لزوم اشتغالزایی برای فعالان قرآنی/ عملکرد مسئولان نقش مهمی در نهادینه سازی فرهنگ  قرآنی دارد

اصغر زاده بر لزوم اشتغالزایی برای فعالان قرآنی تاکید کرد و گفت:متاسفانه ما در این زمینه مشکلات زیادی داریم، خوشبختانه من امسال با شرکت در یک آزمون موفق شدم ولی دوستانی داریم که سال های زیادی در پی یافتن شغل هستند ولی هنوز موفق نشدند .

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ۲ بخش بانوان و آقایان در رشته های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ ۲۰ جز قرآن، دعاخوانی، همخوانی و مدیحه سرایی، اذان و تفسیر عمومی قرآن از ۲۹ آذر تا سوم دی ماه در تهران برگزار و نفرات برتر معرفی شدند.در این مسابقات که از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. لذا در این خصوص با «فهیمه اصغرزاده» حایز رتبه دوم رشته قرائت ترتیل چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

لطفا خود را کامل معرفی کنید و بفرمایید در چه رشته ای تحصیل می کنید؟

فهیمه اصغر زاده، متولد سال ۱۳۷۲، ساکن کشکوئیه رفسنجان شهر کرمان هستم و در حال حاضرمعلم هستم و تدریس می کنم.

 

از چند سالگی شروع به آموزش قرائت ترتیل کردید و چند سال است در این زمینه فعالیت می کنید؟

از 12 سالگی فعالیت قرآنی خود را با روخوانی، روانخوانی و تجوید شروع کردم و تا به امروز ادامه دارد و در رشته قرائت ترتیل نیز شرکت کردم.

شما در نزد چه اساتیدی آموزش دیدید؟

من کار خود را با  کمک خواهرم آغاز کردم، ایشان از حافظان و قاریان کشور هستند، همچنین در نزد اساتیدی همانند خانم بارانی، خانم موسوی، خانم جمالی و آقای شیخ زاده که از اساتید مطرح کشوری می باشند آموزش دیدیم. در ضمن فقط من و خواهرم  به صورت حرفه ای در حوزه قرآنی فعالیت داریم ولی فعالیت سایر اعضای خانواده با وجود اینکه با قرآن انس دارند ولی فعالیتشان چشمگیر و حرفه ای نیست. با توجه به اینکه حافظان کل به مسابقات بین المللی راه پیدا می کنند و از انجا که من حافظ نیستم لذا در این مسابقات هم شرکت نداشتم.

 

قرآن کریم چقدر در زندگی شما ساری و جاری است و چه نقشی در موفقیت شما در زندگی داشته است؟

من از کودکی در حوزه قرآنی فعالیت داشتم لذا تکرار آیات قرآن کریم و خواندن معانی آن می تواند تاثیر زیادی در رفتار و موفقیت مسیر زندگی انسان داشته باشد، هر چقدر کلام خداوند بیشتر به گوش می رسد و بیشتر تکرار می شود انسان ذوق و شوق بیشتری به سوی آن پیدا می کند، من به شخصه هر کجا خالصانه به قرآن عمل کردم، بیشتر قدرت و اقتدار الهی را درک  و حس کردم و متاسفانه جاهایی که کوتاهی کردم، متوجه شدم که چقدر از معنویت دور شدم، ما خدایی را می پرستیم که دارای تمام صفات برتر است، بنابراین وقتی با کلام خداوند انس می گیریم این صفات هم در ما بروز پیدا می کند به گونه ای که هم زندگی خود را تحت تاثیر قرار می دهیم و هم اطرافیان از ما الگوبرداری می کنند.

 

خانواده چه نقشی در موفقیت شما داشتند؟

اگر دغدغه والدین ساختن شخصیت سالم برای فرزندان باشد، با تفکر خوب و کشف استعداد کودکان می توانند نونهال خود را در بهترین موقعیت زندگی پرورش دهند و شخصی متفکر، آینده نگر و خودساخته را تحویل جامعه دهند، لذا والدین باید درصدد آگاهی بخشیدن به فرزندان خود باشند و با برنامه ریزی آنها را در مسیر رشد و تعالی قرار دهند و آن ها را با قرآن مأنوس کنند که مسیر قرآن بهترین راه برای زندگی دنیوی و اخروی است.

 

به کدام سوره یا آیه قرآن کریم بیشتر علاقه دارید؟

هر کدام از آیات قرآن کریم دارای نکات بسیار ظریف و زیبایی هستند ولی دو آیه مدنظر بنده است. یکی آیه ۲ سوره مبارکه صف که خداوند می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» (اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چرا چيزى مى‏ گوييد كه انجام نمى‏ دهيد) برهمین اساس من همیشه سعی می کنم بیشتر از اینکه شعار بدم، یک شخصیت عمل گرا باشم، دیگری آیه 4 سوره مبارکه بلد که خداوند می فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ» (که ما انسان را به حقیقت در رنج و مشقّت آفریدیم (و به بلا و محنتش آزمودیم) بنابراین این مشکلات و سختی ها نباید  باعث  انحراف ما از مسیر اصلی زندگی شود بلکه باید ازاین سختی ها و مشکلات در مسیر رشد شخصیتی خود استفاده کنیم.

 

از نظر شما مهمترین مشکل در حوزه قرآنی چیست؟

بعضی از مشکلات  این حوزه مربوط به خود فعالان قرآنی است و برخی هم به مسئولان قرآنی بر می گرد اینکه چقدر از این افراد حمایت می کنند  ،چه امکاناتی فراهم می کنند و مهمتر اینکه این مشکلات چه تاثیراتی در جامعه دارد، نا گفته نماند که متاسفانه هنوز آن مفاهیم عمیق قرآنی در جامعه ما فراگیر و گسترش پیدا نکرده است که مردم بخواهند به آن عمل کنند در این میان عملکرد مسولان بسیار تاثیر گذار است، چون کشور ما یک  کشور اسلامی است و قطعا عملکرد مسئولان بر رفتار مردم در گرایش به قرآن بسیار تاثیر گذار است.

 

با وجود اینکه در کلان شهرهای کشور همانند تهران امکانات و موسسات قرآنی برای آموزش و یادگیری قرآن برای بانوان بیشتر است ولی در شهر ما که یک شهر بسیار کوچکی است، دارالقرآنی بنام شهید عباس رضاپور وجود دارد که بسیار فعال بوده و قرآن آموزان بسیار خوب و با استعدادی پرورش داده است.

 

انتظار شما به عنوان یک فعال قرآنی از مسئولان چیست؟

یکی از انتظارات مهم ما اشتغالزایی برای قرآن پژوهان است، متاسفانه ما در این زمینه مشکلات زیادی داریم، خوشبختانه من امسال با شرکت در یک آزمون موفق شدم ولی دوستانی داریم که سال های زیادی در پی یافتن شغل هستند ولی هنوز موفق نشدند و هیچ نام و نشانی هم از آنها وجود ندارد.

 

چرا هنوز نتوانستیم فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه سازی کنیم؟

به هر میزانی که ما عامل به قرآن باشیم به همان اندازه هم به نهادینه سازی فرهنگ قرآنی در جامعه کمک کردیم اگر غیر از این باشد، قطعا عامل  به دستورات قرآنی نبودیم ضمن اینکه عملکرد مسئولان سطوح بالا نیز در توجه و عمل به دستورات قرآنی و فرامین اسلامی  در فرهنگ سازی بسیار مهم و ضروری است.

  

 

 

  

کد خبر 1135934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha