بیش از ۵ هزار خدمات قابلیت الکترونیکی شدن دارند

رفیع زاده با بیان اینکه بر اساس خود اظهاری دستگاه‌ها حدود ۵ هزار و ۲۷۸ نوع خدمات قابلیت الکترونیکی شدن دارند، گفت: تمام خدمات در قالب سامانه‌ای تحت عنوان mardom.ir آمده است معرفی کامل این خدمات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، علاء الدین رفیع زاده، معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور شب گذشته (چهارشنبه 15 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما  با بیان اینکه بر اساس خود اظهاری دستگاه‌ها حدود ۵ هزار و ۲۷۸ نوع خدمات قابلیت الکترونیکی شدن دارند، گفت: شروع ارائه خدمات احصاء تعداد خدماتی است که هر یک از دستگاه‌ها به مردم ارائه می‌دهند.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور برنامه‌ای را طی دو تا سه سال گذشته در این زمینه شروع کرد و تمام خدماتی که دستگاه‌های اجرایی به مردم ارائه می‌دهند را با مشارکت دستگاه‌ها احصاء کرد، گفت: حدود ۵ هزار و ۸۰۰ خدمت احصاء شده است که هر کدام این‌ها دارای شناسنامه واحد هستند.

 

رفیع زاده با بیان اینکه هدف از احصاء این خدمات این است که بتوانیم علاوه بر اینکه مدیریت مناسبی در این خدمات داشته باشیم آسیب شناسی کنیم و طوری هدایت کنیم که مردم به راحت‌ترین روش بتوانند خدمات را دریافت کنند، خاطر نشان کرد: این شروع کار است احصاء خدمات به عنوان یک کار پایه است، الآن بر اساس خود اظهاری دستگاه‌ها حدود ۵ هزار و ۲۷۸ نوع خدمات قابلیت الکترونیکی شدن دارند البته برخی خدمات قابلیت الکترونیکی شدن ندارند بنابراین خدمات دسته بندی می‌شود و از بین این‌ها حدود ۷۰۰ خدمت به عنوان خدمات ضروری است که مردم تحت هر شرایطی باید دریافت کنند و بر این اساس اقدام به اصلاح فرآیند‌هایی که طی می‌شود می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان راهبر موضوع است و هر کدام از دستگاه‌های اجرایی متولی و مالک فرآیند‌های خودشان هستند و پاسخگو در مقابل ارائه این خدمات هستند، گفت: تمام خدمات در قالب سامانه‌ای تحت عنوان mardom.ir آمده است معرفی کامل این خدمات وجود دارد و چارچوبی که برای دریافت خدمات باید رعایت شود و دریافت کننده خدمت به لینکی که دستگاه‌های اجرایی قرار داده اند هدایت می‌شوند.

 

معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه اگر یک سازمان که تحت عنوان نهاد مستقل برای تصمیم گیری واحد در این زمینه در نظر بگیریم که دولت الکترونیک را دنبال کند نمی تواند وارد فرآیندهای اجرایی یک دستگاه شود، گفت: اگر وارد شود عملا مسئولیت پاسخگویی از بین می رود.

 

وی ادامه داد: اینکه وحدت فرماندهی بین دستگاه ها وجود داشته باشد درست است ولی راه آن ایجاد یک نهاد مستقل نیست بلکه می تواند با یک کمیته، شورا و یا هماهنگ کننده کار را راهبری کند. سه سطح وجود دارد که اگر اقدامات این سه سطح در راستای هم بانگرش یکپارچه وجود نداشته باشد دولت هوشمند اتفاق نخواهد افتاد اول سطح سیاست گذاری کلان ، دوم سطح راهبری، نظارت و تعامل و سوم سطح اجرا و عملیات است.

 

معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: پیشنهادی که در بودجه 1401 مطرح شده موضوع جدیدی نیست ما در سنوات قبل هم مصوبه شورای عالی اداری درباره فرآیندها داریم و کار را دنبال می کنیم و به این نکته باید توجه کرد که هر دستگاه اجرایی مالک فرآیند و خدماتی است که به مردم ارائه می دهد.

کد خبر 1134999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha