کدهای اخلاقی در حوزه های مختلف باید شناسایی شود

دکتر مقیمی با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن رفتارهای اخلاقی گفت: باید فراتر از اخلاق حرفه ای پیش رویم و کدهای اخلاقی را در حوزه های مختلف اعم از پژوهشی، دانشجویی و فنی و حرفه ای شناسایی کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، اختتامیه چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار امروز دوشنبه 20 دی در تالار امیرکبیر معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

تقدیر از مقام اخلاقی علامه حسن زاده آملی و رونمایی از کتاب سرباز مکتب با حضور غلامعلی حداد عادل مشاور مقام معظم رهبری، دکتر سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور و حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کرمی رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران و جمعی از اساتید و مسئولان صورت گرفت.

 

دکتر سید محمد مقیمی در این مراسم گفت: صحبت در مورد دانشگاه اخلاق مدار، مطالب و مباحث زیادی را می طلبد. این چهارمین همایش دانشگاه اخلاق مدار است که مزین شده به نام علامه حسن زاده آملی که امیدواریم با ائمه بزرگوار محشور شوند.

 

رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: ما در دوره جدید مدیریت دانشگاه شعار «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت اجتماعی» را مبنای سیاست ها و برنامه های خود کردیم. وقتی صحبت از جهاد علمی می کنیم عقلانیت، معنویت و عمل گرایی کانون های توجه ما هستند. آنچه با دانشگاه اخلاق مدار سر و کار دارد، معنویت و اخلاق است. برای اینکه بتوانیم معنویت و اخلاق را در دانشگاه جاری و ساری کنیم و همچنین برای تحقق دانشگاه کارآفرین باید راهکارهای عملیاتی مرتبط با آن طراحی شود.

 

وی بیان کرد: وقتی به سازمان ها به طور عامل و به طور خاص به دانشگاه ها مراجعه می کنیم، می بینیم در اواخر قرن گذشته شرکت های غرب با یک رسوایی مالی و اخلاقی و ورشکستگی مواجه شدند. ورشکستگی ها به عنوان پیامد رسوایی ها دامن گیر اقتصاد اروپا و آمریکا شد. اندیشمندان به این فکر افتادند که برای رهایی از این وضعیت به یکی از مفاهیم یعنی اخلاقیات سازمانی توجه کنند.

 

دکتر مقیمی عنوان کرد: آنچه سازمان ها و نهادها در کشورهای غرب را به اخلاق کشاند، توجه ویژه به بحث اخلاق نبود بلکه علت این بود که بتوانند شرکت ها و سازمان های اقتصادی را سامان دهند. شاهد این بودیم که شرکت ها در کنار برنامه های خود حتما می بایست پیوست های اخلاقی و مسئولیت پذیری اجتماعی را به صورت الزام لحاظ می کردند.

 

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه در نظام اسلامی ما توجه به اخلاق متفاوت است، خاطرنشان کرد: قبل از اینکه غرب به مسئله اخلاق در سازمان ها توجه کند، ما در دین مان توجه به اخلاق فردی و اجتماعی را داشتیم. ما به اخلاق در سازمان توجه می کنیم چون ضرورت است اما در سطح فراقراردادی نوع نگاه ما به اخلاق نه بر اساس اینکه می خواهیم منفعت اقتصادی تامین کنیم بلکه به سبب اهمیتی است که برای اخلاق قایل هستیم. به نظر می رسد باید فراتر از بحث اخلاق حرفه ای برویم. چماق قانون بر سر اخلاق حرفه ای است.

 

وی اظهار داشت: امام صادق (ع) اخلاق رفتاری را به دو بخش رفتار اخلاقی ذاتی و رفتار اخلاقی ارادی تقسیم کرده اند. مسلما ارزش اخلاق ارادی بیشتر از اخلاق ذاتی است. به بحث های اخلاق حرفه ای باید توجه کنیم اما این نکته پایانی ما در دانشگاه اخلاق مدار نیست بلکه باید فراتر از اخلاق حرفه ای رویم. ما باید رفتارهای اخلاقی را نهادینه کنیم؛ باید کدهای اخلاقی را در حوزه های مختلف اعم از دانشجویی، پژوهشی و فنی و حرفه ای شناسایی کنیم. رفتارهای اخلاقی زمانی ارزشمند است که پشتوانه آن اعتقاد به خدا باشد. امیدواریم این نشست ها و همایش ها کمک کند که رفتارهای اخلاقی را پیاده و عملیاتی کنیم.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از کتاب سرباز مکتب نوشته سید رضا نقوی نویسنده پاکستانی اردو زبان رونمایی شد. این کتاب در مورد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است که توسط سید ابوالحسین رییس السادات ترجمه و از سوی انتشارات صاد منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

کد خبر 1136179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha