تمدن نوین اسلامی بدون ارجاع به قرآن غیر ممکن است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: تمدن نوین اسلامی بدون ارجاع به قرآن غیر ممکن است. ساحات مختلف علوم انسانی اسلامی بدون محوریت معارف قرآنی بی‌معنا است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات فناوری امروزدر مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر دینی و قرآنی دانشجویان کشور که در دانشکده علوم و فنون دانشگاه بین المللی اهل بیت برگزار شد، گفت: تاریخ اسلام، هویت، زندگی دنیا و آخرت، پیشرفت و آینده ما همه مرهون قرآن کریم است.

 

وی افزود: تدبر در تاریخ اسلام و علم جهان گویای این نکته است که فراتر از مرزهای علمی و امت وامداری علم و ادب به قرآن مشهود است. کلانتری با بیان اینکه به هر میزان که با قرآن مانوس شدیم عزت یافتیم، عنوان کرد: دوری از قرآن برای ما جز خذلان چیزی نداشت. پیروزی‌های ما در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و غیرت دینی جوانان و خروش آنان با فرهنگ ایثار و شهادت همه از فرهنگ قرآنی نشأت گرفته و ادامه خواهد داشت. 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروزه نیاز جامعه ما توجه بیش از بیش به فرهنگ قرآنی است، اظهار کرد: غیرت دینی بدون تمسک به مضامین قرآنی غیرممکن است،آنچه کشور ما را حفظ کرده همین توجه به مفاهیم قرآنی است. 

 

وی با بیان اینکه خرد و اندیشه بدون محوریت مفاهیم قرآن ادعای بی بنیان است، گفت: امروز جهاد و پویش علمی در دانشگاهها بدون توجه به مضامین قرآنی غیر ممکن است. قرآن به علم ما هویت می دهد.کلانتری گفت: تمدن نوین اسلامی بدون ارجاع به قرآن غیر ممکن است. ساحات مختلف علوم انسانی اسلامی بدون محوریت معارف قرآنی بی‌معنا است. 

 

وی افزود: نظریه های قرآنی  در حوزه علوم انسانی اسلامی  نقش ویژه دارد که اگر مبتنی بر نظرات قرآنی باشد پیشرفت صورت خواهد گرفت. به میزانی زاویه از معارف قرآنی در تولید انسان کج اندیش تلاش می‌شود. کلانتری با بیان اینکه قرآن فرازمانی و فرامکانی است، گفت: قرآن به نیاز انسان توجه ویژه دارد که با گذشت زمان گرد بی توجهی بر آن نمی نشیند. باید قرآن پژوهان را جهت دهی کرد که رویدادهای از این دست  گستره و پویش بیشتری داشته باشد.

کد خبر 1136225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha