همایش بين المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب در قم برگزار می‌شود

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه از برگزاری همایش بين المللی مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب در بهار سال ۱۴۰۱ خبر داد و به تشریح محورهای مهم این همایش پرداخت. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم،حجت الاسلام والمسلمین مجید تلخابی امروز در جمع خبرنگاران در سالن شهیدین در مجتمع آموزش عالی فقه حجتيه جامعه المصطفی اظهار داشت:با توجه به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب که در سال 97 صادر شد، همایش مبانی فقهی بیانیه برگزار می‌شود.

 

عضو خبرگان رهبری افزود: این بیانیه توسط مقام معظم رهبری در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد، به طوری که بنا به گفته برخی از بزرگان، قرار شد در چهلمین سالگرد، برنامه و طرحی براساس پیشنهادات مختلف انجام شود، اما رهبری این برنامه‌ها را مقطعی خواندند و با تعطیل کردن 11 روزه بسیاری از امورات، برنامه‌ها و ملاقات‌هایشان، این بیانیه را با حساسیت و دقت بالایی تدوین کردند.


وی تصریح کرد: به گفته آیت الله شب زنده دار از فقهای شورای نگهبان، رهبری نسبت به این بیانیه گام دوم و دنبال کردن آن انتظار جدی داشتند، براین اساس فرمایشات رهبری ارزشمند بودن این بحث را مشخص می کند.


مشاور وزیر علوم بیان کرد: همان سال پیگیری‌های زیادی در آموزشگاهها و مراکز فرهنگی اتفاق افتاد، اما باید جلوی کمرنگ شدن این بیانیه را گرفت، چرا که مختص همان سال نبوده  بلکه حاوی بحث‌های زیرساختی اهداف و آرمان‌های نظام و چشم انداز آینده است.

 

وی عنوان کرد: مجتمع عالی فقه به عنوان پرچمدار مباحث فقهی، پیگیری این بیانیه را جزء برنامه قرار داده و با حضور اساتید و متخصصین فقه و اصول، تناسب را در این دیدیم که بیانیه برگرفته از مباحث فقهی یک فقیه بزرگ است و باید کار فقهی روی مبانی آن انجام شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین تلخابی تصریح کرد: این بیانیه از جهات مختلف قرآنی جامعه شناسی و حکومت داری و فرهنگی و جای بحث دارد، مبانی انقلاب، فقهی و نویسنده بیانیه نیز فردی فقیه است و باید کار فقهی شکل بگیرد.

 

وی خطرنشان کرد: در بحث فقه بیانیه بجلسات مختلف و همایش‌های ملی برگزار شده و به عنوان مبانی فقهی قرار است کار ویژه  و ماندگاری انجام شود.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه گفت: این همایش خرداد ماه سال آینده در سالن قدس مجتمع امام(ره) در 8 محور برگزار می‌شود که محورهای اصلی شامل بحث‌های پژوهشی دولت اسلامی و وظیفه دولت و ملت در گسترش معنویت و اخلاق و وظیفه دولت و ملت در رونق بخشی به اقتصاد و ایجاد عدالت و مبارزه با فساد اقتصادی و وظیفه ملت و دولت در خوداتکایی و کاهش وابستگی و حفظ آزادی و تعامل و تعادل در روابط با دیگر جوامع و و زمینه سازی سبک زندگی اسلامی است.

 

وی افزود: هر یک از محورها دارای زیرشاخه‌هایی است و هر یک با تیم کارشناسی مستخرج از بیانیه شکل و مباحث جامع و فقه سیاسی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.
رئیس مجتمع آموزش عالی فقه بیان کرد: مراکز علمی مهم آموزشی و پژوهشی و اساتید برجسته و صاحب نظران مباحث فقهی در این همایش همراهی لازم را دارند، علاقه‌مندان می‌توانند آثار و مقالات خود را تا 30 بهمن‌ماه سال جاری به دبیرخانه ارسال کنند.

 

وی عنوان کرد: اهداف میانی این همایش جهت دهی و فضاسازی در مجامع علمی و تشکیل برای کار علمی کردن است، جامعیت فقه و به روز بودن در مباحث حکومتی و سیاسی اهمیت زیادی دارد.
تامین می کند

کد خبر 1134830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha