ناگفته های طرح موسوم به مهندس محمودزاده /ساماندهی نیروها از دغدغه های آموزش و پرورش است

ویسکرمی گفت: ساماندهی نیروهایی که به صورت غیر رسمی و در قالب های مختلف برای آموزش و پرورش فعالیت می کنند از دغدغه های مهم است.

« مهرداد ویسکرمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد در سخنانی  در مورد «طرح ساماندهی نیروهای غیر رسمی آموزش و پرورش بعد از سال ۱۳۹۱» موسوم به طرح مهندس محمودزاده، اظهار داشت:یکی از چالش ها و دغدغه های آموزش و پرورش ساماندهی نیروهای است که به صورت غیر رسمی و در قالب های مختلف برای آموزش و‌ پرورش فعالیت نموده اند.

 

وی افزود: یکی از طرح های مطرح برای ساماندهی نیروهای پس از ۱۳۹۱ طرح مهندس محمودزاده است این طرح در نظر دارد که که مربیان پیش دبستانی غیر دولتی، نیروهای دارای کد پرسنلی و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان، معلمین مدارس زیر نرم، نیروهای خرید خدمات زیر نرم، نیروهای خرید خدمات(برون سپاری به هنرستان ها)، آموزش دهندگان نهضت سواد اموزی و نیروهای خرید خدمات آموزشی بعد از سال ۱۳۹۱ را تعیین تکلیف نماید

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم ترین چالش های قانونی طرح موسوم به طرح محمودزاده فقدان قدرت اقناعی طراح است، افزود: حدود ۹۵ درصد از نمایندگان کمیسیون آموزش و پرورش به این طرح رای منفی دادند.

 

وی اذعان داشت: جناب محمودزاده توانایی اقناع نمایندگان را ندارد.. زیرا مکانیسم و سازوکارهای قانونی لازم جهت تصویب این طرح را در نظر نگرفته است.

 

ویسکرمی مغایرت با اسناد بالادستی از دیگر چالش های این طرح نامید و گفت: به طور شفاف طرح مذکور با اسناد بالادستی از قبیل سیاست گذاری های شورای انقلاب فرهنگی (که مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی لازم الاجرا می باشند و بر امر گزینش و‌ استخدام معلمان صرفا بر اساس دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ تاکید دارد) و اصل ۷۵ (لحاظ کردن بار مالی ) و سند بنیادین تحول آموزش و‌ پرورش در تضاد می باشد.

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی عدم پیش بینی دقیق بار مالی؛ خلاف اصل ۷۵ را از دیگر چالش های فرا روی این طرح دانست و افزود: جناب محمودزاده در حالی منبع مالی این طرح را منابع مالی از ناحیه حذف معلمان تمام وقت می داند که اکنون معلم تمام وقت وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: از جمله موارد دیگر منابع مالی این طرح پرداخت حق الزحمه نیروهای آزاد می باشد که این حق الزحمه هیچ تناسبی با میزان حقوق دریافتی نیروهای رسمی ندارد.

 

ویسکرمی عدم‌تناسب نیروهای مشمول طرح با نیاز آموزش و‌ پرورش را دیگر چالش فرا روی این طرح دانست و افزود: هر طرحی باید تمام جوانب امر را بسنجد به نحوی که یک هماهنگی کامل بین نیازهای آموزش و‌ پرورش و نیروهای مشمول طرح وجود داشته باشد. که این امر در طرح مذکور وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: نیروهای مشمول طرح حدود ۲۰۰ هزار نفر می باشند، به نحوی که طبق آمار وزارت فقط در حدود ۴۵ هزار نیروی نهضتی فعال پس از سال ۱۳۹۱ وجود دارد.

 

ویسکرمی با تاکید به اینکه انجام هر امری بدون توجه به تمامی جوانب آن، نتایج زیان باری در پی دارد، افزود: ضرورت نیاز سنجی تخصص مشمولین با نیازهای تخصصی آموزش و‌ پرورش امری غیر قابل‌ اجتناب می باشد.

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: در نهایت طرح مهندس محمودزاده با اجماع کمیسیون رد شده است به نحوی که فقط یک رای مثبت از کمیسیون گرفته است.

 

وی ادامه داد: البته کمیسیون رای به ادغام طرح های مرتبط داده که مورد پذیرش چند نفر از طراحان قرار گرفته اما آقای محمودزاده بدون داشتن شانسی برای تصویب در صحن علنی مجلس بر ارسال مصوبه به صحن علنی اصرار دارد.

 

ویسکرمی اظهار کرد: اگر هیات رئیسه مجلس رای به بررسی طرح مهندس محمودزاده در صحن علنی مجلس بدهد بدون شک این طرح در صحن مجلس با رعایت تمام جوانب بررسی می گردد، و هر تصمیمی که مجلس بر اساس خرد جمعی بگیرد مورد پذیرش خواهد بود.

کد خبر 1135443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha