نقش نظام آموزشی در جامعه چشمگیر تر از سایر نهاد ها است

خدابنده با بیان اینکه در دنیای امروز نقش نظام آموزشی به دلیل تحولات اقتصادی، علمی و فنی در این زمینه چشمگیر تر از سایر نهاد ها است، گفت:پژوهش و نو آوری در جامعه ای توسعه پیدا می کند که نظام آموزشی و فرهنگی، بستر مناسبی برای آن را تدارک دیده باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «قاسمعلی خدابنده» در سمینار کشوری آموطش ترکیبی با بیان اینکه حس کنجکاوی و حقیقت جویی امری فطری است که در نهاد تک تک اعضای سالم نونهالان جامعه به ودیعت نهاده شده است و باید با فراهم آوردن شرایط مناسب به تدریج فعالیت یابداظهار داشت: بدیهی است این استعداد ذاتی اول باید در محیط خانواده و آموزشگاه بروز یابد و شکوفا شود و سپس در محیط سایر نهادهای اجتماعی نشو و نما یابد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در دنیای امروز نقش نظام آموزشی به دلیل تحولات اقتصادی، علمی و فنی در این زمینه چشمگیر تر از سایر نهاد ها است، تصریح کرد: با نگاهی به نقش نظام آموزش و پرورش به عنوان تربیت کننده و آموزش دهنده سرمایه های انسانی خلاق و پژوهشگر باید این سوال کلیدی و مهم را مطرح کرد که نظام آموزش و پرورش ما تا چه حد فراگیران را به این سمت سوق می دهد.

 

خدابنده در ادامه افزود: پژوهش و نو آوری در جامعه ای توسعه پیدا می کند که نظام آموزشی و فرهنگی، زمینه و بستر مناسبی برای آن را تدارک دیده باشد، بنابراین تحقیق را می توان در کنار آموزش یکی از اهداف بسیار مهم آموزش و پرورش دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و به نظر می رسد که مدارس و معلمان در این میان دارای وظیفه بسیار مهم و حساسی هستند که می توانند علاوه بر فعالیت های تحقیقاتی، روح و انگیزه تحقیق و روش های درست پژوهش را در میان دانش آموزان نهادینه کنند.

 

وی با اشاره به اینکه از جمله عوامل بسیار مهم در شناخت مشکلات جامعه و یافتن راه حل برای آنها ، امر پژوهش و تحقیق است تصریح کرد: پژوهش از دو بعد دارای اهمیت است، نخست اینکه راهگشای مشکلات فردی و اجتماعی است و دیگر این که با افزایش دانسته های انسان به او کمک می کند تا با انتقال یافته های خود به دیگران در حل مشکلات جامعه کمک مضاعف کند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر اینکه پژوهش نیز نیازمند آموزش است چرا که پژوهش در حقیقت یک فن است و روش های مختلفی دارد که یادگیری و به کار بستن آنها جز با آموزش میسر نیست تصریح کرد: مهمترین و اساسی ترین رکن نظام پژوهشی را نیروی انسانی محقق که از توانایی ها، قابلیت ها و مهارت های لازم پژوهشی برخوردار باشند تشکیل می دهند، آموزش و پرورش به عنوان اولین پایگاه رسمی فرهنگ سازی در این زمینه وظیفه ای خطیر و بزرگ بر عهده دارد که همانا تربیت نسلی جستجوگر، اندیشمند، دانا و توانا است.

 

خدابنده با بیان اینکه با توجه به اهمیت پژوهش و نقش کلیدی آن در رشد و توسعه جوامع، گسترش و تقویت نهادهای علمی و پژوهشی و اهتمام در جهت اشاعه فرهنگ پژوهش و ارتقاء جایگاه تحقیقات در کشور برای سرعت بخشیدن به روند توسعه یکی از لوازم و ضرورت های بنیادین جامعه است، افزود: امروزه فناوری اطلاعات در مقایسه با وسایل ارتباط جمعی دامنه ای به مراتب وسیع تر دارد و امکاناتی را برای تغییر و پیش‌بینی و دورنمای تازه‌ای را در زمینه توسعه ارائه می‌کند، فناوری اطلاعات موجب پخش سریع نظرات، بهبود در آموزش علوم، مراقبت های بهداشتی و فرهنگ می شود.

 

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در راستای حمایت از امر پژوهش و تربیت مربیان پژوهشگر آزموده و شایسته و ایجاد ارتباط لازم بین نظام آموزشی با نظام پژوهشی و تحقیقاتی در تهران و چند شهر بزرگ کشور پژوهشکده هایی را راه اندازی نموده تصریح کرد: پژوهشکده تعلیم و تربیت عباس زادگان در مشهد مقدس دستاوردهای بزرگی از جمله شورای تحقیقات و رساله دکترای برتر کشور و همچنین رتبه های اول تا سوم دانش آموزی و معلم پژوهنده برتر کشور را در سال جاری کسب نموده است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد:دارا بودن ماهنامه تخصصی علمی پژوهشی تحت عنوان "پژوهش در ترازوی مدرسه"، کتابخانه ای با بیش از ۱۴ هزار جلد کتاب نفیس، چهار هزار رساله و پایان نامه ارشد و هزاران طرح اقدام پژوهی و همچنین سالن های همایش و کنفرانس از شاخص ها و ویژگی های آن نسبت به سایر پژوهشکده‌های کشور به شمار می رود.

 

خدابنده با بیان اینکه اگرچه کرونا مشکلات زیادی بر تمامی شاخص‌های جامعه از جمله آموزش و پرورش تحمیل می‌کرد، منجر به شکوفایی برخی قابلیت‌ها در کشور شد که از جمله آن می‌توان به فراگیر شدن و رونق یافتن آموزش مجازی در سراسر کشور اشاره کرد تصریح کرد: آموزش مجازی در کشور ما وارد یک فاز جدید شده و توجه بیشتری به آموزش‌های مجازی معطوف شده است، از طرف دیگر مسئولین امر نیز بیش از پیش بر اهمیت آموزش از راه دور و آموزش های مبتنی بر یادگیری الکترونیکی واقف شده‌اند.

 

وی افزود: بنابراین انتظار می رود که با توسعه شبکه شاد و زیرساخت های لازم از قبیل توسعه شبکه سراسری اینترنت و افزایش سرعت آن، تولید نرم‌افزارهای آموزشی تعامل محور و استفاده از تجارب کسب شده در این پاندمی شاهد رونق روز افزون آموزش مجازی در کشور باشیم و حتی بعد از پایان یافتن شیوع کرونا این نوع آموزش در کنار آموزش حضوری و در قالب آموزش ترکیبی تداوم داشته باشد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه سامانه آموزش مجازی و نقش آن در اجرای یادگیری ترکیبی پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند اظهار داشت: در حقیقت سامانه شاد حامی قدرتمند یادگیری ترکیبی است، تا حدی که می توان انواع مختلف یادگیری ترکیبی را با موفقیت بالا در سامانه آموزش مجازی اجرا کرد.

 

خدابنده با اشاره به اینکه یادگیری ترکیبی را می‌توان به هر نوع اجرای آموزشی که مرکب از عناصر یادگیری آنلاین الکترونیکی و آموزشی زیر نظر مربی است اطلاق کرد گفت: یادگیری ترکیبی از این جهت مورد توجه اساتید خبره آموزش در جهان قرار گرفته که توانسته تجربیات مثبت در هر دو روش آموزشی سنتی و مدرن یا آموزش آفلاین و آنلاین را به فراگیران انتقال دهد.

 

وی افزود: یادگیری ترکیبی آموزش های مربی محور به فراگیران فرصت می دهد تا درباره مفاهیم بغرنج پرسشگری کنند و جواب لازم را دریافت کنند و در عین حال امکانات یادگیری الکترونیک گام به گام با انعطاف پذیری ذاتی خود باعث می‌شود فراگیران به نحو دلخواه نقاط ضعف و قوت خود را ترمیم و پوشش دهند و قطعا نتیجه این فرآیند آموزشی موثر و جذاب است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه آموزش ترکیبی یادگیرنده محور است و سبب می‌شود نظارت و کنترل بیشتری برای یادگیری فراهم شود اظهار داشت: آموزش ترکیبی با ایجاد انعطاف پذیری آموزشی به فراگیران کمک می کند که به تمام منابع آموزشی دسترسی داشته باشند.

 

خدابنده با بیان اینکه در دسترس بودن تمام منابع و ابزار های آنلاین به فراگیران کمک می کند تا علاوه بر تقویت در آموزش و یادگیری، "اثربخشی آموزشی" نیز محقق شود تصریح کرد: تعامل از مهمترین ویژگی‌های آموزش های ترکیبی به حساب می آید، فراگیران بعد از اتمام کلاس های آموزشی می توانند با کمک ابزارهای ارتباطی بر روی بستر وب با مدرس و دیگر فراگیران در ارتباط باشند، آموزش ترکیبی این امکان را فراهم می‌کند که تمام محدودیت‌ها برای آموزش از میان برداشته شود و در نهایت صرفه‌جویی در زمان و هزینه های فراگیران شکل می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه ارزیابی و دریافت بازخورد آسان تر یکی دیگر از مزایایی است که آموزش ترکیبی به دنبال دارد افزود: محتوای الکترونیکی یکی از ارکان آموزش ترکیبی محسوب می شود، در صورتی که محتوای الکترونیکی با توجه به گروه مخاطبان طراحی و تولید شده باشند انگیزه و اشتیاق بیشتری را برای فراگیران به ارمغان می آورند، آموزش های سنتی و حضوری برای فراگیران بسیار محدود کننده است اما آموزش های ترکیبی با در اختیار قرار دادن امکانات بیشتر بستری را فراهم می‌کند تا فراگیران راحت تر به کسب دانش بپردازد.

 

مدیرکل آموز و پرورش خراسان رضوی گفت: اگرچه آموزش مجازی از مدت ها قبل در بسیاری از کشورهای جهان و به تبع آن کم و بیش در ایران آغاز شده بود اما با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و دوری از تجمعات به یکباره روند تبدیل فضای آموزشی سنتی به سمت آموزش مجازی با شتاب بیشتری دنبال شد.

 

خدابنده افزود: این امر در ابتدا به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب مشکلاتی را از جمله کمرنگ بودن رقابت تحصیلی در آموزش مجازی، عدم وجود استاندارد های لازم در ساعات آموزش مجازی دروس مختلف، عدم دسترسی آسان به اینترنت و گوشی هوشمند و دشواری امر تدریس معلمان را به وجود آورد.

کد خبر 1136646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha