طرح تجهیز و نوسازی اراضی در ۸۷ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان اجرا شد

موسوی با بیان اینکه طرح تجهیز و نوسازی را از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار موجود در گیلان می‌توان روی ۱۷۹ هزار هکتار اجرایی کرد گفت: این فرآیند تا به امروز در سطح ۸۷ هزار هکتار شالیزار انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سید علی موسوی» شامگاه (سه‌شنبه 21 دی) در گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه امسال با توجه به محدودیت آبی و کمبود پراکنش باران در استان گیلان بر شخم پائیزه و زمستانه اصراری نداشتیم گفت: این شخم تنها در مناطقی که آب مطمئنه داشتند انجام شد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کمتر از 10 درصد شخم زمستانه اراضی شالیزاری انجام گرفته است عنوان کرد:‌ سازمان هواشناسی اعلام کرده در دو ماه آینده بارش‌های باران خوبی در راه است بنابراین از کشاورزان خواستاریم که در این مدت نسبت به شخم زمستانه اراضی خود اقدام کنند.

 

موسوی حاصلخیزی خاک، افزایش تولید و مبارزه با آفات و بیماری‌ها را از جمله مزیت‌های اجرای شخم زمستانه خواند و تصریح کرد: چهار سازمان شامل مؤسسه تحقیقات برنج کشور، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان هواشناسی در امر تدوین تقویم زراعی از کاشت، داشت و برداشت برنج دخیل هستند.

 

وی وجود نزدیک به هشت هزار و 500 هکتار آب بندان در استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: آب بندان‌ها به دو گروه سودآور و غیرسودآور تقسیم می‌شوند از طرفی طبق هماهنگی صورت گرفته با شرکت آب منطقه‌ای گیلان قرار شد احیاء آب بندان‌های سودآور توسط این شرکت و لایروبی آب بندان‌های غیرسودآور توسط جهاد کشاورزی دنبال شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در دو سال اخیر هزار و 600 هکتار لایروبی، بهسازی و مرمت آب بندان‌ها توسط این سازمان عملیاتی شده است یادآور شد: این مقدار آب بندان قادر است 37 هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان گیلان را تحت پوشش قرار دهد.

 

موسوی ضمن ابراز امیدواری از تخصیص اعتبارات لازم برای احیاء آب بندان‌ها به سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: اگر اعتبارات به مقدار لازم تخصیص پیدا کند سازمان جهاد کشاورزی گیلان می‌تواند نسبت به لایروبی آب بندان‌های دیگر استان که ذخیره آب را تا 290 میلیون متر مکعب افزایش می‌دهد اقدام کند.

 

وی طرح تجهیز و نوسازی اراضی را امری که در کاهش استفاده از منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آن اثرگذاری بالایی دارد اعلام کرد و گفت: طرح تجهیز و نوسازی را از 238 هزار هکتار شالیزار موجود در گیلان می‌توان روی 179 هزار هکتار اجرایی کرد و تا به امروز هم این فرآیند در سطح 87 هزار هکتار انجام شده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سال گذشته حدود 870 هکتار از اراضی شالیکاری استان تجهیز و نوسازی شد تصریح کرد: نزدیک 11 هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان هم‌اینک آماده اجرای تجهیز و نوسازی است که منتظر تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای این امر هستیم.

 

موسوی نوع مدیریت سازمان جهاد کشاورزی گیلان در نحوه مدیریت نهاده‌های کشاورزی، کود و سم و توزیع آن در بین کشاورزان را برشمرد و اظهار داشت: امسال به طور کلی ریتم توزیع نهاده‌ها تغییر پیدا کرد که در قالب سامانه پایش کود در سراسر کشور اجرا شد تا با توجه به شرایط حواله‌های کود به شکل الکترونیکی صادر شود.

 

وی با اشاره به اینکه کشاورزان با در دست داشتن کارت ملی می‌توانند حواله الکترونیکی کود خود را دریافت کنند خاطرنشان کرد: با تلاش‌های شرکت خدمات حمایتی تاکنون نسبت به تامین 31 هزار تن کود اقدام و تا به امروز هم 51 هزار حواله کود بین کشاورزان گیلانی صادر شده است.


 

کد خبر 1136768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha