زمین خواری بیشتر متوجه املاک دولتی است

اقبال زمین خواری را بیشتر متوجه املاک دولتی دانست و گفت: اگرچه اشخاص حقیقی هم ممکن است از این پدیده آسیب ببینند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مهدی اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شب گذشته (دوشنبه 20 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما زمین خواری را بیشتر متوجه املاک دولتی دانست و گفت: اگرچه اشخاص حقیقی هم ممکن است از این پدیده آسیب ببینند.

 

وی با بیان اینکه در خصوص زمین خواری باید نظارت دستگاه های متولی زمین و املاک ازجمله وزارت راه و شهرسازی، دقیق تر شود، گفت: اگر در این امر اقدام پیشگیرانه داشته باشیم بهتر است و باید اسناد مالکیت را به صورت رسمی برای املاک صادر کنیم.

 

اقبال با اشاره به اینکه تاکنون طبق سیاست گذاری های صورت گرفته در سازمان ثبت اسناد، بالغ بر 125 میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی ثبت شده است، گفت: چنانچه املاک دارای سند رسمی باشد و این املاک دارای سند رسمی؛ کاداستری هم باشد دیگر مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت.

 

وی مشکل عمده اسناد ملکی را سندهای دفترچه ای عنوان کرد و افزود: سندهای منگوله دار یا دفترچه ای در طرح کاداستر قرار نگرفته است.

 

اقبال با بیان اینکه در حال حاضر در تمامی دفاتر ثبتی کشور تمامی دفاتر املاک موجود اسکن و به صورت الکترونیکی بایگانی شده است، ادامه داد: از  400/2/1 طبق تبصره ذیل ماده 35 آئین نامه ثبت اسناد و املاک، دفاتر مکلف شدند تا تمامی اسناد قانونی موجود در دفاترشان را اسکن کنند. دستورالعمل اجرایی این آئین نامه را بلافاصله تنظیم کردیم و به امضای ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رساندیم.

 

وی گفت: تقریباً سه میلیون دفتر قانونی در دفاتر رسمی داریم که اسکن آنها زمانبر است اما در استان هرمزگان از 94 دفترخانه تقریباً 60 درصد دفاتر اسکن شده اند و در دیگر استان ها هم در دو ماهه اخیر این اقدام، ابلاغ شده و کار آغاز گردیده است.

کد خبر 1136430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha