ضرورت فرماندهی واحد برای پیشرفت دولت الکترونیک

باقری اصل درباره روند کند الکترونیکی شدن خدمات گفت: باید یک نهاد مقتدر داشته باشیم که بتواند فرماندهی واحد داشته باشد و پاسخگوی مجلس و مراجع بالادستی برای پیشرفت دولت الکترونیک باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات شب گذشته (چهارشنبه 15 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره روند کند الکترونیکی شدن خدمات با بیان اینکه از زمان انقلاب در سال ۵۷ هنوز قوانینی داریم که انقلاب در آن‌ها رسوخ نکرده است، چون یکسری از قوانین ما کماکان به گذشته نگاه می‌کند و فرآیند‌های سنتی را انجام می‌دهد، گفت: چالش‌هایی که امروز با آن‌ها روبرو هستیم چالش‌هایی است که فرآیند‌های آن در قوانین به صورت سنتی نوشته شده است.

 

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات در این زمینه تعارض منافع است و بازنشسته‌هایی که دفاتر را ایجاد می‌کنند و دستگاه‌ها به جای اینکه پنجره واحد ایجاد کنند پیشخوان فیزیکی جدا از بقیه پیشخوان‌ها درست می‌کنند، گفت: پنجره واحد یعنی اینکه تمام خدمات به شکل الکترونیک انجام شود مثلاً خدمات بانکی که به جز بخش تسهیلات در بخش‌های پرداخت الکترونیک است و همچنین در خدمات بورس، سامانه ثنا قوه قضائیه دیگر نیاز به کاغذ نداریم.

 

وی خاطر نشان کرد: ابزار‌ها و زیرساخت‌هایی که برای کار الکترونیک داریم کفایت می‌کند البته برای آینده باید توسعه پیدا می‌کند.

 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید یک نهاد مقتدر داشته باشیم که بتواند فرماندهی واحد داشته باشد و پاسخگوی مجلس و مراجع بالادستی برای پیشرفت دولت الکترونیک باشد، گفت: در حوزه الکترونیکی شدن خدمات نقص وجود دارد البته در دنیا دو مدل را آزمایش کردند یعنی کشورهایی داریم که نهاد مقتدر دارند و کشورهایی داریم که خدمات در آنجا توزیع شده است. اگر شورای مقتدر وجود نداشته باشد کماکان باید منتظر باشیم تا فرآیندهای کاغذی را دنبال کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه زیرساخت بسیاری از خدمات، تبادل داده است این کاغذهایی که مردم حمل می کنند حامل داده هایی است که باید دستگاه ها تبادل کنند به جای اینکه مردم حرکت کنند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از هزار و 300 سرویس یا نوع استعلام الکترونیک شده است و نزدیک به 4 میلیارد تراکنش حاصل این فعالیت چندین ساله مرکز ملی تبادل اطلاعات بوده است.

 

وی با بیان اینکه میزان تراکنش های تا آبان سال جاری با سال 99 برابر بود یعنی ما روند افزایش حدود 2 برابر را داریم ولی این کفایت نمی کند چون هنوز بسیاری از استعلام ها الکترونیک نشدند، گفت: در جاهایی که رئیس دستگاه ها همراهی کردند اتفاقات خوبی افتاده است مثلاً در ثبت احوال استعلامات هویتی کاملاً الکترونیکی شده است ولی یکسری دستگاه ها هستند که در تبادل داده همراهی نمی کنند.

 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه اطلاعات سببی و نسبی را نداریم اگر این اطلاعات را داشتیم بسیاری از سرویس های تعارض منافع را می توانستیم اجرا کنیم، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی هم قوانین متعارض زیادی در این زمینه دارد مثلاً در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه جامع تجارت تأسیس شده و 2 سال بعد در قانون خدمات گمرکی سامانه پنجره واحد تجاری فرامرزی را ایجاد کرده که یک چالش است و باید یکپارچگی وجود داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه حدود 500 خدمت بالای 75 درصد الکترونیکی هستند، خاطر نشان کرد: دستگاه هایی هستند که درصد الکترونیکی شدن خدمات آنها زیر متوسط 40 درصد است. از بین سامانه ها، 3 سامانه خیلی مهم است اول سامانه معاملات دولتی اعم از مزایده، خرید، فروش، مناقصه و خریدهای خرد بوده است و دلیل اینکه مهم بوده این است که باید مدیریت هزینه های دولت شفاف شود و اراده قانون گذار این بوده که این سامانه ایجاد شود و تا آخر برنامه ششم توسعه تکمیل شود، گزارش های پیشرفت خوبی از این سامانه دریافت کردیم و نشان می دهد زیرساخت های فنی خیلی خوبی درست شده است البته ضعف هایی داشت که با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک طی یکسال تحرک خوبی داشته و رشد کرده است ولی آیا تمام قراردادهای دولت در آنجا وارد شده است؟ البته به نظر می رسد مداخله وزارت اقتصاد در این سامانه خیلی کم است و خودش را متولی نمی داند.

 

باقری اصل با اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزیر صمت فقط با تبادل داده های مربوط به خرید و فروش و مالیات نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان شناسایی مالیات صورت گرفته است که یکی از خبرهای خوب شفاف سازی مالیات است، افزود: سامانه دوم سلامت بوده است که پروژه های زیادی دارد و 4 پروژه مهم دارد که یکی از آنها استحقاق سنجی است که موضوع هم پوشانی دفترچه ها را دارد.

 

وی ادامه داد: در حوزه خدمات شرایط باید به گونه ای شود که ما به دنبال مردم برویم تا خدمت به آنها بدهیم و این یعنی دولت هوشمند که فاز اول آن در دهه فجر توسط وزارت ارتباطات برای یکپارچه سازی نظام هویتی شکل می گیرد و در سال 1401 تلاش می کنیم با همکاری سازمان اداری و استخدامی فرآیند 700 خدمت ضروری اصلاح می شود.

کد خبر 1135001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha