از مرمت مساجد تاریخی در هند و مراکش تا فشار صهیونیست‌ها برای تخریب گنبد طلایی یک مسجد

مرمت مسجد ۲۰۰ ساله در هند، حفظ میراث معماری مراکش با مرمت مساجد تاریخی در این کشور و فشار راست‌گرایان صهیونیست برای تخریب گنبد طلایی مسجدی در بیت صفافا ازجمله اخابر مساجد در هفته‌ای که گذشت، به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار مساجد جهان در هفته ای که گذشت.

 

مرمت مسجد ۲۰۰ ساله در دستور کار شهر «لاکنو» هند قرار گرفت

 

 

 

 

به نقل از « hindustantimes»،مسجد «عاصفی»، یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر «لاکنو» بر اساس تصمیم گیری های جدید مورد بازسازی قرار خواهد گرفت.

مرکز باستان شناسی هند 75 روپیه را برای نگهداری و تعمیر بنای تاریخی قرن هجدهم که این مسجد قدیمی را دربرمی گیرد ، اختصاص داده است.

در نامه ای به تاریخ 31 دسامبر از سوی مدیر کل مرکز باستان شناسی هند آمده است که 50 روپیه برای نگهداری و تعمیر دیوارهای داخلی مسجد اختصاص یافته است.

این مسجد همچنین دارای یک بالکن است که بر اساس طراحی ایرانی ساخته شده است و 25 روپیه هم برای تعمیر آن در نظر گرفته شده است.

«محمد حیدر»، وکیل و فعال میراث فرهنگی که برای اولین بار موضوع تعمیر و نگهداری این ساختمان را مطرح کرد، گفت که کار مرمت مسجد عاصفی و تالار ایرانی از مدت ها پیش برنامه ریزی شده است.

وی افزود: من از اینکه مرکز باستان شناسی هند بودجه ای را برای کار تعمیر و نگهداری اختصاص داده است، سپاسگزارم.

انتظار می‌رود بعد از کار مرمت ، این مسجد بار دیگر بسیاری از گردشگران را به سوی خود جذب کند.

 

حمله شهرک نشینان به مسجدالاقصی

 

 

 

 

به نقل از «الشروق»، اداره اوقاف اسلامی قدس گزارش داد» ده ها شهرک نشین افراطی امروز سه شنبه (14 دی ماه) در قالب گروه های مختلف از سمت باب المغاربه به مسجدالاقصی حمله کردند.

 

شهرک نشینان در بخش های مختلف این مسجد پرسه زده و نزدیک مصلای باب الرحمه آیین تملودی اجرا کردند و درباره هیکل موهوم سلیمان تحت حمایت نظامیان صهیونیستی توضیحاتی دریافت کردند.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس گفت: پلیس صهیونیستی با دقت کارت های شناسایی نمازگزاران را هنگام ورود به مسجدالاقصی بازرسی کرد.

 

از سویی دیگر، نظامیان رژیم صهیونیستی صبح روز دوشنبه خانه یک شهروند فلسطینی را در محله صور باهر در قدس اشغالی تخریب کردند.

 

منابع محلی اعلام کردند که این خانه متعلق به خانواده "دبش" بود که حدود 6 سال است در این منطقه سکونت دارند.

 

شهرداری قدس اشغالی از حدود 20 روز پیش به این خانواده نسبت به تخریب خانه‌شان اخطار داده بود و علاوه بر اینکه این خانه را تخریب کرد، آن‌ها را به پرداخت حدود 25 هزار شِکِل (هر دلار تقریبا 3.17 شکل اسرائیل) جریمه مالی نیز محکوم کرده است.

 

حفظ میراث معماری مراکش با مرمت مساجد تاریخی در این کشور

 

 

 

به نقل از «اللواء»، مراکش دارای سابقه غنی از معماری تاریخی است و این امر به ویژه در مساجد بیشتر دیده می شود و به همین جهت وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش برای حفظ معماری تاریخی اقدام به بازسازی مساجد و ساختمان های تاریخی دینی کرده اند.

 

بر همین اساس، وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش فهرست مساجد تاریخی، تمامی اماکن تعیین شده برای برپایی مناسک مذهبی و اموال منقول آنها را که دارای ویژگی تاریخی یا دارای ارزش معنوی، فرهنگی، زیبایی شناختی یا عملکردی هستند تا طبقه بندی کرده اند.

 

احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش اخیرا نیز در پارلمان این کشور گفت: 976 مسجد تاریخی در شهرهای مختلف مراکش قرار دارد و عملیات مرمت و بازسازی 91 مسجد قدیمی در بیست سال گذشته با هزینه کلی معادل 653 میلیون درهم (حدود 65 میلیون دلار) انجام گرفته و 17 مسجد در حال حاضر با هزینه مالی 31 میلیون درهم در حال انجام است و 29 مسجد دیگر در دست مطالعه است.

 

وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش همچنین تاکید کرد که این وزارتخانه برای اولین بار در حال کار بر روی آموزش علمی صنعتگران به منظور آموزش فنون مرمت و بازسازی است، پیش از این وزارتخانه با همکاری پیمانکاران برای مرمت تلاش کرده بود.

 

ارسال نامه های موهن به پیامبر اکرم(ص) به مساجد هلند

 

 

 

 

به نقل از «الجزیره»، افراد ناشناس نامه های پستی حاوی تصاویر کاریکارتورهای موهن به پیامبر اکرم(ص) به تعدادی از مساجد هلند ارسال کردند.

 

دیانت وقف هلند در بیانیه ای با تایید ارسال چنین نامه هایی به مساجد، این اقدام را محکوم کرد.

 

در این بیانیه آمده است: طی روزهای اخیر به تعدادی از مساجد نامه هایی با تصاویر موهن به پیامبر اکرم(ص) ارسال شده است و محتوای ضد اسلامی آن اهانت به پیامبر اکرم(ص) و ارزش های مقدس ماست.

 

در ادامه بیانیه آمده است: در گذشته، چنین پیام های تهدید آمیزی به حملات واقعی تبدیل شده است.

 

در این بیانیه هرگونه تعرض به معابد و ارزش های مقدس به شدت محکوم شده و از مقامات مربوطه خواسته شده است تا دست اندرکاران چنین حوادثی را که موجب نگرانی اهالی مساجد می شود، شناسایی و به عدالت تحویل دهند.

 

دیانت وقف هلند همچنین گفت: اوقاف 40 سال است که در جهت خدمت رسانی به مردم فعالیت می کند و برای مسلمانان امکان انجام وظایف دینی را فراهم می کند و به همین خاطر این اقدامات را به شدت محکوم می کنیم.

 

حمله جنگنده های سعودی آمریکایی به یکی از مساجد غرب صنعاء

 

 

 

 

به نقل از «العهد»، در حمله جنگنده های آمریکایی سعودی به یکی از مساجد منطقه سواد عصر در مدیریت معین غربی واقع در صنعاء پایتخت یمن سه شهروند به شهادت رسیدند.

 

بر اثر این حمله مسجد به طور کامل ویران شد و خسارت های بسیاری به منازل و مدارس در منطقه وارد آمد.

 

العالم نیز گزارش داد: جنگنده بمب افکن های سعودی ۱۰ بار شهرستان الوادی، ۶ بار شهرستان صرواح و ۲ بار نیز شهرستان های الجوبه و حریب استان مأرب را بمباران کردند.

 

بر اساس این گزارش، جنگنده های سعودی همچنین مناطقی در شهرستان خب و الشعف استان الجوف را نیز هدف قرار دادند.

 

جنگنده های ائتلاف سعودی همچنین محوطه گمرک سودایه واقع در استان بیضاء را در هفت نوبت بمباران کردند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

 

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌ سابقه است، روبه رو هستند.

 

هیئت اوقاف یمن، حمله سعودی ها به یکی از مساجد صنعاء را محکوم کرد

 

 

 

 

به نقل از «سبا»، هیئت کل اوقاف یمن در بیانیهی ای حمله جنگنده های آمریکایی سعودی به یکی از مساجد منطقه سواد عصر در مدیریت معین در صنعا را محکوم کرد.

 

این هیئت در بیانیه خود آورده است: ائتلاف متجاوز به هدف قرار دادن و تخریب خانه های خدا و شواهد تاریخی اسلامی به گونه ای که با قوانین دینی، هنجارها، منشورها و قوانین بین المللی و بشردوستانه مغایرت دارد،  پافشاری دارد.

 

در ادامه بیانیه آمده است: تخریب اماکن تاریخی و مساجد در یمن، تجاوز به تاریخ و هویت ملت یمن است و ما از جامعه بین الملل و سازمان ملل متحد می خواهیم به نقش خود در توقف حملات سعودی ها عمل کند.

 

هیئت کل اوقاف یمن در ادامه از سازمان های بین المللی خواست برای جلوگیری از  خطرات ناشی از هدف قرار دادن بناهای اسلامی یمن توسط نیروهای متجاوز و تخریب و خرابکاری میراث فرهنگی ریشه ‌دار در تاریخ کاری بکند.

 

گفتنی است، ائتلاف سعودی آمریکایی تاکنون صدها مسجد، ضریح و مقاومات را از سپتامبر 2016 میلادی تاکنون تخریب کرده است که یکی از آنها، تخریب مسجد نبی شعیب بوده است که سقف آن چوبی بود.

 

رژیم صهیونیستی درصدد تخریب یک مسجد و ۸ خانه در غرب بیت لحم

 

 

 

به نقل از «مرکز اطلاع رسانی فلسطین»، صلاح فنون شهردار نحالین تصریح کرد که رژیم صهیونیستی قصد تخریب مسجد این شهرک را دارد.

 

وی اظهار داشت که علاوه بر این، اشغالگران اسرائیلی به 8 خانواده فلسطینی در دو منطقه الراحه و قرنه الدعمس در جنوب بیت لحم اخطار داده‌اند که به زودی خانه‌هایشان را تخریب خواهند کرد.

 

صهیونیست‌ ها همچنین درصدد تخریب یک تعمیرگاه مکانیکی متعلق به عاطف صافی جوان فلسطینی ساکن این منطقه هستند.

 

بارش باران در مسجدالحرام

 

 

 

 

به نقل از «صدی البلد»، مسجدالحرام دقایقی پیش شاهد ریزش باران بر نمازگزاران و عمره گذارانی بود که در بیت الله الحرام مشغول طواف و دعا بودند.

 

شیخ دکتر عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس، رئیس عمومی مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) نیز از تمامی بخش های مربوط به مسجد الحرام و مسجدالنبی(ص) خواست تمام تلاش خود را برای حفظ سلامت زائران بگیرند و در ارائه خدمت کوتاهی نکنند.

 

وی تاکید کرد: با توجه به هشدارهای آب و هوا تمامی اقدامات لازم انجام شده است و در این باره با بخش بحران همکاری های لازم صورت گرفته است.

 

هانی بن حسنی حیدر، سخنگوی ریاست عمومی مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) اعلام کرد: تدابیر جدیدی برای رعایت فاصله گذاری میان نمازگزاران و عمره گذاران در مسجدالحرام و صحن های آن اتخاذ شده است.

 

وی افزود: برای جلوگیری از کرونا بار دیگر برچسب های مربوط به فاصله گذاری اجتماعی میان نمازگزاران و عمره گذاران در صحن مطاف و مصلاهای گذاشته شد تا سلامت زائران و نمازگزاران حفظ شود.

 

طرح زمستانی مسجد حیدرآباد برای حمایت از افراد بی خانمان

 

 

 

 

به نقل از «newindianexpress»،در حالی که صدها نفر از مردم بی خانمان از هوای شدید زمستانی که در حال حاضر ایالت حیدرآباد را فرا گرفته است، رنج می برند، مسجدی در «راجندراناگار» با همکاری بنیاد «دست های یاری دهنده» یک مرکز 40 تختخوابی را برای سالمندان و بی بضاعتان راه اندازی کرده است.

این اولین سرپناه در نوع خود برای افراد بی خانمان است که به طور رسمی از روز سه شنبه راه اندازی شده است.

این مرکز دارای مراقبت های شبانه روزی پزشکی، پرستاری همراه با فیزیوتراپی، متخصص تغذیه، کادر پشتیبانی و خدمات آمبولانس خواهد بود.

 70 درصد از ظرفیت این مرکز را سالمندان و 30 درصد دیگر را افراد بی بضاعت تشکیل می دهند.

یک روانشناس بالینی نیز برای مشاوره و کمک به بیماران برای مقابله با استرس در دسترس خواهد بود.

این مرکز که یکی از معدود مراکز غیردولتی است که به بی خانمان ها و بی بضاعتان بدون توجه به نژاد و مذهبشان خدمات رایگان ارائه می دهد، با هدف حفظ استانداردهای بالای بهداشتی تاسیس شده است.

آشپزخانه داخلی که زیر نظر متخصص تغذیه بالینی اداره می شود، غذای سالم و بهداشتی را برای بیماران فراهم می کند.

 

صهیونیست ها، مانع ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی شدند

 

 

 

 

به نقل از «المنار»، نظامیان رژیم صهیونیستی صبح روز جمعه (10 دی ماه) از ورود نمازگزاران برای اقامه نماز جمعه در مسجدالاقصی جلوگیری کردند.

 

نظامیان صهیونیستی در ورودی های شهرک قدیمی در قدس اشغالی موانع آهنی گذاشته بودند.

 

منابع فلسطینی گزارش دادند: نظامیان صهیونیستی از ورود نمازگزاران کرانه باختری به مسجدالاقصی جلوگیری کرده و کارت های شناسایی تعدادی از آنان را گرفتند.

 

منابع فلسطینی همچنین گفتند: نظامیان صهیونیستی قبل از ورود شهروندان به مسجدالاقصی کارت های شناسایی آنان را با دقت بررسی کردند.

 

با این وجود از ساعت های اولیه صبح روز جمعه صدها نفر از نمازگزاران اهالی قدس و اراضی 1948 فلسطین خود را برای اقامه نماز جمعه به مسجدالاقصی رساندند.

 

اقامه نماز صبح جمعه فلسطینیان در مسجد ابراهیمی

 

 

 

 

به نقل از «المركز الفلسطيني للإعلام»، مهند الجعبری، مسئول حمایت کننده از حرم ابراهیمی گفت: هزاران نفر از شهروندان الخلیلی با وجود هوای سرد نماز صبح خود را در مسجد ابراهیمی اقامه کردند.

 

مسجد ابراهیمی و صحن های بیرونی مملو از جمعیت نمازگزاران بود و خانواده های ساکن شهر الخلیل به همراه کودک، زن و مرد و جوان خود را در ساعت های اولیه صبح به مسجد ابراهیمی رساندند.

 

وی افزود: نمازگزاران با شعار «فجر رباط» و تاکید بر هویت دایمی فلسطینی و اسلامی مسجد ابراهیمی در این مکان حاضر شدند و با این اقدام با طرح های اشغالگران مقابله می کنند.

 

صالح السیوری، خادم مسجد ابراهیمی گفت: آنها مشتاقانه از ورود و خروج نمازگزاران اعم از زن و مرد، سالمند و کودک استقبال کردند تا ورود آنان به این مکان نیز به راحتی انجام شود.

 

وی افزود: فلسطینیان مشارکت فعال در اقامه نماز صبح مسجد ابراهیمی دارند تا طرح های شوم صهیونیست ها را خنثی کنند.

 

صهیونیست ها با اقدامات سرکوبگرانه و خودسرانه علیه نمازگزاران، بستن دروازه های الکترونیکی، جلوگیری از اذان در آن، ممانعت از تردد شهروندان در ایست های بازرسی نظامی و بازداشت آنها به دنبال تخلیه نمازگزاران از مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل هستند.

 

فاصله گذاری اجتماعی بار دیگر در مسجدالحرام اعمال شد

 

 

 

 

به نقل از «روسیا الیوم»، هانی بن حسنی حیدر، سخنگوی ریاست عمومی مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) اعلام کرد: تدابیر جدیدی برای رعایت فاصله گذاری میان نمازگزاران و عمره گذاران در مسجدالحرام و صحن های آن اتخاذ شده است.

 

وی افزود: برای جلوگیری از کرونا بار دیگر برچسب های مربوط به فاصله گذاری اجتماعی میان نمازگزاران و عمره گذاران در صحن مطاف و مصلاهای گذاشته شد تا سلامت زائران و نمازگزاران حفظ شود.

 

ریاست عمومی مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) گفت: این ریاست با همکاری مقامات مربوطه در مسجدالحرام بر حرکت و عبور و مرور زائران نظارت دارند تا فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

 

هانی بن حسنی حیدر خاطرنشان کرد: طبقه اول به افراد غیر زائر اختصاص یافته است.

 

وی در خصوص اقامه نماز در مسجدالحرام گفت: تیم های میدانی به صورت شبانه روزی آماده به خدمت هستند تا بهترین خدمات را به زائران ارائه دهند.

 

بنابراین گزارش، مسجدالحرام ده بار در روز با 34 هزار لیتر مواد ضد عفونی کننده، گندزدایی می شود و تمامی سطوح، زمین و فرش ها ضد عفونی می شوند و برای این کار بیش از 500 دستگاه ضد عفونی استفاده می شود.

 

یک مسئول سعودی نیز بر ضرورت استفاده نمازگزاران از ماسک،ضد عفونی دستان، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همکاری با کارکنان حرم مکی تاکید کرد.  

 

فشار راست‌گرایان صهیونیست برای تخریب گنبد طلایی مسجدی در بیت صفافا

 

 

 

 

به نقل از «قدس پرس»، سازمان های راست گرای افرطی اسرائیلی روز جمعه (10 دی ماه) در پیامی به شهرداری اشغالگران در قدس اشغالی خواستار تخریب گنبد طلایی یکی از مساجد در شهر بیت صفافا جنوب شرق قدس شدند.

 

شبکه هفت عبری اعلام کرد: گروهی از اعضای سازمان های راست گرای اسرائیلی به شهرداری نامه نوشته و در آن گفته اند که نمی خواهند این منطقه به حرم شریف تبدیل شود و قدس به مکه مکرمه تبدیل شود.

 

این سازمان های راست گرای افراطی اسرائیل مدعی شده اند: ساخت گنبدی طلایی بر روی مسجد بیت صفافا، شبیه به قبه الصخره، «تلاشی از سوی فلسطینی ها برای نشان دادن این شهر به عنوان بخشی از مجموعه مقدس در بیت المقدس است و به این ترتیب می خواهند ورود به شهر را برای ما ممنوع کنند.

 

این گروه همچنین گفتند: فلسطینیان بر روی مسجد الاقصی نام حرم شریف گذاشته اند و خیلی ها نمی دانند مفهوم آن چیست و عرب ها می خواهند درباره آن تحقیق کنند.

 

این گروه در ادامه نیز مدعی شد: شیخ رائد صلاح و عکرمه صبری می خواهند قدس را همچون مکه و مدینه منوره بکنند و به آن قداست بدهند تا به این ترتیب تنها مسلمانان حق ورود به آن را داشته باشند.

 

این درحالی است که شهرداری شغالگران نیمه ماه گذشته دستور تخریب گنبد مسجد الحرمن در روستای بیت صفافا را که اخیرا مرمت شده است، صادر کرده بود.

 

محمد علیان، یکی از بزرگان روستای بیت صفافا گفت: شهرداری صهیونیست ها در شهر قدس اشغالی به صورت شفاهی تهدید کرده است که گنبد مسجد الرحمن را واقع در این روستا تخریب می کند.

 

این درحالی است که مسجد الرحمن اخیرا توسط کمیته مساجد مرمت شده است. وی افزود: این مسجد، یکی از چهار مسجدی است که در خیابان توحید واقع شده است و عمر این مسجد از عمر رژیم صهیونیستی بیشتر است.

 

وی افزود: شهرداری رژیم صهیونیستی به صورت شفاهی تهدید کرده است و در رادیو عبری نیز خبر تخریب گنبد طلایی این مسجد اعلام شده است و گفته اند که شهرک نشینان از این مسجد شکایت کرده و خواستار محاکمه عاملان مرمت این مسجد شده اند.

 

کد خبر 1134832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha