سومین حرم اهل بیت (ع) با تشییع شهدا، به سوگ حضرت فاطمه زهرا (س) نشست

استان فارس امسال به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ضمن برگزاری مراسم مختلف عزاداری با برگزاری مراسم تشییع و تدفین به سوگ حضرت فاطمه زهرا (س) نشست.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دلدادگان اهل بیت (ع) در سومین حرم اهل بیت (ع) و سراسر استان فارس همواره شهادت حضرت زهرا (س) را با مراسم مختلف از روضه های خانگی گرفته تا برنامه هایی که در کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرها و شهرستان های مختلف برگزار می شود، هر ساله در دهه فاطمیه اول و دوم گرامی داشته اند.

در کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس میزبان عزاداران حضرت فاطمه (س) هستند و مساجد و حسینیه ها، امامزادگان، تکایا با برپایی ایستگاه صلواتی از عزادران فاطمی پذیرایی می کنند و نقاط مختلف استان از جمله شیراز و چند شهر دیگر میزبان شهدای تازه تفحص شده دفاع مقدس هستند.

تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (س) در میان روایت ‌های مورخان متفاوت است و زمان آن از 40 روز تا 6 ماه بعد از شهادت پیامبر (ص) عنوان شده اما از میان چندین احتمال، 2 احتمال معتبرتر است، یکی روایت ۷۵ روز بعد از شهادت پیامبر (ص) که بیشتر مورد توجه اهل سنت بوده و دیگری روایت ۹۵ روز بعد از شهادت نبی مکرم اسلام (ص) است که مورد توجه شیعیان است و از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول، را «فاطمیه اول» و از تاریخ سوم تا پنجم جمادی الثانی را «فاطمیه دوم» می‌ خوانند.

مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) اولین بار توسط حضرت علی (ع) و خاندان اهل بیت (ع) برگزار شده و در ادوار مختلف تاریخی طبق خواست حکومتی و وجود یا عدم وجود اختناق و شرایط سیاسی مناسب توسط شیعیان ادامه داشته است و روز شهادت حضرت فاطمه (س)، با برگزاری مجالس عزا به صورت شایسته همراه بوده است و در سراسر ایران اسلامی به سوگ بانوی دو عالم می نشیند و در این میان شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس نیزبا برگزاری مراسم مختلف به عزاداری می پردازند.

حضرت فاطمه زهرا (س) سرباز ولایت

حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان همسر حضرت علی (ع)، خودشان را سرباز ولایت امیرالمومنین (ع) می دانستند و در دفاع از ولایت دچار به شهادت رسیدند، صدمات جسمی شدند، حضرت زهرا (س)،  امیرالمومنین (ع) را امام زمان خود می دانستند و تا پای جان به حمایت از ولایت پرداختند که درسی بزرگ برای ما برای ولایت مداری و حمایت از امام زمان خود به شمار می رود و این الگو امروز کاربردی فراوانی در جامعه اسلامی ما دارد.

در سوگ حضرت فاطمه (س) در جوار «معراج الشهدا»

هر ساله در شیراز و سایر نقاط فارس، مراسم شهادت حضرت زهرا (س) ضمن برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری با برگزاری برنامه های دیگری همراه است و امسال در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش ‌های دفاع مقدس استان فارس با توجه به مقارن بودن شهادت حضرت فاطمه (س) با دومین شهادت سردار سلیمانی به مدت پنج شب در «معراج الشهدا» و در جوار شهدای گمنام به برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) و شهادت حاج قاسم سلیمانی پرداخت که این برنامه از شب 11 دی تا شب شهادت حضرت زهرا (س) ادامه داشت.

در این چند شب، برنامه هایی شامل عزاداری، سخنرانی دانشگاه و حوزه و روایتگری یادگاران دفاع مقدس و مداحی مداحان اهل بیت (ع) برگزار شد و مورد توجه و استقبال مردم شیراز قرار گرفت.

 

تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده در فارس

یکی از برنامه های شاخص استان فارس که امسال همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) برگزارشد، مراسم تشییع پیکرهای ۹ تن از شهدای دوران دفاع مقدس است که اخیرا تفحص و شناسایی شده ‌اند.

مراسم تشییع پیکرهای این شهدا همزمان با روز شهادت حضرت فاطمه (س)، صبح امروز با برگزاری مراسم دعا و مداحی و عزاداری در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) آغاز شد و تشییع و تدفین پیکرهای مطهر این شهدا امروز (پنج شنبه 16 دی) در شیراز و برخی از شهرهای دیگر استان آغاز شده و روزهای گذشته، نیز مراسم‌ مختلفی برای وداع با این شهدا در فارس برگزار شد و امروز مراسم تشییع پیکر مطهر این شهدا در شیراز، کازرون، قیروکارزین و ... آغاز شده و پیکر مطهر یک شهید گمنام در پارک علم و فناوری شیراز، یک شهید گمنام در پدافند هوایی «کمیل» سپاه در سیاخ دارنگون، یک شهید گمنام در پادگان «07» کازرون، یک شهید گمنام در پادگان امام علی (ع) و یک شهید گمنام دیگر در پادگان «حضرت ولیعصر (عج» ندسا» تشییع و تدفین می شود و پیکر مطهر شهید «کنعانی حقیقی» در گلزار شهدا و پیکر مطهر یک شهید گمنام در پادگان نیروی دریایی سپاه، تشییع و تدفین می شوند.

پیکر مطهر بسیجی شهید «حبیب‌ الله حقیقی» و بسیجی شهید «علی ‌اصغر شهبازی» نیز در شهرستان قیروکارزین، شهید «معین ‌الدین کهن فتح‌ آبادی» در شهرستان خفر  و شهید پاسدار «فیض‌ الله کنعانی حقیقی» در شیراز به خاک سپرده می شوند.

 

حضور معاون امور مجلس رئیس جمهور در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)

«سید محمد حسینی»، معاون امور مجلس رئیس جمهور نیز شب گذشته (چهارشنبه 15 دی) در آئین سوگواری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز برگزار شد، حضور داشت و حضرت زهرا (س) را در نظر پیامبر اسلام (ص) دارای جایگاه والایی عنوان کرد و حضرت زهرا (س) را همواره الگوی ولایت مداری و صبر و استقامت معرفی کرد.

خاطر نشان می شود، «محمدباقر قالیباف»،رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برای حضور در همایش بزرگ «فاطمیون» در فارس همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به این استان سفر می کند.

گزارش: مریم شمالیان

کد خبر 1134990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha