سال آینده در مسابقات بین المللی شرکت خواهم کرد

مهر علیان از عدم حمایت مسئولان از جامعه قرآنی انتقاد کرد و گفت: سال آینده باید در مسابقات بین المللی شرکت کنم ولی نمی دانم چه ارگان یا مسئولی باید از من حمایت کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ۲ بخش بانوان و آقایان در رشته های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ ۲۰ جز قرآن، دعاخوانی، همخوانی و مدیحه سرایی، اذان و تفسیر عمومی قرآن از ۲۹ آذر تا سوم دی ماه در تهران برگزار و نفرات برتر معرفی شدند.در این مسابقات که از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، لذا در این خصوص با «هاجر مهرعلیان » نفر اول حفظ  کل بانوان چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

لطفا خود را کامل معرفی کنید و بفرمایید در چه رشته ای تحصیل می کنید؟

هاجرمهرعلیان، متولد سال 1370، ساکن  اصفهان هستم و در رشته ارشد علوم قرآنی تحصیل کردم و در حال حاضر تدریس می کنم.

 

از چند سالگی شروع به آموزش تلاوت قرآن کریم کردید و چند سال است در این زمینه فعالیت می کنید؟

سال 1383 به مؤسسه جامعةالقرآن اصفهان رفتم و در کلاس‌های حفظ یک ساله قرآن کریم ثبت‌نام کردم و در سال 1384 موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم  اکنونهم در حال فعالیت هستم، در مسابقات مقدماتی و بین المللی شرکت داشتم، سال 92 در مسابقات دانشجویی امام علی و مسابقات ملی دانشجویی اوقاف شرکت کردم و رتبه اول را کسب کردم و از طریق این مسابقات به مسابقات بین المللی کشور اردن راه یافتم و اخیرا هم در مسابقات اوقاف رتبه نخست را کسب و به عنوان نماینده ایران انتخاب شدم

 


شما در نزد چه اساتیدی آموزش دیدید؟

من در نزد اساتیدی همانند خانم موسوی، خانم میر شفیعی و مدیر جامعه القران خانم  شهشهانی آموزش دیدیم، خواهرم حافظ کل هستند ضمن اینکه مادرو سایر اعضای خانواده هم در حوزه قرآنی ولی نه در سطح حرفه ای فعالیت دارند.

 


قرآن کریم چقدر در زندگی شما ساری و جاری است و چه نقشی در موفقیت شما در زندگی داشته است؟


حفظ قرآن از همه نظر در زندگی‌ام تأثیر مثبت داشت به طوری که علاوه بر محکم شدن اعتقاداتم با دنیای اطرافم ارتباط بهتری برقرار می‌کردم چرا که خداوند در قرآن برای هر چیزی برنامه دارد و به آن پرداخته است  لذاقرآن مسیر زندگی انسان را عوض می کند، شاید اگرمن الان حافظ قرآن نبودم، زندگی دیگری داشتم، در زمان مشکلات و دغدغه های زندگی به قرآن پناه می برم و واقعا هم برطرف می شوند، گاهی مواقع با خود می گویم، منی که حافظ کل قرآن هستم باید در رویایی با مشکلات زندگی و صبوری در برابر این مسایل با فردی که حافظ نیست تفاوتی داشته باشم، همین طور هم است، به قرآن پناه می برم، همه چیز درست می شود ضمن اینکه قرآن کریم در موفقیت من در زندگی بسیار موثر بوده است.

 

خانواده چه نقشی در موفقیت شما داشتند؟

خانواده به ویژه پدر و مادرم مهمترین مشوق من در زندگی و موفقیتم در حوزه قرآنی بودند، مادرم ازهمان ابتدای نوجوانی در این زمینه من را مورد حمایت خود قرار دادند، ایشان قبل از هر فردی حتی خود من در جریان برگزاری مسابقات قرار می گرفتند، در حال حاضر هم ار حمایت همسرم برخوردار هستم.

 

به کدام سوره یا آیه قرآن کریم بیشتر علاقه دارید؟

همه آیات قرآن کریم انسان را تحت تاثیر قرار می دهند، منتهی دو آیه از سوره های قرآن برای من بسیار چشمگیر است یکی آیه 23 سوره مبارکه اسراء که خداوند می فرماید: «وَ قَضى‌ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً» (پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد. اگر يكى از آن دو يا هر دو نزد تو به پيرى رسيدند، به آنان «اف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجيده و بزرگوارانه سخن بگو). دیگری ایه 153 سوره مبارکه بقره که خداوند فرمودند: « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ‌« (اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! (در برابر حوادث سخت زندگى،) از صبر و نماز كمك بگيريد، همانا خداوند با صابران است). 

 

حفظ کدام سوره ها برای شما سخت بود؟

حفظ سوره‌های مبارکه «قمر و جن» برایم سخت‌تر از سایر سوره‌ها بود اما با تمرین و تکرار توانستم این آیات الهی را نیز در جانم حفظ کنم.

 

از نظر شما مهمترین مشکل در حوزه قرآنی چیست؟

مهترین مشکل جامعه قرآنی، عدم حمایت مسئولان در اشتغالزایی و ایجاد امکانات و فضاهای مناسب برای آنها است، حدود 15 سال است که من در این حوزه فعالیت می کنم، ولی هنوز یک اقدام در خور و مناسب که باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه برای فعالان قرآنی باشد صورت نگرفته است ضمن اینکه تمام افرادی که در ادارات قرآنی فعالیت می کنند یک عده افراد ثابت و مشخصی هستند که همیشه حضور دارند و افراد دیگری بکارگیری نمی شوند، حالا من در رشته قرآنی تحصیل کردم و در حال تدریس هستم اما دوستانی هستند که در رشته های دیگری تحصیل کردند و مقالات زیادی در این زمینه دارند ولی متاسفانه در هیچ جا بکارگیری نمی شوند.

 

چرا هنوز نتوانسته ایم فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه سازی کنیم؟

مساله فرهنگ سازی مربوط  به ما نمی شود این کار مسئولان است، متاسفانه مسئولان هیچ گاه پای صحبت های ما ننشستند و مشکلات و درخواست های ما را پیگیری نکردند، در حالی که در جریان کامل برنامه ها و مشکلات ما قرار دارند ولی کوتاهی می کنند، این مساله نشان از کم همتی و کم لطفی مسئولان  نسبت به فعالان قرآنی دارد، آنها حتی یک پیام تبریک به ما ارسال نمی کنند، سال آینده باید در مسابقات بین المللی شرکت کنم ولی  نمی دانم چه ارگان یا مسئولی باید از من حمایت کند.

 

 

 

کد خبر 1136183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha