برگزاری دور سوم مذاکرات پرونده ترور شهید سلیمانی دهه سوم بهمن در بغداد/ ۳۷۰۰ ایرانی در کشورهای خارجی زندانی هستند

غریب آبادی در خصوص مهمترین پرونده امور بین الملل قوه قضائیه، گفت: مهمترین پروند، پرونده ترور شهید سلیمانی است که اولین جلسه استماع آن ۱۳دی در سالروز شهادت ایشان برگزار شد ودور سوم مذاکرات پرونده ترور شهید سلیمانی دهه سوم بهمن در بغداد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «کاظم غریب آبادی» عصر امروز (پنجشنبه 23 دی) در جمع خبرنگاران گفت: رویکرد حقوقی بشری ما باید رویکرد فعالانه و تهاجمی باشد و جایگاه ستاد حقوق بشر باید ارتقا یابد.

 

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ستاد حقوق بشر حسب مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال 1384 ایجاد شد که به تائید مقام معظم رهبری هم رسیده و یک ستاد قوه قضائیه نیست بلکه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی ادامه داد: 5 وزیر عضو این ستاد هستند و برخی از مسئولان عالی قوه قضائیه و از شورای عالی امنیت ملی و همچنین از مجلس در این ستاد عضو هستند که یک ترکیب خوبی است.

 

غریب آبادی با بیان اینکه بهتر است ستاد شورای حقوق بشر با حضور روسای سه قوه شکل بگیرد، گفت: برای نقش آفرینی بیشتر باید هر سه قوه درگیر باشند، حضور هر سه قوه می تواند جایگاه این شورا را بسیار ارتقا دهد.

 

وی اظهارداشت: ما ورودمون به مباحث حقوق بشری فقط به مسائل حقوق بشر قوه قضائیه نیست بلکه ما در خصوص حقوق بشر در دستگاه های اجرایی و نهادهای اجرایی قصد ورود داریم که در داخل هم ورود کنیم و صرفا مدیریت بین المللی و حقوق بشر نیست.

 

باید بهره مندی از حقوق بشر تسهیل شود

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: باید بهره مندی از حقوق بشر تسهیل شود و همچنین فرآیندهایی که مخل بهره مندی مردم از حقوق خودشان است، شناسایی شود.

 

وی گفت: در رویکرد تهاجمی منظور این نیست ما فقط در حقوق بشر حقوق بشر کشورهای غربی را رصد کنیم و موضع گیری کنیم بلکه آن یکی از ابعاد کار ماست، بعدی که کم به آن پرداخته شده است.

 

غریب آبادی افزود: کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند خودشان ناقضان اصلی حقوق بشر هستند، اگر کشوری مثل ما به این وضعیت نپردازد و رصد نکند و این مباحث و مسائل را برجسته نکند چه کشوری می تواند این کشورهای مدعی را برجسته کند، ایران ذیصلاح ترین کشور در این زمینه است.

 

وی ادامه داد: تعاملات سیاسی به قدری پیچیده است که برخی از کشورها ملاحظه خواهند کرد ولی ما کشوری مستقلی هستیم و این ملاحظات را نداریم.

 

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: یک بعد دیگر از رویکرد تهاجمی، رصد حقوق بشر در کشورهای غربی و مدعی است و برحسته کردن آن و مطالبه گری در این حوزه و پیگیری نقض حقوق ایران است.

 

وی با بیان اینکه ما کشوری هستیم که از ابتدای انقلاب تا کنون آماج انواع نقض های حقوق بشری قرار گرفته ایم، افزود: بیش 17 هزار قربانی ترور داریم که عمدتا مردم عادی و بی گناه هستند.

 

گسترده ترین تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران اعمال شد

غریب آبادی خاطرنشان کرد: گسترده ترین و ظالمانه ترین تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران اعمال شده که اگر ما خسارات مادی و معنوی این را احصا کنیم شاید نتوانیم به یک عدد و رقمی برسیم.

 

وی اظهارداشت: ایران در این 3.5 سال گذشته با خروج رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای بیش از 50 میلیارد دلار در حوزه فروش نفت خسارت دید.

 

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: اینکه تحریم ها چقدر جان مردم عادی را به خطر انداخته و سایر مسائل دیگر و تحریم ها برای بروز رسانی قطعات و هواپیما از دیگر مسائلی است که باید جایی طراحی و برنامه ریزی و پیگیری شود.

 

رویکرد ما در حوزه حقوق بشر به جز تهاجمی یک رویکرد تعاملی است

وی افزود: رویکرد ما در حوزه حقوق بشر به جز تهاجمی یک رویکرد تعاملی هم دارد یعنی اینکه هم ساختارهای اشتباه را شناسایی و رفع کنیم.

 

غریب آبادی در خصوص مهمترین پرونده امور بین الملل قوه قضائیه، گفت: مهمترین پروند، پرونده ترور شهید سلیمانی است که از بعد حقوقی باز شده و اولین جلسه استماع آن 13 دی ماه در سالروز شهادت ایشان برگزار شد.

 

وی افزود: یک پرونده کیفری هم در دادسرای امور بین الملل تهران باز شده و با عراق یک کمیته تحقیق مشترک تشکیل شده و تا کنون مذاکرات دو دور این کمیته در بغداد و ایران برگزار شد و دور سوم در دهه سوم بهمن ماه در بغداد برگزار می شود، بعد از آن دادسرای امور بین الملل ما کیفرخواست را صادر و برای رسیدگی به دادگستری تهران ارسال خواهد کرد.

 

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: در حوزه پرونده ترور شهید سلیمانی، جمهوری اسلامی بررسی استفاده از ظرفیت های دیگر را هم در دستور کار دارد و با دستگاه های زیربط در نهاد ریاست جمهوری هماهنگ شده بررسی ها را تسریع کنند تا به جمع بندی برسیم که آیا امکان رجوع به نهادهای حقوق بین المللی مثل دیوان بین المللی دادگستری را داریم یا نه و یا اینکه امکان طرح دعوا در محاکم داخلی آمریکا را داریم یا نه اینها باید دقیقا بررسی شود.

 

تشکیل ۸۰ پرونده از سوی خانواده های شهدای مدافع حرم در راستای ترور شهید سلیمانی

وی اضافه کرد: از بعد حقوقی نیز یک پرونده از سوی برخی از شاکیان خصوصی که بیشتر خانواده های شهدای مدافع حرم هستند تشکیل شده که اعتقادشان بر این بوده که ترور شهید سلیمانی باعث خسارات روحی، مادی و روانی به خانواده ها در ایران هم شده و 70 تا 80 پرونده در حدود 2 هزار و 500 تا 3 هزار نفر شکایتی در شعبه 55 داگستری تهران طرح کردند که اولین جلسه آن برگزار شده است.

 

غریب آبادی خاطرنشان کرد: رای پرونده حقوقی شهدای ترور هسته ای سه شهید و یکی از دانشمندان هسته ای که ترورشان ناموفق بود صادر و رسیدگی شد و یک پرونده هم برای اجحاف حقوق زندانیان است که یکی از ایرانیان زندانی بعد از پیگیری های زیاد آزاد شد.

 

وی گفت: ما تشویق می کنیم تمامی ایرانیانی که مورد اجحاف کشورهای آمریکای و غربی قرار گرفته اند مراجعه کنند و دعوای خودشان را ثبت کنند تا رسیدگی شود.

 

بیش از ۱۳ میلیارد دلار علیه آمریکا حکم صادر شد

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر افزود: پرونده زندانیان سیاسی از استان های مختلف مربوط به قبل از انقلاب و طرح شکایت بیش از 50 نفر علیه آمریکا از دیگر پرونده ها است که بیش از 13 میلیارد دلار از سوی قاضی برای این 53 نفر حکم صادر کرد.

 

وی ادامه داد: پرونده کودکان پروانه ای که به دلیل نرسیدن دارو جانشان در خطر افتاد در یک ماه قبل هم به رای رسید.

 

غریب آبادی با اشاره به حمایت از حقوق ایرانیان خارج از کشور، گفت: به طور رسمی 4 میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که مشکلات متعددی دارند، برخی از اینها زندانی هستند.

 

وی با بیان اینکه سه هزار و 700 ایرانی در خارج کشور زندانی هستند، افزود: این افراد مشکلات مختلفی دارند که برخی از این مشکلات حقوقی و قضایی است و برخی هم در حوزه های ثبت اموال و نظام وظیفه و غیره است.

 

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: یکی از برنامه های ما حمایت از حقوق ایرانیان خارج از کشور و رسیدگی به معضلات حقوقی و قضایی آنان است.

 

کد خبر 1137325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha