انزوای ریاض و ولیعهد سعودی در سال ۲۰۲۲

عربستان سعودی نتوانسته است نقش محوری را که پیش از به قدرت رسیدن ولیعهد «محمد بن سلمان » به آن عادت کرده بود، بازیابد و به گفته تحلیلگران این انزوا در سال ۲۰۲۲ بیشتر از قبل خواهد شد.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: در سطح بین المللی، عربستان سعودی نتوانسته است نقش محوری را که پیش از به قدرت رسیدن ولیعهد «محمد بن سلمان » به آن عادت کرده بود، بازیابد و به گفته تحلیلگران این انزوا در سال ۲۰۲۲ بیشتر از قبل خواهد شد.

سال 2021 مجموعه ای از ناامیدی ها را برای ریاض به همراه داشت و ریاض متوجه شد که دیگر تنها قدرتی نیست که متحدان غربی اش برای کنترل جهان عرب و اسلام بر آن تکیه می کنند.

تحلیلگران می گویند که به حاشیه راندن عربستان سعودی در سال 2022 ادامه خواهد یافت و هیچ نشانه ای وجود ندارد مبنی بر اینکه این کشور به نقش محوری خود به عنوان مشتری آمریکا که منافع این کشور را در منطقه تسهیل می کند، باز خواهد گشت.

علاوه بر متحدان دیرینه آمریکا یعنی اسرائیل، مراکش، اردن و مصر سایر کشورهای کوچکتر یعنی امارات و قطر نیز این نقش را در منطقه به دست آورده اند و به نظر می رسد که ریاض با عدم تعامل آمریکا در سراسر خاورمیانه نیز نقش خود را از دست داده است.

روابط عربستان سعودی و آمریکا از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ژانویه 2021 با چالش هایی مواجه شده است.

پس از اینکه بایدن مجوز انتشار گزارش محرمانه سیا در مورد قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی را صادر کرد و به نتایج آن عمل نکرد، عربستان سعودی نفس راحتی کشید. ، اما این ماه عسل کوتاه مدت بود و به دلیل ترجیح آشکار آمریکا برای تعامل انتخابی با ولیعهد سعودی شکسته شد.

به نظر می رسد که بن سلمان دیگر نه در واشنگتن و نه در هیچ پلتفرم بین المللی دیگری مورد استقبال قرار نمی گیرد.

ولیعهد سعودی در جلسات اخیر G20 و COP26 شرکت نکرد، زیرا تضمینی برای دست دادن او با رهبران جهان و یا فرصت عکس گرفتن در کنار آنها وجود ندارد.

البته این لزوما به این معنی نیست که بن سلمان برای همیشه حذف خواهد شد. ایالات متحده به آغاز تعامل انتخابی با عربستان سعودی ادامه می‌دهد و با پایان یافتن سال 2021 آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که نفت عربستان به مقدار فراوان جریان می‌یابد تا مبادا قیمت نفت همچنان افزایش یابد و در نتیجه بهبود اقتصاد غرب پس از دو سال تضعیف شود.

در همین حال، یک بحران جدید بین عربستان سعودی و ایالات متحده آغاز شده است، زیرا ریاض در حال تمام  کردن مهمات برای دفاع از خود در برابر حملات پهپادی و موشکی یمن است. گزارش اخیر وال استریت ژورنال نشان داد که سیستم موشکی زمین به هوای پاتریوت که توسط آمریکا ارائه شده است بسیار کمک عرضه می شود.

مجلس سنای آمریکا ماه گذشته با 67 رای موافق در برابر 30 رای مخالف ، قطعنامه فروش پیشنهادی 280 موشک هوا به هوا به عربستان را رد کرد.این در حالی است که بسیاری از حامیان واشنگتن فروش تسلیحات به عربستان سعودی ترجیح می دهند به تسلیح بدون قید و شرط این کشور ادامه دهند، بدون اینکه تعهدی برای پایان دادن به جنگ در یمن داشته باشند؛ چیزی که اولویت بایدن بود.

عربستان سعودی مطمئنا در معرض حملات پهپادی بیشتر حوثی‌ها قرار خواهد گرفت، حوثی‌هایی که قبلا توانایی‌های خود را برای هدف قرار دادن میادین نفتی عربستان و اختلال در تولید نفت آزمایش کرده‌اند. بن سلمان نیز شدیدا به پایان دادن به این جنگ نیاز دارد، جنگی که ثابت شده است معکوس و پرهزینه است. اما روابط او با بایدن در سال 2022 همچنان سرد خواهد بود.

هیچ کشوری برای ولیعهد عربستان جایگزین آمریکا در زمینه تسلیحاتی نمی شود. او به دلایل زیادی نمی تواند ناگهان به سمت شرق حرکت کند. زرادخانه نظامی او مبتنی بر غرب است، و او هنوز در آرزوی احیای روابط کشورش با ایالات متحده است ،روابطی که در دوره ترامپتعریف شده بود. او می تواند در ریاض منتظر انتخابات بعدی آمریکا بنشیند تا شاید رئیس جمهوری به کاخ سفید بیاید که با ریاض دوست تر باشد.

جراد کوشنر، داماد دونالد ترامپ در تلاش برای جذب سرمایه برای صندوق سرمایه گذاری جدید خود توجه خود را به ریاض و دیگر پادشاهان خلیج فارس معطوف کرد و اما تنها ولیعد عربستان پاسخ مثبت داد، در حالی که دیگر امیران خلیج مایل به شرط بندی روی کوشنر و معاملات مالی او نبودند.

بن سلمان مایل است از صندوق سرمایه گذاری عمومی خود برای تضمین آینده سیاسی خود در واشنگتن استفاده کند و این در صورتی است که یک رئیس جمهور دوست تر جمهوریخواه در سال 2024 به قدرت برسد.

عربستان سعودی که همواره تلاش برای گفتگو با دولت های آمریکایی در مورد همکاری های هسته ای را در دستور کار خود دارد در دوران «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری سابق آمریکا این تلاش ها را چند برابر کرد.

 دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره آمریکا از دولت ترامپ خواستند که نه تنها دولت سعودی را تنبیه کند بلکه در مورد روابطش با آن به ویژه در زمینه همکاری های هسته ای تجدید نظر کند اما شاهد بودیم که این امر هیچ گاه تحقق پیدا نکرد.

در دوره قبل نگرانی هایی وجود داشت مبنی بر اینکه دولت ترامپ که نمی خواست به هیچ وجه شریک تجاری خوبی مانند عربستان را از دست بدهد در برابر فعالیت های هسته ای ریاض کوتاه بیاید و به همین دلیل بود که واشنگتن هیچ گونه اطلاعاتی درباره وضعیت گفتگو با عربستان در این زمینه را منتشر نکرد.

ترامپ همچنین به شدت با عربستان در جنگ یمن همکاری می کرد و اجازه نمی داد ریاض احساس کمبود تسلیحاتی برای انجام جنایت های خود در این کشور داشته باشد.

حالا بن سلمان منتظر است تا رئیس جمهور دیگری وارد کاخ سفید شود تا شاید قدرت عربستان برای جولان دادن در خاورمیانه بار دیگر مانند قبل شود.

اما در حال حاضر به نظر می رسد منزوی شدن ریاض در ماه های آینده ادامه یابد، زیرا کشورها همچنان تمایلی به تعامل با ولیعهد رسوا شده ندارند.

کد خبر 1136243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha