ضرورت تشکیل دبیرخانه سرطان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان

حیدرزاده با بیان اینکه شاهد افزایش بسیاری از بیماری های صعب العلاج در گیلان هستیم گفت: تشکیل دبیرخانه سرطان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید مورد توجه قرارگیرد.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « آبتین حیدرزاده» امروز (چهارشنبه، ۱۵ دی) در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده گیلان در استانداری اظهارکرد: متاسفانه طبق آمار شاهد کاهش زاد و ولد در استان هستیم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه آلودگی زیست محیطی و آب و هوا سبب افزایش بسیاری از بیماری های صعب العلاج در کشورهای توسعه یافته شده است گفت: کشور ایران و استان گیلان از این حیث مستثنی نیست.

 

وی اذعان کرد: استان گیلان در کشور رتبه پنج تا ۶ ابتلا به انواع سرطان‌ها را به خود اختصاص داده است.

 

حیدرزاده تصریح کرد: سرطان گوارش و سینه بالاترین آمار در کشور و گیلان و بعد از آن سرطان‌های چون مجاری و اندام تناسلی دارد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه کم‌تحرکی و عدم توجه به تغذیه مناسب بیماری‌های غیرواگیر را در استان افزایش داده است افزود: چاقی یکی از عوامل سرطان سزا محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: غربالگری همه سنین برای بیماران چون سرطان در گیلان وجود ندارد و پوشش سه درصدی گیلان در این زمینه دارد.

 

حیدرزاده تصریح کرد: کمبود شدید امکانات تشخیصی در بیمارستان‌های دولتی، فقدان بودجه برای تعمیر تجهیزات و عدم وجود کار تیمی و بین سازمانی از جمله موانعی است که در این راستا در گیلان وجود دارد.‌

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل دبیرخانه سرطان در دانشگاه گیلان را یکی از پیشنهاداتی دانست که نیازمند توجه است و خاطرنشان ساخت: آموزش همگانی و ارتقا آگاهی عمومی، راه‌اندازی کلینیک‌های غربالگری سرطان در چهار قطب استان از جمله راهکارهایی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

 

 

کد خبر 1134734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha