از اقامه عزای فاطمی تا برگزاری یادواره شهدا  در کانون های فرهنگی هنری مساجد همدان

در روز شهادت زهرای اطهر (س) اندوه عالم را فراگرفته و جهان در مظلومیت علی (ع) داغدار است. بی روی دل‌آرای فاطمه شمع علی تا سحر می‌سوزد، گویا یک نفر در خیالش همه‌شب بین درودیوار او را صدا می‌زند.

خبرگزاری شبستان- همدان:  سنت سوگواری رسمی ایام فاطمیه در تاریخ معاصر ایران ریشه‌ای بالغ بر یک و نیم قرن دارد، هر چند تا پیش از آن نیز شیعیان چنین مناسبتی را گرامی می‌داشتند،  آنچه که به اسناد و مدارک تاریخی متقن ثابت شده، این است که امامان معصوم (علیه‌السّلام) و شیعیان در شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)، اقامه عزا نموده‌اند، اما به دلیل شرایط خاص و جو اختناق، در زمان حیات ائمه اطهار، عزاداری بر مصائب آن بانوی بزرگوار، جنبه عمومی و علنی نداشته است.

از سیدالشهدا (علیه‌السّلام) نقل شده که امیرالمومنین (علیه‌السّلام) در هنگام دفن فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) اینگونه عزاداری فرمود: بر این مصیبت بزرگ همچون مادری که فرزند از دست داده می‌نالیدم. یا رسول الله! در محضر خداوند دخترت مخفیانه به خاک سپرده شد.

در روز شهادت زهرای اطهر (س) اندوه عالم را فراگرفته و جهان در مظلومیت علی (ع) داغدار است.

بی روی دل‌آرای فاطمه شمع علی تا سحر می‌سوزد، شمع می‌میرد و مولا بار دیگر از درد و اندوه می‌سوزد. گویا یک نفر در خیالش همه‌شب بین درودیوار او را صدا می‌زند.

 

«حمیدرضا ناهیدی فرد» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) گفت: همزمان با ایام فاطمیه ویژه برنامه‌های مختلف گرامیداشت حضرت زهرا (س) در  کانون فرهنگی هنری مساجد استان همدان   در حال برگزار یاست.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان،   برپایی آئین عزاداری به مناسبت ایام فاطمیه و بزرگداشت یاد و خاطره سردار سرافراز اسلام حاج «قاسم سلیمانی» وشهدای مقاومت را از مهمترین برنامه‌های کانون‌های مساجد برشمرد و افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ایام فاطمیه به صورت خودجوش با برپایی مراسم عزاداری و دعوت از مداحان و نوحه خوانی و سینه زنی در عزای بی بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) به سوگ می‌نشینند.

 

وی ترویج فرهنگ فاطمی، آشنایی جوانان و نوجوانان عضو کانون با سیره اخلاقی و رفتاری این بانوی بزرگ اسلام و اجرای برنامه‌های متناسب با این ایام را از اهداف این برنامه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: زنان با منطبق کردن زندگی خود با ویژگی‌های شخصیتی و زندگی حضرت زهرا (س) و حرکت براساس آن می‌توانند جایگاه خود را در جامعه ارتقا بخشند.

 

وی با بیان اینکه ایام فاطمیه فرصت ترویج خودسازی و حیای فاطمی است، گفت: توجه به روش زندگی ساده حضرت فاطمه زهرا (س) می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جامعه بوده و جوانان را به سوی زندگی‌های سرشار از سادگی و خلوص و معنویت رهنمون کند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان همدان  بر لزوم درس گرفتن از سیره حضرت فاطمه زهرا (س) در تمامی شئونات زندگی تاکید کرد و اظهار داشت: الگوگیری از سیره و روش زندگی این بانوی بزرگ اسلام از جمله سبک زندگی، عفاف، حجاب، ساده زیستی و ولایتمداری ضروری است.

 

کد خبر 1134754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha