از قرآن آموزی تا برگزاری مسابقه بین المللی فرازخوانی قرآن کریم

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: فضای مجازی زمینه ای فراهم کرده است تا افراد بیشتری از سراسر کشور امکان فراگیری و آموزش را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، اسلام اهمیت زیادی برای یادگیری و تعلیم قائل شده است. و هر علمی که برای دنیا و یا آخرت انسان ها مفید باشد از نظر اسلام یادگیری اش مطلوب و حتی در برخی موارد واجب هم می شود. از جمله موضوعاتی که یادگیری آن در کلام اهل بیت (ع)، سفارش شده است یادگیری و یاد دادن قرآن است.

امام علی علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند: «بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و آن را یاد بدهد» در واقع آموختن قرآن و یاد دادن به دیگران، بهترین اعمال است و موجب تقرب به خدای متعال می شود.

 

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی محمدی» مدیر موسسه قرآنی مشکات انجام داده است که در ادامه می خوانید: 

 

موسسه قرآنی مسکات فعالیت خود را از چه زمانی آغاز کرده است؟ و چه اهدافی را دنبال می کند؟

موسسه قرآنی پیروان مشکات قرآن و عترت (ع) با نام اختصار موسسه قرآنی مشکات در سال ۱۳۸۹ با حضور استاد قره شیخ لو ، رئیس وقت سازمان دارالقرآن کشور، استاد شهریار پرهیزکار قاری و حافظ بین المللی قرآن کریم، استاد سبز علی قاری بین المللی قرآن کریم استاد امیر آقایی داور و حافظ بین المللی، استاد مهدی عباسی حافظ بین المللی و سایر اساتید مطرح کشوری و قرآن دوستان استان البرز افتتاح شد.

ترویج فعالیت های قرآنی در سطح کشور، فراهم آوردن زمینه ای برای انس بیش از پیش با مصحف شریف و انسان ساز قرآن کریم و مفاهیم تعالی بخش و همچنین نشر و بسط فضای معنوی عطرآگین قرآن در محیط جامعه از مهمترین اهداف تاسیس این موسسه قرآنی است.

 

درباره برنامه ها و دوره های آموزشی موسسه قرآنی مشکات توضیح دهید؟ از محضر چه اساتیدی برای برگزاری کلاس ها استفاده می شود؟

فعالیت های آموزشی موسسه قرآن مشکات قبل از کرونا به صورت کاملا حضوری انجام می شد. اساتید بین المللی در موسسه قرآنی مشکات به آموزش قرآن آموزان می پردازند و در رشته های حفظ، روخوانی، ترتیل و تجوید، به تدریس می کنند. از جمله استاد محمدحسین سبزعلی در رشته قرائت و ترتیل، استاد امیر آقایی در رشته حفظ، استاد مهدی عباسی در رشته حفظ، خانم الهام ماندگار مهر در رشته حفظ، استاد محمدرضا پورزرگری نیز اخیرا به جمع اساتید موسسه قرآنی مشکات اضافه شده است که قرار است در کلاس های حضوری به آموزش ترتیل و قرائت بپردازد.

 

کرونا چه تاثیری بر رویکرد و نحوه فعالیت های موسسه قرآنی مشکات داشته است؟

 پس از شیوع کووید ۱۹ و الزام رعایت پروتکل های بهداشتی، چند ماه تمام کلاس ها به صورت غیرخضوری و آنلاین برگزار می شد. در ادامه زمانیکه شرایط بهبود پیدا کرد در شهر کوهسار تعداد محدودی از کلاس ها را به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کردیم و این روند ادامه دارد اما هنوز در شهر کرج موفق نشده ایم کلاس ها را به صورت حضوری برگزار کنیم. در حال حاضر با پیگیری های انجام شده، دو ماه است که دوره های آموزش قرآن در شهر هشتگرد به صورت حضوری آغاز شده است. کلاس های مجازی نیز در اپیلیکیشن اسکای روم برگزار می شود که اساتید در کلاس های ۱۰ نفره و هر جلسه یک ساعت و نیم به آموزش های قرآنی می پردازند.

 

مهم ترین برنامه ای که توسط موسسه قرآنی مشکات اجرایی شده است چه بوده؟

یکی از بزرگترین فعالیت های این موسسه برگزاری مسابقات قرآنی مشکات است که هر ساله با حضور داوران بین المللی، حافظان و قاریان قرآن کریم برگزار می شود. همچنین ایده برگزاری مسابقه بین المللی فرازخوانی قرآن کریم که به صورت مجازی برگزار می شود.

 

ایده برگزاری مسابقه بین المللی فرازخوانی قرآن کریم چگونه شکل گرفت؟

ما یک شورای راهبردی داریم که تعدادی از قراء مطرح کشور و نفرات برتر مسابقات بین المللی قرآنی عضو آن هستند، به این نتیجه رسیدند که از بستر فضای مجازی استفاده کنیم و مسابقه قرآنی در سطح بین المللی برگزار کنیم و تصمیم بر این شد که مسابقه تقلیدی باشد تا امکان شرکت در این مسابقه برای همه فراهم باشد، به ویژه استاد عبدالباسط عبدالصمد که در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد.

در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر قرآن پژوهش در حال آموزش در شعب مختلف هستند، در حال حاضر در شهرهای کرج، هشتگرد و کوهسار آموزش قرآن به صورت حضوری و آنلاین برگزار می شود. با توجه به برگزاری مجازی دوره های آموزش قرآن، امکان حضور افراد از شهرها و استان های مختلف کشور در دوره ها فراهم شده است که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شده است. فضای مجازی بستر خوبی فراهم کرد به طوریکه اساتید در تهران در جاهای مختلف کشور به صورت مجازی تدریس می کنند.

 

نحوه تبلیغ و اطلاع رسانی از دوره های آموزشی موسسه قرآنی به چه صورت است؟

برای انجام تبلیغات و اطلاع رسانی از سایت موسسه قرآنی مشکات به آدرس MQmeshkat.ir است که دات کام نیز به آن افزوده شده است. همچنین صفحه اینستاگرامی نیز به نام مشکات قرآن یا مسابقات قرآنی مشکات است که در فضای مجازی ایتا به همین نام اطلاع رسانی می شود.

 

 

 

 

کد خبر 1135541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha