ساختار جشنواره فجر به بازنگری جدی نیاز دارد/ «تجسم هنر» فرصت دیدن شدن هنرمندان خلاق شهرستانی است

سید عباس میرهاشمی با بیان اینکه ساختار جشنواره هنرهای تجسمی فجر به بازنگری جدی نیاز دارد از اصلاح این ساختار گفت و خاطر نشان کرد: بخش تجسم هنر فرصتی است که امکان دیده شدن آثار خلاقانه هنرمندان شهرستانی را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  امسال روز ۱۵ بهمن‌ماه با رویکرد «هنرمتعالی برای مردم؛ هنری خلاق، وحدت بخش، امید آفرین، هویتمند و زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی» در رشته های تصویرسازی،خوشنویسی،رسانه‌های هنری جدید (پرفورمنس آرت، چیدمان و ویدئوآرت)، سرامیک، طراحی گرافیک،    عکاسی، کارتون و کاریکاتور، مجسمه، نقاشی و  نگارگری در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا فرهنگستان هنر آغاز بکار می کند با «سید عباس میرهاشمی»، دبیر چهاردهمین جشنواره هنر های تجسمی فجر درباره روند برگزاری این جشنواره و اصلاح ساختار آن به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

روند برگزاری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر چگونه است؟

من زمانی که قرار شد مسئولیت چهاردهمین جشنواره فجر را به عهده بگیرم برنامه ای را با کمک دوستانم تدوین کردم که در این برنامه تقویم اجرایی و مواردی که هم مربوط به اجرای جشنواره می شد را دنبال کردیم و سعی کردیم که طبق این تقویم برنامه های جشنواره  مثل انتشار فراخوان و برگزاری جلسات تکمیلی شورای سیاستگذاری بر اساس آن دنبال کنیم. چون برخی جلسات تکمیلی شورای سیاستگزاری قبل از  عهده دار شدن من به این سمت من انجام شده بود، در واقع انتخاب من به عنوان دبیر نتیجه برگزاری جلسات تکمیلی شورای سیاستگذاری بود.

 

 بحث اصلاحیه ساختار جشنواره هنرهای تجسمی فجر از چه زمانی دنبال شد؟

 اصلاح ساختار در برگزاری جشنواره و برنامه ریزی برای اجرا را جلسات تکمیلی شورای سیاستگذاری دنبال کردیم و بر همین اساس اولین موردی که پیگیری کردیم  برگزاری نشستی با دبیران ادوار مختلف فجر بود و در واقع کمکی که از دبیرهای دوره های قبل خواستیم این بود که بیایند جشنواره هنرهای تجسمی فجر را یک بررسی و آسیب شناسی کنند و اشکالات آن را بیان کنند و بر اساس  نظرات دوستان دبیران ادوار مختلف آن اصلاحیه را جدی تر دنبال کردیم و بعد از آن بحث فراخوان به انتخاب دبیران و داوران انجام شد و دریافت آثار که هر کدام یک پروسه پر زحمتی بودند که از عزیزان دبیران تشکر می کنم و امروز رسیدیم به داوری جشنواره و الان چهار رشته داوری انجام شده است و تا اواسط هفته بعد داوری ها در مرحله اول به پایان می رسد و منتظریم که اصل آثار بیاید و اصل آثار بررسی شود و انتخاب نهایی و اعلام اسامی می شود و آثار برای نمایشگاه انتخاب می شود.

 

ساختار پیشنهادی جشنواره هنرهای فجر چگونه ساختاری است؟

جشنواره تجسمی فجر 13 دوره برگزار شده و امسال چهاردهمین دوره آن برگزار می شود. طبیعتا یک بازنگری جدی نیاز دارد و ما سعی کردیم در کنار همه فعالیت هایی که انجام می دهیم کار بدون هماهنگی پیش نرود و حرمت اثر هنرمندی که به جشنواره اعتماد کرده است را حفظ کنیم، وقتی به صورت جدی با مشورت با هنرمندان و کسانی که تجربه برگزاری جشنواره ها و رویدادها را دارند، یک ساختاری را پیشنهاد می کنیم  اگر بپذیرند این ساختار اصلاح می شود این می تواند ساختار جدی باشد و در واقع با این نگاه که قابلیت اصلاح و فعالیت در گونه های مختلف را در خود دارد؛ این ساختار می تواند برای جشنواره  مناسب باشد.

 

 بسیاری از برگزیدگان دوره های قبل جشنواره تجسمی فجر از روند برگزاری جشنواره و دادن جوایز آنها ابراز نارضایتی کردند برای رفع این نارضایتی چه تدبیری دارید؟

من فکر می کنم باید اینها را به صورت جدی از دبیرخانه بخواهند و من نمی توانم بپذیرم که به آنها جوایزی داده نشده است الا یک مورد در دوره سوم؛ حتما این افراد باید پیگیری کنند و اگر حق شان است باید از دبیرخانه دریافت کنند درست است که من دبیر دوره چهاردهم هستم اما تلاش می کنم که این دوستان به حق شان برسند. وقتی جایزه ای به هنرمندی تعلق می گیرد جزو حقوق هنرمند می شود و تا جایی که در توان ما است باید کمک کنیم که هنرمند به حقش برسد من نمی توانم بپذیریم که کسی حقش به عنوان جایزه اعلام شده و به آن  حق نرسیده است. اگر هنرمندانی که جوایز خود را نگرفته اند می توانند با دبیرخانه ارتباط برقرار کنند و من هم پیگیری می کنم که درخواست های آنها ثبت شود و این مشکلات باید بررسی و اصلاح شوند. وجود این اشکالات در محیط فرهنگی آزاردهنده است که باید اصلاح شود. جدا از این موضوع اگر به بدنه هنرهای تجسمی نگاه کنید مطالبات بسیار زیادی وجود دارد و بخشی از این مطالبات را در جشنواره می توان به آن پرداخت. اگر به جشنواره ها، بینال ها و فعالیت های اینچنینی نگاه کنیم ببینیم اینها چه جایگاهی دارند و چه کمکی می توانند بکنند و مطالبه کنیم از آنها همین مطالبات قطعا می تواند موثر در ساختاری که نوشته می شود کمک مکننده باشد تا هنرمندان مان به حقوق شان برسند و همین باعث می شود متولیان امر هم به این موضوع بیشتر توجه خواهند کرد.

 

چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر چند بخش را به عنوان بخش جنبی خود در نظر گرفته است؟

یکی از بخش های جنبی بخش «آیینه در آیینه» بود که نمایشگاهی در خصوص مروری بر هنرهای معاصر هست که در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود و به زودی این نمایشگاه برپا خواهد شد.یکی دیگر از بخش های ویژه نمایشگاه بخش ایثار و فداکاری است و نگاه هنرمندان به مقولات اجتماعی مثل حوزه مقاومت، حوزه ایثار و فداکاری، کرونا و سلامت است، یکی دیگر از بخش های مهم جشنواره امسال بخش «تجسم هنر» است که در بخش جنبی قرار دارد و یکی از بخش های جدی جشنواره است زمان و نیروی زیادی به خودش اختصاص داده است ؛ در این بخش سعی کردیم با هماهنگی ادارات ارشاد کل استان ها بخواهیم که دو سه نفر را به عنوان مدیر هنری پیشنهاد بدهند که این سه نفر براساس روزمه هنری بررسی شدند و یک نفر معرفی شد و در جلسات و نشست های گفت و گوهایی که با دبیر هنری اجرایی جشنواره داشته اند قرار شدند هر استان یک نمایشگاه را با کیوریتوری آنها  برگزار کند و همزمان با نمایشگاه در تهران نمایشگاه استانی ها داشته باشیم که خوشبختانه این بخش با استقبال زیادی مواجه شده است برخی استان ها البته تعلل داشته اند ولی به طور کلی این بخش با استقبال خوبی مواجه شده است و در تمام استان ها هم برگزار می شود و تاکید شده است اگر خلاقیتی در برگزاری دیدیم به ما منتقل کنند که و استان ها هم همین روند را نسبت به شهرستتان های خود داشته باشند که گستره جشنواره فجر بیشتر شود. بخش تجسم هنر فرصتی است که امکان دیده شدن آثار خلاقانه هنرمندان شهرستانی را فراهم می کند طبیعتا باید وقتی این اتفاق می افتد نگاه حمایتی جشنواره به شهرستان ها هم بیشتر شود.

کد خبر 1136868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha