۱۷ حلقه چاه آب غیرمجاز زیرزمینی مسدود شد

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ حلقه چاه آب غیرمجاز زیرزمینی در شیروان پُر و مسدود شده است.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: از ابتدای امسال، ۱۷ حلقه چاه آب غیرمجاز زیرزمینی با عمق ۳۰-۱۰ متر در این شهرستان پر شده که از ۸۰ هزار مترمکعب اضافه برداشت آب جلوگیری شده و در این راستا از ۴۰۸ کنتور هوشمند آب و برق  و ۴۵۱ چاه کشاورزی، صنعتی آب و فاضلاب بازدید شده است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان عنوان کرد: طی ۹ ماهه امسال، ۱۳۹ اخطاریه برای متخلفین برداشت از منابع آب زیرزمینی و عدم نصب کنتور در این شهرستان صادر شده است.

 

خسروپناه خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی‌ و روان‌آب‌ها، افت ورودی سدها در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را به‌دنبال داشته و با توجه به اینکه مصارف آب شهرستان به منابع آب زیرزمینی اتکا دارد، برداشت بیش از حد از این منابع، دشت ها را با کسری مخزن مواجه کرده است.

 

وی با بیان اینکه در این شهرستان با بحران کم‌آبی مواجه هستیم، عنوان کرد: هرچه اضافه برداشت بیشتری از منابع آب زیرزمینی داشته باشیم، کیفیت آب استحصالی هم کاهش می‌یابد.

 

خسروپناه اضافه کرد: بیشترین مصرف آب شهرستان در بخش کشاورزی است که بیش از سایر بخش‌ها، بخش کشاورزی می‌تواند ما را در جبران این کسری مخزن و عبور از بحران کم‌آبی کمک کند.

 

وی تصریح کرد: میانگین افت سالانه منابع آب زیرزمینی شیروان ۷۹ صدم متر است که ۴۱ درصد آب مصرفی این شهرستان از منابع زیرزمینی و ۵۹ درصد از منابع سطحی تامین می شود.

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: ۸۱ درصد آب این شهرستان در بخش کشاورزی، ۵.۴ درصد صنعت و ۱۳.۶ درصد در بخش آشامیدنی مصرف می شود.

 

خسروپناه افزود: این شهرستان ۹۸۵ حلقه چاه غیرمجاز با حجم آبدهی ۹.۴ میلیون مترمکعب دارد که تاکنون  ۴۷۶ حلقه چاه غیرمجاز با حجم ۴.۹ میلیون مترمکعب پر شده است.

 

 

 

کد خبر 1135737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha