شیوع شناسی معلولیت در کشور با روش ‌های جدید اجرا می ‌شود

جهانشاد گفت: شیوع شناسی معلولیت در سال‌های گذشته با مشکلات متعددی رو به رو بوده است و به همین دلیل با روش‌های جدید در کشور دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان، «شبنم جهانشاد» در دوره شیوع شناسی معلولیت در استان قزوین بیان کرد: رصد آسیب های قانون برنامه ششم توسعه در حوزه معلولیت برعهده بهزیستی است و برای انجام این کار به دنبال تهیه یک آمار دقیق از میزان معلولیت ها هستیم.

 

معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور افزود: برای این مهم، آمارهای موجود در کشور را بررسی کردیم و متوجه شدیم که در سال 1390 براساس آمار سازمان بهداشت جهانی 15 درصد افراد در کشور به نوعی کم توانی دارند در حالی که براساس سرشماری کشور، تنها یک و سه دهم درصد از جمعیت کشور معلول بودند.

 

وی عنوان کرد: همانگونه که مشاهده می شود آمار کشوری با سازمان بهداشت جهانی تفاوت چشمگیری دارد و سرشماری داخلی تنها نقص های موجود در بدن را ارزیابی کرده بودند که نشان دهنده این است ادبیات یکسانی با دنیا در این زمینه وجود ندارد.

 

جهانشاد اضافه کرد: سازمان آمار در سال 95 اعلام کرد که نمی تواند چنین کاری را برای شما انجام بدهد و این یک کار تخصصی است و آن سال شناسایی معلولیت از سرشماری حذف شد.

 

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ سازمان آمار به استناد دستگاه های متولی، آمار معلولان را اعلام کرد که آن هم قابل استناد نبود و نمی توانستیم عملیات ویژه ای برای آن در نظر بگیریم.

 

معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور تأکید کرد: بر همین اساس قرار شد که شیوع شناسی معلولیت انجام شود و در این زمینه مشکلات آماری موجود برطرف شود و امروز در سراسر کشور شیوع شناسی معلولیت در حال انجام است.

 

وی خاطر نشان کرد: علت شناسی هم در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است و برای برنامه ریزی های توانبخشی، بیمه و حتی وزرات بهداشت در این زمینه تسهیل ایجاد می کند.

 

جهانشاد یادآور شد: خوشبختانه برای پرسشگری شیوع شناسی معلولیت اعتبارات لازم در نظر گرفته شده البته برخی از مشکلات قانونی هم در این زمینه وجود دارد ولی سعی می شود در این زمینه با مشکلی رو به رو نشویم.

 

کد خبر 1135333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha