برپایی نمایشگاه «آینه در آینه»  به شناخت درست از گنجینه های هنری کشور منجر می شود

سیامک آقایی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه «آینه در آینه» باعث می شود به شناخت درستی از گنجینه های هنری کشور دست پیدا کنیم، گفت: می خواهیم با نمایشگاه‌های جدید در موزه، گنجینه‌های دیده نشده را در معرض دید قرار دهیم.

 

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست  نمایشگاه «آینه در آینه» مروری بر تحولات هنر معاصر ایران (۱۳۶۳-۱۳۵۳)  پیش از ظهر امروز سه شنبه 21 دیماه با حضور احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، کیانوش معتقدی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» و حسن نوفرستی روابط عمومی  موزه هنرهای معاصر در محل موزه برگزار شد.

نمایشگاه «آینه در آینه» عنوان بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز سه‌شنبه ۲۸ دی ماه در موزه هنرهای معاصر گشایش می یابد.

 

در این نشست «سیامک آقایی»، رییس موزه هنرهای معاصر تهران مجموعه نمایشگاه های«آینه در آینه»  عنوان نمایشگاه های جدیدی است که چندین سال است در موزه  هنرهای معاصر بر روی آنها کار می شود و از هم افزایی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با دیگر گنجینه‌های موجود در کشور جمع‌آوری شده است. البته عمده این آثار از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه آثار هنری حوزه هنری است اما از دیگر مراکز هنری نیز آثاری جمع شده است.

 وی اظهار کرد:  نمایشگاه«آینه در آینه» مروری بر تحولات هنر معاصر ایران  از سال های ۱۳۶۳تا ۱۳۵۳  است و با عنایت جشنواره هنرهای تجسمی فجر به هنر اعتراضی این هنر به هنر انقلاب و جنگ پیوند می خورد. همانطور که می دانید  جریان اعتراضی هنر ما از دوره مشروطه شروع می شود حتی در هنر سقاخانه قابل خوانش است؛ اما از نیم قرن اخیر از دهه چهل هنر اعتراضی را با ادبیات داریم و از دهه 50  هنر اعتراضی را در هنر های تجسمی می بینیم ؛ بنابراین نمایشگاه های هنر اعتراضی که در دو دهه اخیر برگزار شده اند اغلب در دو وجه برگزار شده اند یکی در وجه معنایی که نمایشگاه «آینه در آینه» هم با نگاه اورینتالیستی به هنر می پردازد.

 

رییس موزه هنرهای معاصر تهران  با اشاره به حمایت چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از نمایشگاه های پژوهش محور موزه هنرهای معاصر توضیح داد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر دوره جدید پروژه های پژوهشی موزه برایشان جذاب است و می خواستند این پروژه را حمایت کنند البته این جشنواره از گروه های فعال پژوهشی حمایت خواهد کرد.  

وی تصریح کرد: نمایشگاه«آینه در آینه» با آثار هنرمندان مستقل شروع می شود و با هنرمندان انقلابی به پایان می رسد و به هنرمندان جنگ می رسد.

 

سیامک آقایی درباره عنوان مجموعه نمایشگاه های «آینه در آینه» گفت: آینه در آینه یک واژه ادیبانه در ادبیات ماست. هدف ما از برپایی این نمایشگاه این است که وقتی این گنجینه ها در کنار هم قرار می گیرد به شناخت درستی از این گنجینه های هنری کشور دست پیدا کنیم. آثار  این نمایشگاه  متشکل از آثار باغ نگارستان، گنجینه موزه هنرهای معاصر، گنجینه موزه دفاع مقدس و گنجینه حوزه هنری است.

 

او درباره برپایی نمایشگاه های پژوهشی در موزه هنرهای معاصر اظهار کرد:  آنچه موزه  در این نمایشگاه ها به آن می پردازد یک رویکرد متفاوت با گذشته است. بخش مهم این نمایشگاه جریان شناسی هنر اعتراضی ایران است.

کد خبر 1136634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha