لزوم فضا سازی فرهنگی حفظ قرآن در کشور / بهترین خاطره دوره سربازی ام حفظ قرآن بود

این حافظ بين المللي کل قرآن گفت: ما فضای فرهنگی حفظ قرآن نداریم این فضا بسیار ضعیف است باید تبلیغ کرد باید از طریق رسانه ها برنامه هايی ساخت تا خانواده ها و جوانان و نوجوانان به حفظ قرآن علاقه مند شوند و با اشتیاق به سمت حفظ قرآن گرایش پیدا کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: مهدی حسنی، متولد سال ۱۳۵۳ از مشهد است که از سن شش سالگى به قرآن علاقه مند شد و با رفتن به جلسات مختلف قرآنى و استفاده از محضر اساتید کاظم بافتى‌گرامی، محمدجواد پناهی‌، مجید افخم‌الشعراء، ‌سیدمجتبى سادات‌فاطمی، جواد مسگرى و ... همچنین نوارهاى قاریان مصرى از جمله استاد عبدالباسط فنون قرائت قرآن را فرا گرفت.

وی با بهره‌مندی از محضر استاد کاظم بافتى‌گرامى موفق به حفظ قرآن کریم شد و توانست در سال ۱۳۷۶ در زمانی که مشغول به خدمت مقدس سربازی بود، ظرف مدت ۱۴ ماه به حفظ کل قرآن نائل شود و با تمرین و ممارست فراوان در این عرصه در سال ۱۳۸۴ در بین قاریان ۴۵ کشور اسلامی رتبه نخست مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن کریم را کسب کند.

این استاد حفظ نه تنها قرآن را به روایت حفص از عاصم حفظ کرده بلکه تنها کسی است که موفق شده قرآن را به دو روایت دیگر از جمله روش از نافع و خلف از حمزه حفظ  کند؛ وی علاوه بر حافظ قرآن، قاری خوبی نیز هست و مشخصه بارز او در قرائت قرآن تقلید از قاریان مصری همچون متولی عبدالعال، محمد محمود طبلاوی و استاد محمد عمران است.

استاد حسنی تاکنون برای اجرای برنامه زیبای حفظش در محافل مختلف قرآنی به شهرها و کشورهای زیادی سفر کرده است. خبرنگا‌ر گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با این چهره قرآنی درباره مسیر فراگیری حفظ قرآن به گفت و گو نشسته است که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

چطور وارد مسیر حفظ قرآن شدید؟

در مسابقات قرآن ناحیه که از طرف مدرسه شرکت کردم با نام داوری که در جایگاه داوران قرارداشت و مقابل ایشان نوشته شده بود استاد محمد کاظم گرامی حافظ کل قرآن آشنا شدم کلمه حافظ کل قرآن به نظر من بسیار جالب آمد و همین امر باعث شد که  پیگیر شوم و در کلاسهای حفظ قرآن استاد گرامی شرکت کنم و در مسیر حفظ قرآن قرار بگیرم.

 

در چه سالی قاری بین المللی قرآن شدید؟ و از مسابقات قران و کسب رتبه در مسابقات توضیحاتی بفرمایید.

در سال ۱۳۸۲ در مسابقات بین المللی سوریه شرکت کردم و در رشته حفظ کل قرآن مقام دوم مسابقات را به دست آوردم  و در سال ۱۳۸۴ به عنوان نماینده جمهوری اسلامی  در مسابقات بین المللی ایران که در سالن اجلاس برگزار شد و برای اولین بار بود که این مسابقات در ماه مبارک رمضان برپا می شد نفر اول شدم.

 

در مسیر حفظ قرآن با چه مشکلاتی روبه رو بودید؟

در آن سن نوجوانی که خدمت استاد محمد کاظم گرامی رسیدم برای حفظ کل قرآن موفق نشدم  به یاد دارم ۶ یا هفت جزء قرآن را حفظ کردم اما به خاطر مشکلاتی که داشتم قادربه ادامه نبودم تا زمانی که در سال ۷۴  به سربازی رفتم و تا پایان سال ۷۴ دوره آموزشیم تمام شد  از ابتدای  سال ۷۵ برای ادامه سربازی به تهران آمدم، سربازی من تا آذر ۷۶ ادامه داشت که من در همان سال ها که در سربازی بودم به خاطر علاقه ای که در دوره نوجوانی از کلاس حفظ قرآن پیدا کرده بودم به حفظ مجدد قرآن پرداختم و در حقیقت آنجا بود که حافظ کل قرآن شدم.

در دوره سربازی در حقیقت ما نه کلاسی داشتیم نه مشوق نه برنامه غذایی مرتب و نه استراحت مناسب در واقع هیچ امکاناتی برای حفظ قران نبود و فقط چون من در تهران بودم و دور از خانواده و علاقه زیادی از قرآن در من ایجاد شده بود به حفظ مجدد قرآن پرداختم.

به علت وابستگی که به قرآن داشتم یک قرآن همراه خود به سربازی برده بودم و روزی دو صفحه از قرآن را با خواندن و تکرار کردن و همچنین مرور حفظیات گذشته  به حفظ مجدد قرآن پرداختم و این مسیر هرچند سخت بود ولی دوست نداشتم از آن دست بردارم و آن را رها کنم و متوجه شده بودم که اگر این مسیر را که طی کردم رها کنم جز پشیمانی سود دیگری ندارد و به لطف خدا بعد از مدتی تمام مشکلاتم برطرف شد.

در مشکلات به خدا توکل کردم و خدا هم در این راه مشکلات من را رفع کرد تا اینکه در مدت یک سال و نیم حافظ کل قرآن شدم.

 

آیا  تحصیلات دانشگاهی دارید؟

خیر من دیپلم بودم و تحصیلات دانشگاهی نداشتم اما حافظان قرآن می توانند با مجوز وزارت علوم در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند و مدرک کارشناسی دریافت کنند من هم  در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردم و به لطف خدا هم در آزمون کتبی و هم شفاهی  قبول شدم و مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث در سال ۹۰ دریافت کردم.

 

از محضر کدام اساتید بهره مند شدید؟

استاد حاج محمد کاظم گرامی بافتی از اساتید بین المللی قرآن در شهر مشهد هستند که افتخار شاگردی ایشان را دارم. در زمینه تجوید و قرائت از محضر اساتیدی چون حاج حسین علمی، استاد پناهی، استاد مجتبی سادات فاطمی بهره مند شدم.

 

از مسئولان چه خواسته‌ای دارید؟

من برای خود هیچ خواسته‌ای ندارم البته درواقع خواسته من حقیر و همه قرآنیان این است که مسئولین فضای فرهنگی حفظ قرآن را در کشور فراهم کنند. ما فضای فرهنگی حفظ قرآن نداریم این فضا بسیار ضعیف است باید تبلیغ کرد باید از طریق رسانه ها برنامه هايی ساخت تا خانواده ها و جوانان و نوجوانان به حفظ قرآن علاقه مند شوند  و با اشتیاق به سمت حفظ قرآن گرایش پیدا کنند.

 ولی متاسفانه آنقدر که برای ورزش، فیلم و سینما تبلیغ می شود با توجه به اینکه  کشور اسلامی هستیم خیلی کم برای حفظ قرآن فرهنگ سازی می شود اما خواسته دیگر قرآنیان این است: کسانی که در زمینه های قرآنی فعالیت دارند باید از طرف مسئولین حمایت شوند البته نه فقط حمایت مالی  بلکه حمایت اجتماعی مثلاً برای برگزاری کلاس های شان محیط براي آنها مناسب باشد  و همچنین امکانات و امتیازات برای آنها در نظر بگیرند تا  جامعه قرآنی دلگرم تر به کار خود ادامه دهند.

 

کد خبر 1137300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha