۹۰ درصد سرمایه گذاران دو سال اخیر در شهرک های صنعتی بومی بوده اند/ آینده صنعتی ایلام در مسیر توسعه

اسماعیلی با بیان اینکه در دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد سرمایه گذاران در شرکت های شهرک های صنعتی بومی استان بوده اند، گفت: در سال جاری ۳۵ تا ۳۶ میلیارد تومان پروژه برای تکمیل و تقویت زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی ایلام هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام در گفت و گو با  خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: وظیفه و  رسالت سازمان صنایع کوچک و  شهرک های صنعتی کشور، تامین زمین و زیرساخت های لازم از جمله آب، برق، گاز و تلفن به منظور استقرار واحدهای صنعتی در نواحی و یا شهرک های صنعتی در سطح کشور را برعهده دارد.

 

«اقبال اساعیلی»  با بیان اینکه در استان ایلام ۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد، افزود: ۱۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان به بهره برداری رسیده  و زمین های آن در حال واگذاری و یا واگذار شده است و  صنتعگران و واحدهای تولیدی، می توانند در این نواحی و شهرک ها مستقر شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه برنامه شهرک های صنعتی استان در دو سال اخیر در راستای  تکمیل و تامین زیرساخت ها و زمین مورد نیاز صنایع استان بوده است، ابراز کرد: تامین آب، برق، گاز و اجرای فازهای توسعه زیرساخت های لازم  در شهرک های صنعتی یکی از برنامه های مهم این نهاد در استان بوده است.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام با اشاره نحوه واگذاری زمین و تامین زیرساخت ها در شهرک های صنعتی، گفت: در ابتدا زیرساخت های مورد نیاز برای شهرک صنعتی فراهم می شود و سپس با توجه به استقبال صنعتگران و واحدهای تولیدی برای استقرار در این شهرک ها، فازهای توسعه ای و تامین زیرساخت ها در سطح شهرک های صنعتی انجام می شود.

 

اسماعیلی بیان کرد: در دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد سرمایه گذاران در شرکت های شهرک های صنعتی بومی استان بوده اند و این نوید خوبی در راستای  مشارکت سرمایه گذاران بومی استان در رونق و توسعه رشد همه جانبه منطقه و استان است.

 

وی یادآور شد: در گذشته ما دنبال سرمایه گذاری دولت و یا بخش خصوصی از دیگر نقاط کشور بودیم، اما امروز  مردم استان در سرمایه گذاری در  حوزه های تولید و خدمات  استقبال کرده و این مهم جای خرسندی دارد.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام با تاکید بر اینکه نواحی و شهرک های صنعتی استان که واحدهای تولید در آن مستقر هستند هیچ گونه مشکلی از حیث زیرساخت ندارند، افزود: هیچ واحد تولیدی که به دلیل عدم زیرساخت ها  از جمله آب، برق و گاز  فعال نباشد در استان نداریم.

 

اسماعیلی  با اشاره به اینکه توسعه شهرکهای صنعتی استان در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: در حوزه جنوبی استان مجوز ۷ ناحیه  صنعتی اخذ شده است که کار مطالعه و مکان یابی تعدادی از این نواحی از جمله مورموری، ماژین و زرین آباد انجام شده است و پیش بینی می شود که تا پایان سال در شورای برنامه ریزی استان برای اخذ تائید نهایی  مصوب شوند، همچنین نواحی صنعتی موسیان، دشت عباس و بدره ۲ نیز در دست اقدام است.

 

وی یادآور شد: در ناحیه صعتی بدره به دلیل اینکه زمین اختصاص یافته به واحدهای تولیدی و خدماتی تمام شده است، در این منطقه با کمبود زمین برای واحدهای جدید مواجه هستیم و بر این اساس ناحیه صنعتی بدره ۲ در راستای ایجاد یک مجموعه جدید راه اندازی می شود که نقش مهمی در سرمایه گذاری در منطقه خواهد داشت.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام تصریح کرد: شهرک صنعتی ایلام، اولین نقطه صنعتی استان بوده که در اوایل دهه هفتاد فعال شده است، هم اکنون نیز از نظر قرار دادی همه زمین های این شهرک، واگذار شده و حدود ۸۰ درصد ساخت و ساز نیز در این شهرک صورت گرفته است، در بخش کوچکی از این شهرک، اقدامی بر روی زمین در راستای احداث واحد تولیدی علی رغم اینکه زمین واگذار شده، صورت نگرفته است و امروز  در راستای عودت آن در حال طی مراحل قانونی و قضایی بوده و حدود ۲۰ هزار متر زمین در گذشته واگذار گردیده که با یک سری مشکلات حقوقی مواجه هستند که به دنیال خلع ید آنها هستیم.

 

اسماعیلی افزود: شهرک شماره دو که به عنوان ذخیره شمار یک تعریف شده است، به دلیل بافت انبوه جنگلی و در  اولویت قرار داشتن محیط زیست بر صنعت،  هنوز اجرایی نشده است و  عملا به نظر می رسد که با توجه به شرایطی که وجود دارد، امکان ایجاد شهرک صنعتی شماره دو  در این منطقه وجود نداشته باشد، بخش جنوبی شهرک هم در بالادست سد قرار می گیرد و شاید بشود که از مستنثیات کشاورزی زمین مورد نیاز شهرک ۲ را تامین کرد.

 

وی با بیان اینکه فعال کردن واحدهای راکد و یا نیمه تعطیل، نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه های حوزه اقتصادی کل استان است، ابراز کرد:  بخشی از واحدهای غیرفعال می توانند از طریق تزریق منابع مالی در سیستم چرخه تولید قرار گیرند، به نظر می رسد که اولویت در کشور  فعال کردن واحدهای غیرفعال و راکد است که منابع مالی تامین شود  تا چرخ این واحدها بچرخد و اشتغالزایی لازم را داشته باشند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام گفت: یکی از چالش های پیش رو، تامین زیرساخت ها از نظر ارزش قیمت است، در چند سال اخیر قیمت زمین افزایش یافته و به تبع امکانات مورد نیاز و تامین  زیرساخت ها مانند قیمت برق و آب نیز افزایش یافته است، از سوی دیگر از نظر آبی با کاهش بازندگی ها، تنش آبی وجود دارد و اولویت تامین آب شرب برای مصارف مناطق مختلف استان وجود دارد، البته تا کنون مشکل خاصی نداشته ایم اما باید پیش بینی های لازم در این زمینه انجام شود.

 

اسماعیلی بیان کرد:  در همه شاخه های صنعتی، فلزی، غیر فلزی، شیمایی، غذایی، حوزه پلی اتیلن و پلاستیک و انواع بتن زنجیره ای از تمامی محصولات در شهرک های صنعتی استان وجود دارد، در برخی از این زنجیره صادارت هم داریم، در بخش نوشیدنی ها در استان ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد، استیل کرد در دره شهر ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر اشتغالزایی دارد که یک واجد نمونه است که در کشور سیم رادیال لاستیک را تولید می کند و تعامل خوبی با مدیران این شرکت وجود دارد.

 

وی بیان کرد: واحد تولید ترشیجات و شوریجات در دره شهر،  واحدهای تولیدی در بخش پلی اتیلن نیز لوله های آب و کشاورزی،شرکت نورد ایوان که امسال واردچرخه  تولیده شده،  شرکت فولات آتنا شباب و شرکت فولاد زاگرس که در حال انجام مراحل اجرایی است، از ظرفیت های بسیار خوب صنعتی در شهرک های صنعتی استان به شمار می روند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام ابراز کرد: در سال جاری ۳۵ تا ۳۶ تا میلیارد تومان پروژه از جمله خرید ماشین آتشنشانی برای شهرک صنعتی دره شهر، آسفالت شهرک صعتی ایلام، تسفیه خانه شهرک صنعتی ایلام، روشنایی شهرک های صنعتی، استفاده از کابل های خودنگهدار با همکاری شرکت برق، تامین روشنایی شهرک های صنعتی مهران، دره شهر، دهلران و سرابله و مهران، در راستای توسعه و فراهم کردن زیرساخت های لازم در شهرک های صنعتی در دست اقدام است.

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه امسال بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در راستای تکمیل زیرساخت های شهرک های صنعتی استان اختصاص یافته و حدود ۸ میلیارد تومان نیز از استان تامین شده است، افزود:  امسال با توجه به راه اندازی نهضت ساخت سوله در کشور، ۵ سوله  برای  شهرک های صنعتی استان ساخته می شود، یک شرکت  قطعه ساز در حوزه خودروسازی که سیم و کابل برق انوع موتور ماشین را تولید می کند، سوله مربوطه به ان در حال آماده سازی است که با راه اندازی این واحد تولیدی بالغ بر ۱۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.

 

وی با بیان اینکه در مجموع در ۹۰ درصد از شهرک ها و نواحی صنعتی پروژه جدید  و تکمیل زیرساخت ها انجام می شود، گفت: خوشبختانه دستگاه های خدمات رسان تعامل بسیاری خوبی با شرکت شهرک های صنعتی استان داشته اند که جای تقدیر دارد.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام ابراز کرد: آینده صنعتی استان به سمت خوبی حرکت می کند، ظرفیت های بسیار خوبی با توجه به مرزی بودن و چهارفصل بودن استان وجود دارد، یک بازار مستعد خوب و مناسب برای صادارت محصولات به کشور عراق نیز  وجود دارد، فرصت مناسبی است که مسئولان ارشد استان  در جهت تسهیل و تسریع در امر صادرات به کشور عراق کمک کنند که استان ایلام می تواند یکی از استان های تاثیرگذار  در راستای تامین ارز مورد نیاز کشور باشد.

 

وی با اشاره به اینکه یک نقطه ابهام در خصوص واحدهای فعال در شهرک های صنعتی استان وجود دارد، توضیح داد: در شهرک صنعتی قراردادهایی با سرمایه گذار، تولید کننده و  خدمات رسان در دو قالب قرار دادهای تولیدی و یا خدمات و توزیعی منعقد می شود و بر این اساس این قراردادها، زمین در اختیار واحدها گذاشته می شود.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی با اشاره به اینکه ۲۴۱ قرارداد واحد صنعتی و خدماتی در وسعت ۱۱۰ هکتاری شهرک صنعتی ایلام وجود دارد، ابراز کرد: از این میزان، ۱۵۴ قرارداد به بهره برداری رسیده است، ۶۹ واحد تولیدی فعال و ۵۶  واحد غیر فعال تولیدی در این شهرک وجود دارد، در کل استان نیز  ۲۹ شرکت خدماتی و توزیعی در استان وجود دارد که از این میزان ۲۸ واحد فعال است.

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه  در حال حاضر در بخش تولیدی حدود ۴۵ درصد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی استان فعال هستند، ابراز کرد: حدود ۱۸ قرارداد خدمات و توزیعی در شهرک صنعتی ایلام وجود دارد که از این تعداد ۱۷ واحد فعال است که حدود ۹۵ درصد توزیع مواد غذایی و اقلام بهداشتی استان از طریق این ۱۷ شرکت انجام می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1135588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha