ارائه تجربیات مسجدمدرسه یاوران ولایت

مدیر مسجد مدرسه یاوران ولایت تهران و امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج)، با حضور در چهاردهمین نشست تجربانه به ارائه ایده اصلی و تجربیات مسجدمدرسه یاوران ولایت و روش مدیریت امور مسجد صاحب الزمان(عج) با عنوان «پرورش استعداد در محیطی واقعی» پرداخت.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد،حجت الاسلام «محسن رضائیون»، مدیر مسجد مدرسه یاوران ولایت تهران و امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) آزادی، با حضور در چهاردهمین نشست تجربانه به ارائه ایده اصلی و تجربیات مسجدمدرسه یاوران ولایت و روش مدیریت امور مسجد صاحب الزمان(عج) با عنوان «پرورش استعداد در محیطی واقعی» پرداخت.

 

حجت الاسلام رضائیون در این نشست که در ساختمان مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار شد، اذعان داشت: ما طی چندین سال کار در سیستم رسمی آموزش و پرورش متوجه شدیم که دست و بال‌مان در این سیستم بسیار بسته است و به اهدافی که در نظر داریم نخواهیم رسید. از طرفی هم فضای مسجد فضایی مناسب برای تعلیم و تربیت است و از قدیم الایام رجوع مردم به مسجد بی شمار بوده است. ولی اکنون مسجد جایگاه اصلی خود را از دست داده بود و با این مدل می‌توان ساحت‌های محلی و ظرفیت‌های مردمی را نیز فعال کرد و می‌شود بسیاری از اهداف را با بودجه و امکانات عمومی و مردمی مسجد که از گذشته پا برجاست محقق ساخت.

 

مدیر مسجد مدرسه یاوران ولایت تهران افزود: ما نیروی انسانی خود را از بچه‌های محله تأمین می‌کنیم، مثلا استادی داریم که معلم ریاضی است و در تربیت معلم درس خوانده و در برخی مدارس تدریس می‌کند. استاد درس زبان بچه‌ها دانشجو است. ما هفته‌ای ۱ الی ۲ بار جلسه ارتقای معلمان را داریم و حتی بحث روش تدریس یا مشکلات ایجاد شده بر سر کلاس با یکدیگر بررسی می‌شود.

 

وی در مورد نحوه ارائه دروس گفت: ما در برخی از کلاس‌ها حدود ۱۰ دقیقه به زندگی بزرگان می‌پردازیم و سپس محیط زندگی آنان را مشاهده می‌کنیم، آخرین جایی که رفتیم منزل دکتر حسابی بود که بچه‌ها تا حدودی با دکتر حسابی و تلاش های ایشان آشنا شدند.

 

حجت الاسلام رضائیون در این نشست با اشاره به اینکه «در شیوه سنتی دانش آموز حتی ریاضی را حفظ می‌کند و حافظه محوری اصل اولیه به حساب می‌آید و هیچ خلاقیتی برای بچه‌ها نیست» خاطر نشان کرد: در این روش برای امتحان ریاضی اگر جا به جایی سوالات رخ می‌داد دانش آموزان درمانده می‌شدند. ما مدتی کلاس‌ها را به شیوه آموزش مستقیم برگزار کردیم اما پس از رصد و ثبت بازخورد و وضعیت درسی دانش آموزان، در خصوص درس‌هایی که بسیار آسان بود استاد دعوت نکردیم و به بچه‌ها گفتیم دروس خواندنی باید به صورت خودخوان مطالعه شود و هر ۲ هفته یکبار کلاس رفع اشکال برگزار می‌کنیم. برخی از محتواها را نیز در کارگاه‌های مختلف مطرح می‌کردیم تا محتواها از آنچه در کتاب است قوی‌تر به بچه‌ها انتقال یابد

 

وی در بحث «تربیت جسمی» گفت: یکی از کارهای ثابتی که انجام می‌دهیم بحث اردوهای کوهنوردی است کوهنوردی از ورزش‌های ویژه‌ای است که استقامت بچه‌ها را افزایش، کار تیمی را در دانش آموزان رشد می‌دهد و نشاط خاصی که در فضای کوه است نشاط بچه‌ها را بالا می‌برد. همچنین یکی از کارگاه‌های علمی ما بحث طب است. یکی از موضوعات، بحث آشنایی با مشاغل است؛ مثلا چند وقت پیش از یک ملوان کشتی که سالیان سال در کشتی کار می‌کرد برای کلاس آشنایی با مشاغل دعوت کردیم.

 

حجت الاسلام رضائیون درمورد «مدیریت مسجد» نیز اشاره کرد؛ یکی از کارهای خوبی که الحمدالله انجام شده‌است تقریباً ما با بسیج مسجد یکی هستیم و هر کار که بخواهیم در خصوص نوجوانان انجام دهیم با محوریت بسیج صورت می‌گیرد و به این نحو نیست که بنده کانونی تأسیس کنم و بسیج جداگانه کاری انجام دهد؛ چه بسیج خواهران چه بسیج برادران! بنده هم اکنون با سرحلقه‌های صالحین  کار کرده و مربی هستم و هر چقدر بتوانیم مربیان را ارتقا داده و در جایگاه‌های مختلف از آنان استفاده می‌کنیم.

 

وی در نشست مشترک مرکز مطالعات ژرفا و ایتات عنوان کرد: ما هر ۲ هفته یکبار یا ۳ هفته یکبار برنامه لیگ کتابخوانی داریم و این برنامه سبب شده برخی از والدین به ما گله کنند که کتاب لیگ از دست فرزندمان جدا نمی‌شود (بیش از حد می‌خواند). از مهر امسال چهارمین کتاب هم مورد مطالعه قرار گرفته و فینال آن برگزار شده‌است. کتابی مثل گردان قاطرچی‌ها یا کودکستان آقامرسل، آنقدر جذاب است که ما آن را برای نوجوانان ۱۲ ساله معرفی کردیم، اما برادر یکی از بچه‌ها که بزرگتر هم بود گفت کتاب را از برادرم قرض گرفتم و ۲ روزه تمام کردم. در روزهای نخست مداوم پیگیری و بررسی کردیم تا از سر اجبار هم شده شروع به خواندن کنند و برخی از دانش آموزان که تا انتهای کتاب را مطالعه نمی‌کردند در لیگ کم آورده و امتیاز را واگذار می‌کردند.

 

وی در مورد تأمین هزینه مسجدمدرسه گفت: در هنگام ثبت نام به خانواده‌ها گفتیم هر قدر که توان مالی دارید در این راه، ماه به ماه بپردازید، تا فردی که توانی ندارد هم بتواند در این طرح شرکت کند. از سوی دیگر مقداری از مبالغ را باید خود بچه‌ها متقبل شوند و حتی اگر خانواده هم متمول باشند بچه‌ها باید به صورت محدود و کنترل شده کار کنند و هزینه را تأمین و پرداخت کنند. دانش آموزی به بنده می‌گفت: وقتی ما مشکل مالی نداریم چرا باید کار کنم؟ در این زمینه با وی صحبت کردیم سال بعد آمد و گفت: ۲ الی ۳ کار دارم به نظرتان کدام را انجام دهم؟! بچه‌ها در روز یکی دو ساعت از زمان را به کار اختصاص می‌دادند و آن‌هایی که فعالیت می‌کردند اگر درآمد نداشتند هر میزان که می‌آوردند از آنان قبول می‌کردیم و حساب شان صاف می‌شد، اما آن‌هایی که تلاش نکرده بودند کل ۲۰۰ هزار تومان را باید تسویه می‌کردند و اگر والدین پرداخت می‌کردند قبول نمی‌کردیم.

 

نشست مشترک اندیشکده تعلیم و تربیت و اندیشکده فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و دبیرخانه ایده‌ها و تجربیات آموزشی و تربیتی ایتات به نام تجربانه، به صورت هفتگی میزبان صاحبان تجربیات جهادی حوزه تعلیم و تربیت در بستر آپارات است.

 

کد خبر 1135684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha