خروجی ساختارهای فعلی قرآنی راضی کننده نیست/  لزوم ایجاد مرکز ارزیابی علمی ساختار قرآنی کشور

محمدی گفت: با توجه به وضعیت موجود و برآیند اطلاعات و آمار به دست آمده ساختار فعلی دستگاه قرآنی کشور با نیاز جامعه و اهداف پیش بینی شده جلو نرفته خروجی حاصل از اکثر ساختارهای قرآنی راضی‌کننده نیست.

 به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حسن محمدی، عضو هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل های قرآنی کشور ضمن حضور در برنامه زنده قرآنی مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص تحول انقلابی در حوزه فرهنگی و  ذیل آن موضوعات قرآنی گفت: اکثر عقلا متفق القول بر تحول در حوزه قرآنی و فرهنگی  هستند.

 

 این عضو هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل های قرآنی کشور عنوان کرد: ساختارهای فرهنگی به علت پیچیدگی بسیار در گذر زمان خود به خود دچار تحول و بازنگری می شوند و اکنون نیز با نظر عموم نخبگان و در رأس آن منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اصلاح ساختار فرهنگی و به تبع آن شورای توسعه فرهنگ قرآنی امری اجتناب ناپذیر و نیازمند تحول انقلابی است.

 

 وی با اشاره به وضعیت موجود ساختارها و فرایندهای قرآنی در کشور برای تحقق اهداف و برنامه ریزی های پیش‌بینی شده طی سالیان اخیر تصریح کرد:با توجه به وضعیت موجود و برآیند اطلاعات و آمار به دست آمده ساختار فعلی دستگاه قرآنی کشور با نیاز جامعه و اهداف پیش بینی شده جلو نرفته خروجی حاصل از اکثر ساختارهای قرآنی راضی‌کننده نیست.

 

 محمدی افزود: یکی از خلاهای اساسی ساختار و فرایند فعالیت‌های قرآنی کشور نبود مرکز ارزیابی علمی برای خروجی فعالیت های سازمان ها و ارزیابی آنها بر اساس داده های کمی و به تبع آن احصای میزان راندمان فعالیت مراکز قرآنی است.

 

وی عنوان کرد: تقریباً بر اساس شاخص‌های ارزیابی عمومی، خروجی دستگاه ها و فعالیت قرآنی آنها مطلوب نیست و فعالیت ها با نیاز جامعه منطبق نبوده است بر همین اساس تحول و بازنگری در ساختارها و فرایندهای قرآنی امری اجتناب ناپذیر است.

 

 محمدی تصریح کرد:  اما در این مجال نباید از این نکته غافل شد که لفظ تحول نباید بهانه ای برای تعطیل شدن سازمان ها و تغییر ماهوی آنها شود  چرا که بدترین سناریو و آخرین مرحله تحول و تغییر در ساختار دستگاه های قرآنی است بر همین اساس تحول ابتدا در نگرش سپس بینش، فرآیندها و در نهایت اهداف اتفاق می‌افتد و اگر تمام این تغییرات حاصل شد در صورت لزوم منتج به تغییر ساختار بنیادین می شود. برهمین اساس اگر نگرش و بینش تغییر نکند با تغییر ساختار نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

 

 وی عنوان کرد: بیش از ۱۱ سال از تاسیس شورای توسعه قرآنی می گذرد که در بدو آن کارشناسان و نخبگان جامعه قرآنی به دور هم جمع شدند تا منشور توسعه فعالیت قرآنی نگارش شود اما در ادامه فعالیت این شورا به اهداف منشور دست نیافتیم یکی از موانع تحقق اهداف منشور لزوم تغییر در نگرش هاست چرا که ما در اغلب جلسات شورا بنابر مصوبه قانونی از حضور وزرا محروم بودیم.

 

محمدی خاطرنشان کرد:  متاسفانه ساختار های قرآنی در اولویت دست چندم قرار دارند بر همین اساس معاونت های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد اما هنوز خبری از حضور  معاون قرآن و عترت این وزارت خانه نیست؛ این اتفاق چنین تلقی را به جامعه می دهد که معاونت قرآنی در اولویت دست چندم وزارت ارشاد قرار دارد. متاسفانه این نگاه در دولت قبل وجود داشت و اغلب وزرا هم در سطح حضور و هم در سطح اجرای مصوبات شورای توسعه فعالیت قرآنی اهتمام بسیار کمی داشتند اما امیدواریم در دولت فعلی این اتفاق امتداد نداشته باشد.

 

 

کد خبر 1135694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha