آشتی دوباره آسمان با کویر خشکیده خراسان جنوبی

بالاخره پس از تحمل سال های خشک و بی باران؛ آسمان دست از خِست خود برداشته، و با بارش خود مردمان خطه کویر خراسان جنوبی را شادمان ساخت.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی: رفته رفته ابرهای سیاه و تیره جای خود را در آسمان کویر باز کردند و بغض آسمان ترکید. بالاخره پس از روزهای سخت انتظار، آسمان دست آشتی به زمین داد و بارید. این بارش رحمت الهی در سرزمینی که خبری از گل و گیاه و سرسبزی نبود؛ شوق و ذوق مردم را برانگیخت و مردم یک هفته پر باران را به پاس شکرانه الهی قدر دانسته و به دامان طبیعت رفتند.

 

با بارش باران شادمانی به خیابان‌های سراسر خراسان جنوبی آمد و طراوت خاصی در پیاده روهای پر درخت شهر ایجاد شد؛ بگونه‌ای که هر رهگذری ترجیح می دهد به جای سوار شدن بر خودروها، مسیری را در این هوای دل انگیز پیاده روی کند و نفسی تازه بکشد.

 

 

همزمان با بارش کوتاه در استان کویری خراسان جنوبی به سرعت پیاده روها دچار آبگرفتگی شدند، بارش باران در شهرستان های نهنبدان، خوسف و سربیشه که پیش از این با خشکسالی های چندین برابر شهرستان های دیگر مواجه بود سبب وقوع رواناب و سیلاب شد، اما انتظار برای بارش باران مشکلاتی از این قبیل را برای مردم شیرین کرد.

 

ورود سامانه بارشی بر تن خشکیده کویر خراسان جنوبی بعد از گذشت کم ‌بارش‌ترین سال در ۵۰ سال گذشته، سبب شد شادمانی و حلاوت آن به همه شهرستان های استان برسد.

 

بارش رحمت الهی دوباره بارقه امید را در دل کشاورزان و دامداران استان زنده کرد، اما به گفته کارشناسان خشکسالی همچنان ادامه دارد و این بارش‌ها نمی‌تواند خشکسالی‌های ۲۰ ساله را جبران کند.

 

بارش باران به اندازه چهار سال در یک هفته

بارش بی سابقه باران در طی بازه چهار روز در نهبندان سبب شد تا 115 میلی متر بارندگی یعنی به اندازه سه سال بارش باران در این شهرستان ببارد، با این وجود بارندگی‌ها در فردوس، قاین، زیرکوه، خوسف و سربیشه هم قابل توجه بود.

 

«سید ابوالحسن میرجلیلی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: با وجود بارندگی‌های بی‌سابقه جزو معدود استان‌هایی هستیم که فوتی و مجروح بر اثر سیلاب نداشته ایم مهمترین دلیل آن اطلاع رسانی دقیق، آماده باش نیروهای امدادی و عملیاتی، همراهی مردم و پیش بینی‌های صورت گرفته قبل از سیلاب است.

 

وی با بیان اینکه این بارش ها خسارت هایی را به دنبال داشته است، افزود: خسارت های توسط تیم هایی در حال برآورد و اعلام خواهد شد.

 

۱۱۵ میلی‌متر بارندگی در نهبندان

میرجلیلی با بیان اینکه در برخی نقاط  همانند نهبندان بیش از 115 میلی متر بارندگی داشته ایم، افزود: در کمتر از یک هفته در بازه زمانی چهار روز به اندازه چهار سال بارشی در نهبندان بارش باران داشته ایم.

 

وی ادامه داد: در برخی از روستاهای شهرستان خوسف نیز بیش از 80 میلی متر بارندگی داشته ایم که با اقدامات مدیریت بحران خسارت چندانی گزارش نشده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در 11 شهرستان خراسان جنوبی بارندگی های خوبی داشته ایم خسارت ها نسبت به حجم بارش ها و نسبت به سایر استان های دیگر بسیار کمتر است.

 

میرجلیلی تصریح کرد: این بارش ها به تناوب در استان خواهیم داشت لذا چون خاک اشباع شده از عشایر، کشاورزان و دامداران خواستاریم نسبت به ایمن سازی مستحدثاث خود اقدام تا خسارت ها کاهش یابد.

 

خسارت به ۷۱ واحد مسکونی

وی ادامه داد: در این مدت ۷۱ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شد، همچنین ۶ واحد مسکونی خشتی گلی در استان دچار تخریب شد که بلافاصله مشکل توسط نیروهای امدادی و عملیاتی استان مورد توجه قرار گرفت.

 

«علیرضا نصرآبادی»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: شهرستان نهبندان به دنبال بارندگی های اخیر با ثبت 115 میلی‌متر بارندگی بیشترین حجم مدیریت رواناب را به خود اختصاص داده است.

 

ذخیره ۱۸ میلیمتر رواناب در خراسان جنوبی

وی افزود: تا دو روز گذشته ۱۶ میلیون و ۳۷۰ هزار متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی مدیریت شد، که با اختصاص بارندگی های دو روز گذشته پیش بینی می شود 18 میلیون مترمکعب رواناب ذخیره شده باشد.

 

نصرآبادی بیان کرد: شهرستان های نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین بیشترین حجم آب را مدیریت کرده اند.

 

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه در صورتی که سازه های آبخیزداری در شهرستان نهبندان با این حجم رواناب نمی بود شاهد خسارت های فراوان و سیلاب می بودیم، گفت: این شهرستان 13 میلیون متر مکعب رواناب را به خود اختصاص داده است.

 

نصرآبادی از ساخت ۲ هزار و ۱۵۳ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: امسال نیز ساخت 230 سازه دیگر با اعتبار 160 میلیارد تومان در دستور کار است که تعدادی از این سازه ها تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

 

وی ادامه داد: تاکنون 20 درصد این اعتبارات تخصیص یافته است که با تخصیص کامل آن تا پایان سال مالی این سازه ها به صورت کامل اجرا می شود.

 

 

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: راهبرد اساسي کنترل سيلاب، تغذيه سفره‌هاي آبی است که با کنترل سیلاب سبب مي‌شود که قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها با توليد آب بيشتر بتواند زمين‌هاي کشاورزي بيشتري را به زير کشت برده و در توليد محصولات غذايي بيشتر و همچنین تأمین آب شرب جوامع روستایی که از دغدغه های اصلی است، نقش مهمي را ايفاء کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: آبخيزداري يکي از شيوه‌هاي نوين حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سيلاب ‌ها است که موجب کنترل سيلاب‌هاي مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌هاي آب زيرزميني مي‌شود.

 

پیش بینی جوی آرام تا پایان هفته جاری

«فاطمه زارعی» کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: تا پایان این هفته بارندگی در استان نداریم. در حال حاضر شرایط آرام و یکنواخت تا اواسط هفته آینده پیش بینی می شود.

 

وی گفت: تداوم سرما و یخبندان شبانه تا اواسط هفته آینده را شاهد خواهیم بود، همچنین با روند افزایش دما در خراسان جنوبی تا حدودی از شدت سرمای هوا کاسته خواهد شد.

 

کسری ۴۶ میلیون متر مکعبی مخازن سدهای خراسان جنوبی

«سید سعید پورجعفر» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار کرد: هفت سد در خراسان جنوبی در حال بهره برداری است.

 

وی در خصوص آبگیری سدهای استان به دنبال بارندگی های اخیر، گفت: در این مدت سد رزه نیم میلیون متر مکعب، سد شهید پارسای سرایان 300 هزار متر مکعب و سد فرخی قاین هم 200 متر مکعب آبگیری شده است.

 

پورجعفر با بیان اینکه در مجموع به دنبال بارندگی های اخیر حدود یک میلیون متر مکعب آب پشت سدهای خراسان جنوبی ذخیره شده است، افزود: از ابتدای سال تاکنون 2.7 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده که یک میلیون از محل بارندگی های اخیر بوده است و مابقی از ابتدای مهر ماه در بارندگی های مختلف ذخیره شده است.

 

وی ادامه داد: 58 میلیون متر مکعب حجم مخازن استان خراسان جنوبی است که قابلیت آبگیری دارد که تاکنون تنها 11.8 میلیون متر مکعب پر شده است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه سدهای استان هنوز 46 میلیون متر مکعب قابلیت آبگیری دارند، گفت: در مدت مشابه سال گذشته حدود 18 میلیون متر مکعب مخازن استان آبگیری شده بود اما امسال 11.8 میلیون متر مکعب پر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد کمتر آب ذخیره شده است.

 

پورجعفر تصریح کرد: بارندگی های اخیر جبران کم بارشی را نداشته است چراکه هنوز چهار سد استان همانند سد کریت طبس، دره بید و حاجی آباد آبگیری نشده و عمده آب ها در سد رزه درمیان ذخیره شده است.

 

وی ادامه داد: علاوه بر سدها، در هفت سد تغذیه مصنوعی همانند مختاران، سیدعلی، چهار فرسخ، سرند، دره باز و شوسف هم چهار میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: همچنین سد سیاهو در دست احداث است که به زودی شاهد بهره برداری آن خواهیم بود.

 

پورجعفر در پایان حاطرنشان کرد: کشاورزان از تصرف و ساخت و ساز در بستر رودخانه ها جلوگیری کنند تا دچار خسارت ناشی از سیلاب نشوند.

 

 

 

کد خبر 1135440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha