نسخه نشاط اجتماعی فاروج به دست چه کسی باید پیچیده شود؟

بی رنگی در و دیوار شهر، المان های بی رمق گوشه و کنار، خیابان هایی که پای عابر پیاده را به خود باز نمی کنند و اجتماعات کم رنگ مردمی و... جای نشاط اجتماعی را در کوچه و خیابان گُم کرده است.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛ نوای این شهر، نوای شادی نیست، تصاویر این شهر روی دور تند است، مثل زمانی که درهای مترو باز می شود و به چشم زدنی واگن ها پر و خالی می شود، ساکنان خسته اما پُرشتاب این شهر انگار که خنده یادشان رفته باشد لب ها مثل خط صاف است و سخت می شود آنها را شاد کرد، اما در نزاع و درگیری رکورد دار هستند، شهر هم با آنها مهربان نیست.

 

پارک ها از بی رنگی در هیاهوی شهر گُم شده اند، اگر درختان را از معدود پارک های فاروج بگیریم در حقیقت چه می ماند؟ شاید زندگی که قلیان ها دودش می کنند. همه چیز برای شاد نبودن در این شهر آماده است، تبعیض ها که حتی در شکل و شمایل محله های شهر هم هست.

 

شهروندی، فاروج را شهر بی خاطره عنوان کرده و می گوید: محلی برای تعامل شهروندان با هم در شهر نیست، پیاده روها که یا در قُرُق واحدهای تجاری است یا آنقدر نامناسب که رغبتی برای استفاده از آن در شهروندان نیست.

 

«مریم اکبری» افزود: گاهی چند قدمی پیاده روی در شهر و تماشای مردم، افراد را به آرامش می رساند اما ما از همین حداقل ها هم محروم هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه آلودگی تصویری و صوتی در شهر بیداد می کند، بیان کرد: نه نوای خوشی به گوش می رسد نه دیوار نویسی و نقاشی دیواری، دقایقی تو را از دغدغه هایت رهایی می دهد.

 

یکی دیگر از شهروندان گفت: تنها مکانی که در این شهر امکان دقایقی حضور و خلوت کردن دارد، پارک هاست که آنهم آنقدر گرفتار بی مهری متولیان است که عطایش را به لقایش می بخشی.
 

«محمود قربانی» افزود: درخت ها در پارک ها آشفته موی و سرند، گل ها یخ کرده اند، ردی از بازی نور نیست، آشفتگی شاید ماندگارترین تصویر از پارک های فاروج در ذهن مراجعه کنندگان به آن باشد.

 

وی با بیان اینکه جای برنامه های جمعی در فاروج خالی است و مناسبت های شاد ملی و مذهبی در شهر ردی از خود به جای نمی گذارد، افزود: چهره شهر به شهروندان نشان نمی دهد که امروز بنا به این مناسبت ملی یا مذهبی باید شاد بود.

 

نشاط اجتماعی احساس رضایت ساکنان یک شهر از محل زندگی شان است

 

«عابد مهدوی» طراح شهری و مدرس دانشگاه معتقد است نشاط اجتماعی احساس رضایتی است که ساکنان یک شهر از محل زندگی شان دارند.

 

مهدوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: در فضاهای شهری به دلیل آنکه کمتر تعاملات اجتماعی در آن دیده شده این حس رضایت را به شهروندان نمی دهد،  باید در فضاهای عمومی شهر مردم امکان این را داشته باشند که تعاملات اجتماعی داشته باشند و به گفته پیتر هال، دیدن آدمها یک نوع تفریح پنهان است.

 

وی گفت: خودمان هم می گوییم برویم بیرون، چرخی بزنیم تا دلمان باز شود،  این نشان می دهد تعاملات اجتماعی نشاط آور است، در دنیا در فضاهای شهری حتی فضایی برای اعتراضات سیاسی پیش بینی شده است، همه اینها باعث نشاط اجتماعی در یک شهر می‌شود اما شهرهای ما فاقد حداقل ها هستند.

 

مهدوی با اشاره به اینکه سیاست های شهری ما در راستای نشاط اجتماعی نیست، بیان کرد:  حتی نما و منظر خوب نیز می تواند بر روح و روان مردمان شهر تاثیر بگذارد، رنگ هم در ایجاد شادی در شهر موثر است و می تواند بر روان شهروندان تاثیرات مثبت بگذارد.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در بیشتر شهرها کمتر فضاهایی برای مکث می بینید، افزود: این فضاها می تواند با ایجاد امکان تعامل مردم با هم، سخن گفتنشان شادی آور باشد، در حال حاضر بیشتر تعاملات اجتماعی در مکان های سربسته است، مثل قهوه خانه ها و کافه ها در حالی که پیش از این مردم در خیابان به این حال خوب می رسیدند.

 

 مهدوی گفت: منظر هر شهری بازتاب فرهنگ آن شهر است.

 

به گفته این استاد دانشگاه، وقتی کسی جرمی مرتکب می‌شود او را به زندان می برند تا ارتباط با جامعه را از او بگیرند و ما در حال حاضر فضای شهری را به گونه ای طراحی کرده ایم که شهروندان کمترین ارتباط را با هم داشته باشند و می توانیم بگوییم یک زندان بزرگ طراحی کرده ایم، بنابراین در این شهر چطور به دنبال افزایش نشاط اجتماعی هستیم؟

 

عوامل موثر در «نشاط اجتماعی» فردی خانوادگی و محیطی اجتماعی است

 

یک کارشناس سلامت روان گفت: بود و نبود نشاط اجتماعی در یک جامعه به دو عامل فردی خانوادگی و محیطی اجتماعی بستگی دارد.
 

«مریم محمدی» افزود: از عوامل فردی خانوادگی می توان به اشکال در سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، دستمزد پایین و مشکلات شدید اقتصادی، کمبود وسایل تفریحی و رفاهی، ضعف در مهارت ‌های ارتباطی با دیگران و انزوا و گوشه گیری، مشکلات خانوادگی و کاهش روابط خانوادگی اجتماعی اشاره کرد.

 

وی، عواملی چون بافت شهر و محله که با استانداردهای روحی و روانی و فرهنگی در تعارض باشد، آلودگی ‌های صوتی و سر و صدای شدید و خشن و از بین رفتن صدای طبیعت مانند صدای آب جاری، نغمه دلنشین پرندگان و وزش باد در شاخسار درختان، تنش‌ های عصبی و پایین بودن نقطه جوش افراد و گلاویز شدن افراد به دلایل بسیار ساده را از جمله عوامل محیطی موثر در کاهش نشاط اجتماعی برشمرد.

 

محمدی، نداشتن ثبات اقتصادی و تورم و دسترسی سخت و دشوار به امکانات لازم و اولیه برای یک زندگی ساده، بزهکاری ‌های اجتماعی و نگرانی از برخوردهای خشن در جامعه، بی ‌نظمی و هنجارشکنی ‌های اجتماعی، تعارض بین فرهنگ و باورهای دینی با رفتارهای اجتماعی، بروز، شکل گیری و نهادینه شدن بعضی ضدارزش‌ ها مانند کم شدن روحیه تعاون و همدلی و نوع ‌دوستی یا افزایش ریا و دروغ، کم شدن فضای سبز و محدود شدن زیبایی فضای سبز به پارک ‌های دور از دسترس که بیشتر افراد به صورت بسیار گذرا و با فاصله زمانی زیاد می توانند از این فضاها استفاده کنند را هم دخیل در کم رنگ شدن نشاط اجتماعی عنوان کرد.

 

وی به اهمیت منظر شهری هم اشاره کرد و گفت: کم شدن جلوه زیبای شهری با به کارگیری رنگ ‌های سرد و کدر مانند رنگ‌ های خاکی، خاکستری و رنگ ‌های تیره با درخشندگی کم، استفاده نکردن از جلوه های ویژه و زیبا از نمادهای هنری و استفاده بسیار محدود از موسیقی آب روان، خرابی‌ ها و زشتی‌ راه ‌ها، پیاده روها، جوی ‌های خیابان، دیوارهای منازل و دیگر عناصر شهری، از عوامل محیطی اجتماعی موثر در عدم نشاط اجتماعی است.

 

این کارشناس افزود: از سویی ابتدا باید به تعریف نشاط اجتماعی برسیم تا بعد بتوانیم آن را جستجو کنیم، نشاط، تنها خنده و طنز نیست، بلکه یک حس درونی است؛ به همین ترتیب شادی می تواند یک هیجان کاذب و زودگذر حتی منفی باشد؛ در حالی که ماهیت نشاط اصیل، مثبت و با دوام است.

 

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای تحقق نشاط اجتماعی از اصلی ترین نیازهای زندگی شهری است، بیان کرد: زیرا که شهروندان کمتر فرصت پیدا می کنند به خودشان و نیازهایشان فکر کنند و به شدت مستعد افسردگی هستند.

 

وی جامعه با نشاط را جامعه‌ای خواند که استعدادهای افراد آن شکوفا شده و رفاه و امنیت را برای آحاد آن جامعه به ارمغان آورد و افزود: برنامه های گروهی در آن نمود بیشتری دارد.

 

محمدی گفت: این اهمیت ندارد که اعضای گروه برای چه کاری گرد هم می آیند، مهم این است که آنها گرد هم می آیند و کاری را به گونه دسته جمعی انجام می دهند به عبارت بهتر، امر اساسی این است که انسان ها گرد هم می آیند، احساسات مشترکی را تجربه می کنند و به گونه یک کنش جمعی آن را بیان می دارند.

 

وی با بیان اینکه جشن های دسته جمعی را می توان یکی از موارد مهم از این نوع دانست، افزود: جشن ها معمولاً به صورت گروهی برگزار می شوند تعدادی از افراد گرد هم می آیند و با تمسک به یک موضوع خاص، به تبادل احساسات و عواطف نسبت به هم می پردازند، جشن های دسته جمعی ضمن اینکه به کنش جمعی می انجامد، شادابی، کاهش تنش های عاطفی، رفع تیرگی های روابط بین افراد و کاهش کشمکش های اجتماعی را به همراه دارد.

 

نقش نهادهای دولتی و عمومی در افزایش نشاط اجتماعی

 

یک جامعه شناس به نقش نهادهای دولتی و عمومی در افزایش نشاط اجتماعی اشاره کرد و گفت: امنیت اقتصادی و امنیت شغلی، سلامت اداری و شایسته سالاری هم می تواند در حوزه نشاط اجتماعی بسیار تأثیرگذار باشد، حفظ شأن کارکنان و تکریم ارباب رجوع در ادارات و سازمان ها، تأثیر بسزایی بر آرامش روانی و رضایت اجتماعی آنان دارد.
 

«سبحان بهادری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: توجه به رعایت نظم و نظافت در ادارات و استفاده از گیاهان و رنگ های شاد برای با طراوت نمودن فضاهای انتظار ارباب رجوع هم در این مسیر اثرگذار است.

 

وی گفت: باتوجه به زمانبر بودن ایجاد زیرساخت ها، باید با استفاده از شرایط موجود، موضوع نشاط اجتماعی را از طُرق مختلف تقویت کرد؛ راه هایی مانند برگزاری برنامه های شاد فرهنگی و هنری شامل طنز، مسابقه و یا اجرای زنده موسیقی محلی در محل های عمومی، تعریف و ایجاد مجموعه های فرهنگی و ورزشی در بوستان ها، ایجاد سینماهای روباز در محل بوستان های شهر، ایجاد سایت های کوچک ورزشی (فوتسال، تنیس روی میز) و..

 

وی، تعیین روزهای خاص عمومی مانند روز پاکسازی محیط زیست، هفته بهسازی دیوارها و پیاده روها و یا نظافت جامعه یا روز خنده و یا هفته مبارزه با اخم و عصبانیت در طی سال برای جلب توجه مردم به مقوله نشاط را موثر عنوان کرد و گفت: تقویت شبکه های اجتماعی و شبکه های مروج نشاط اجتماعی، تشویق مردم به عضویت در انجمن ها و سازمان های مردم نهاد در تحقق اهداف ایجاد نشاط اجتماعی ضروری است.

 

وی تاکید کرد: این تحول و افزایش روحیه کار و حفظ آرامش روحی باید ابتدا در بدنه ادارات دولتی شهر رخ دهد تا مردم به آرامش برسند، شهرداری و فرمانداری در هر شهر باید پیش قراولان این حرکت باشند.

 

بهادری افزود: بعضی شهرهای دنیا صرفاً با رنگ آمیزی شاد دیوارها و خیابان ها، فضای شهر را شاد کرده اند؛ لذا اصلاح مبلمان شهری فرسوده یا آسیب دیده، رنگ آمیزی شهرها و رنگ آمیزی هماهنگ دیوارها و پاک سازی آلودگی دیوارها، ضروری است، در معماری ایرانی می توان آثار شگرفی از هماهنگی و زیبایی را از بیرون منازل مشاهده نمود، لازم است استانداردهای طراحی منازل شهروندان با توجه به معیارهای معماری بومی، بازطراحی شود.

 

وی افزود: یکی از بهترین و ساده ترین گزینه ها برای  افزایش نشاط اجتماعی پیاده روی های خانوادگی است، چیزی که اجرای چنین برنامه ها را مهم جلوه می دهد، حضور اعضای خانواده در کنار یکدیگر و سپری نمودن دقایقی با همدیگر پس از هفته ای پر از مشغله و دغدغه های اقتصادی  و شغلی و تحصیلی است.

 

این جامعه شناس بر تدوین سندی برای نشاط اجتماعی هر شهر به تناسب فرهنگ آن تاکید کرد و افزود: اگرچه بند «ب» ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه، دولت را مكلف كرده به منظور پيشگيري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي نسبت به طرح جامعي براي بسط و گسترش روحيه نشاط، شادابي، اميدواري، اعتماد اجتماعي، تعميق ارزش‌هاي ديني و هنجارهاي اجتماعي اقدام كند، با اين حال و با گذشت سال‌ها، هنوز جلوه‌اي از تهيه و اجراي اين طرح بروز عيني نيافته است.

 

چیزی که در فاروج کم است، نشاط اجتماعی است

 

فرماندار فاروج گفت: بالا بودن آمار نزاع و درگیری در شهرستان بی ربط به این حوزه نیست و نشان دهنده ضعف ما در حوزه ایجاد نشاط اجتماعی است.


«ابوالحسن نجفی حاج تقی» افزود: با توجه به معرفی شهردار شهر فاروج، انتظار می رود  توجه به سیما، مبلمان و فضا سازی شهر با رویکرد ایجاد نشاط اجتماعی باشد.

 

فرماندار فاروج با اشاره به اینکه در ماه‌های باقی مانده از سال، مناسبت های ملی و مذهبی شادی داریم که امیدواریم زمینه های ایجاد نشاط اجتماعی از همین روزها آغاز شود، گفت: از مجموعه اداره ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد، بسیج، شهرداری، میراث فرهنگی و.. برپایی برنامه های جمعی در قالب حداقل سه برنامه پیاده روی خانوادگی، اجرای برنامه های طبیعت گردی در نقاط زیبای شهرستان و... مطالبه شده است.

 

وی تکریم ارباب رجوع را یکی دیگر از عوامل موثر در نشاط اجتماعی برشمرد و افزود: عملکرد مجموعه دستگاه ها در روح و روان آنان تاثیرگذار است و نباید مردم در کنار دغدغه های اقتصادی، تورم و سایر مشکلاتشان در دریافت پاسخ مطالباتشان هم با چالش مواجه شوند.

 

فرماندار فاروج گفت: از ظرفیت های شهرستان در مسیر نشاط اجتماعی می توان به خوبی بهره برد، مثل پخش برنامه های شاد رادیویی از بلندگوی های تعبیه شده در سطح شهر، که کمتر اتفاق افتاده است.

 

نجفی راه اندازی مرکز مشاوره، برگزاری دورهای آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی را در شهرستان موثر برشمرد و گفت: کاهش 27 درصدی آمار طلاق در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشت گواه آن است که باید استمرار یابد.

 

مردم برای تغییر سیمای شهر باید صبر کنند

 

شهردار فاروج هم که دو روز گذشته حکمش را از وزارت کشور دریافت کرده، گفت: از فردای روز ابلاغ حکم، کارها را آغاز کردیم آنهم با نظافت و ساماندهی ورودی های شهر از دو سمت و این روند ادامه می یابد.

 

«علی اصغر گل محمدیان» افزود: برنامه هایی برای فضاسازی، بهبود سیمای شهری پیش بینی شده که در تعامل با دستگاه های شهر تا پایان سال اجرایی می شود.

 

فاروج و جاجرم بیشترین آمار نزاع و درگیری را در استان دارد

 

این خبری است که «صادق اسپیدکار» معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی در گفت و گو با رسانه ها مطرح کرده است و حال باید دید کی نشاط اجتماعی به مردم فاروج رخ نشان می دهد؟!

 

 

کد خبر 1137208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha