیت من در تحصیلم داشته است، لذا توکل بر خداوند است که می تواند برای فرد نوعی آرامش روانی حاصل کند. در کنار این موضوع، تلقین موفقیت و خود را حق دانستن نیز اثرات مثبتی دارد و توجه به حقانیت مسیر و تلقین آن، انسان را در برابر حوادث زودگذر بیمه می کند! من در مسیر تحصیل هر جا به مشکلی برمی خوردم از خداوند درخواست می کردم و همه جا هم کمک خدا را می دیدم

 

خانواده چه نقشی در موفقیت شما داشتند؟

والدینم نقش مهمی درموفقیت من داشتند ولی مادرم بزرگترین مشوق من بودند و در راه رسیدن به اهدافم زحمات زیادی متحمل شدند ضمن اینکه پدرم هم در جای خود تلاش زیادی کردند.همراهی آنها برای من خیلی خوب بود؛ مثلاً پدرم من را به کلاس می‌بردند.

 

به کدام سوره یا آیه قرآن کریم بیشتر علاقه دارید؟

من به آیه 53 سوره مبارکه زمر که خداوند می فرمایند: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (ای بندگان من که [با ارتکاب گناه] بر خود زیاده روی کردید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است)؛ و آیه 35 سوره مبارکه نور که می فرماید: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» (خدا نور آسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغدانى است كه در آن چراغى و آن چراغ در شيشه‏ اى است آن شيشه گويى اخترى درخشان است كه از درخت‏ خجسته زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى ‏شود نزديك است كه روغنش هر چند بدان آتشى نرسيده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است‏ خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت مى ‏كند و اين مثلها را خدا براى مردم مى‏ زند و خدا به هر چيزى داناست) علاقه زیادی دارم و بیشتر من را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

از نظر شما مهمترین مشکل در حوزه قرآنی چیست؟

 یکی از مهمترین مشکلات و گله های حافظان و فعالان قرآنی بی توجهی مسئولان به آنها است، ما نخبه های قرآنی زیادی داریم که در سنین پایین و خردسالی حافظ کل قرآن شدند ولی هیچ توجهی به انها نمی شود این در حالی است که بارها در مناسبت های مختلف و برنامه های تلویزیونی شاهد هستیم که همیشه یک عده افراد تکراری ، بازیگران و شخصیت های معروف جامعه را می آورند و تجلیل می کنند ولی از فعالان قرآنی هیچ خبری نیست.

 

انتظار شما به عنوان یک فعال قرآنی از مسئولان چیست؟

 انتظار ما از مسئولان این است که به نخبگان قرآنی توجه بیشتری داشته باشند در برنامه ها و مراسم های مختلف از ایده ها و استعداد های آنها استفاده کنند، آنها را مورد حمایت خود قرار دهند و با توجه به اینکه اهمیت قرآن در جامعه ما بسیار کمرنگ شده است، سعی کنند با  اقدامات در خور و تصمیمات درست در این حوزه به تقویت فرهنگ قرآنی اهتمام ویژه ای بورزند.

 

چرا هنوز نتوانستیم فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه سازی کنیم؟

متاسفانه امروزه ما بیشتر از اینکه قرآن را بخوانیم و از آموزه های آن در زندگی خود استفاده کنیم، این کتاب الهی را در تاقچه های خود گذاشتیم و ماهی یا سالی یکبار فقط  روی آن را تمیز می کنیم در صورتی که غافل از این هستیم که چه نعمت بزرگی در اختیار داریم .لذا اگر ما بتوانیم دوستان و اطرافیان خود را از موفقیت و تاثیرات قرآن در زندگی خود آگاه کنیم، کمک بزرگی در فرهنگ سازی این مهم در جامعه کردیم، به جرات می توانم بگویم من هر چیزی را که در زندگی بدست آوردم به برکت وجود قران بوده است.

 

اگر به آیات قرآنی توجه شود به آسانی می توان دریافت که گزارش های قرآنی همواره با عطف به مسئله معرفی الگوهای مناسب و درست در هر زمینه ای بوده است. حتی از آن جایی که برخی نیازمند آن هستند که الگوهای نامناسب را به صورت موردی و خاص بشناسند و از پیروی آن دوری نمایند، قرآن به معرفی الگوهای ناپسند نیز می پردازد تا شخص و جامعه خود به قضاوت درباره دو دسته از الگوها پرداخته و بهترین و پسندیده ترین آن را انتخاب کند.بنابراین توجه به آموزه های قرآنی مهترین راهکار برای فرهنگ سازی است.

 

 

 

کد خبر 1134715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha