پرداختن به اشکالات از مهمترین مزایای کتاب «آینه خودیابی » است

رکنی گفت: برای کار تحقیقی و پژوهشی لازمه آن حجیم بودن کتاب است و طلاب می توانند برای کار پژوهشی از این کتاب بهره ببرند؛ همچنین اینکه سخن ۱۵ قرن را به زمان حال آوردند و به اشکالات زمان خود ما نیز پرداختند، یکی از مزایای مهم این کتاب است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدمهدی رکنی» امروز سه شنبه (21 دی) در اولین نشست از سلسله نشست های پژوهشی با عنوان "نقد و معرفی کتاب «آینه خودیابی » که به همت معاونت پژوهشی حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛ بیان کرد: در حکمت  ۳۴۷ نهج البلاغه حصرت علی (ع) به مطلب مهمى درباره افراط و تفريط در ستايش افراد اشاره كرده، مى فرمايد: «مدح و ستايشِ بيش از حدّ استحقاق، تملق است و كمتر از استحقاق، عجز و درماندگى و يا حسد است»؛ از اینرو من نیز در نقد این کتاب این مسئله را رعایت کردم و آنچه بیان میدارم یافت خودم از مطالب این کتاب است.

 

استاد دانشگاه، مؤلف و پژوهشگر استفاده از لغت های فارسی بسیار خوب را از مزایای این کتاب عنوان کرد و افزود: این نوع مواجه، برخورد و رویارویی با کتاب را تاکنون من ندیده بودم، یکی از معیارها و ملاکهای ارزیابی کتاب منابع و ماخذ کتاب است که در این کتاب به خوبی به این مبحث پرداخته شده است؛ همچنین واژه های استفاده شده در این کتاب از بهترین کتب ادبی کهن استخراج شده است که بسیار ارزشمند است.

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از محاسن این کتاب این است که مفاهیم اساسی کتاب به عنوان کلمات کلیدی در آخر کتاب نیز فهرست شده است، مقدمه کتاب نیز جاذبه و کشش دارد به خصوص که آنچه در پشت صحنه رخ داده، توسط نویسنده بیان شده است.

 

این پژوهشگر یکی دیگر از مزایای کتاب «آینه خودیابی » را پرحجم بودن دانست و گفت: برای کار تحقیقی و پژوهشی لازمه آن حجیم بودن کتاب است و طلاب می توانند برای کار پژوهشی از این کتاب بهره ببرند به ویژه که خود خطبه ابتدا آورده شده است. همچنین اینکه سخن ۱۵ قرن را به زمان حال آوردند و به اشکالات زمان خود ما نیز پرداختند، یکی از مزایای مهم این کتاب است.

 

وی با تاکید به دو مسئله نشر کتاب«آینه خودیابی » به صورت گسترده و کاهش قیمت آن؛ بیان کرد: معایب اساسی در این کتاب ندیدم، برخی از لغاتی که استفاده شده می تواند جایگزین بهتری برای آن در نظر گرفته شود ، من در  ۴۲ صفحه در قالب مقاله این کتاب را نقد کرده ام.

 

 

کد خبر 1136668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha