آب آشامیدنی با طعم گل در روستای «چرمه» سرایان

مشکل کم آبی در مواقعی که مخزن و یا شبکه بی آب شده و دو بار نسبت به پرآب کردن آن اقدام می شود به دلیل رسوبات داخل مخزن، به محض باز کردن شیر آب، آب گل آلود همانند شیرکاکائو در شیرهای آب روستای «چرمه» مواجه می شوند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: پروژه آبرسانی به ۱۳ روستاهای کوهپایه ای سرایان، در سال‌های اخیر به قصه ای پرغصه برای اهالی دو روستای پایانی به ویژه «چرمه» تبدیل شده است. با گذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه، اهالی دو روستای ییلاقی چرمه و سراب به تحقق آن در سال جاری هم خوش‌بین نیستند.

 


یکی از اهالی روستای «چرمه» با انتقاد از اجرای لاک پشتی طرح انتقال آب در قالب مجتمع آبرسانی «چرمه - نوده» گفت: مردم روستای چرمه در بیشتر ایام سال از آب آشامیدنی سالم بی بهره اند.

 


«علی حسینی» با بیان اینکه روستای چرمه از ظرفیت‌های گردشگری مناسبی برخوردار است؛ نبود آب آشامیدنی را مانع بزرگی در این مسیر عنوان و اظهار کرد: اوضاع تامین آب آشامیدنی روستای چرمه به حدی بغرنج است که در بیشتر ساعات شبانه روز، اهالی با بی آبی یا کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 


وی تصریح کرد: مشکل کم آبی در مواقعی که مخزن و یا شبکه بی آب شده و دو مرتبه نسبت به پرآب کردن آن اقدام می شود به دلیل رسوبات داخل مخزن به بحران تبدیل شده و اهالی روستا به محض باز کردن شیر آب، با صحنه وحشتناک آب گل آلود همانند شیرکاکائو در شیرهای آب مواجه می شوند.

 


به گفته این اهالی، روستای چرمه علاوه بر مشکل کم آبی با مشکل بدآبی هم دست و پنجه نرم می کند.

 


«مهدی صمیمی راد» از دیگر اهالی روستای چرمه نیز به خبرنگار شبستان گفت: در فصل زمستان مشکلات آب خیلی برای اهالی محسوس نیست ولی در فصل نوروز و دیگر ایام سال به ویژه ایام محرم و برداشت گل زعفران، مشکل کم آبی و بدآبی همواره اهالی را آزار می دهد تا حدی که بیشتر فعالیت‌هایشان از جمله استحمام را در مرکز شهرستان انجام می دهند.

 


یکی از اهالی روستای چرمه به روند طولانی عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی روستاهای کوهستانی شهرستان سرایان اشاره می کند و در گفتگو با خبرنگار شبستان می‌گوید: کندی در اجرای طرح در سال‌های گذشته روند مهاجرت از این مناطق را شدت تسریع بخشیده و اهالی این روستاها با گذشت ۱۵ سال از آغاز پروژه احداث مجتمع آبرسانی چرمه و نوده همچنان خواستار تامین آب هستند.

 


وی همچنین از تحصیل حدود ۱۰۰ دانش آموز در مدارس روستای چرمه می کند و می‌گوید: این جمعیت دانش آموزی حکایت از حضور قشر جوان در روستا دارد که اگر برای تامین مهمترین نیاز زندگی آنها یعنی آب اقدام نشود به طور قطع رفتن را بر ماندن ترجیح خواهند داد.

 


«رضا صادقی» تغییر شرایط جدید آب و هوایی را یادآور می شود و می افزاید: تسریع در تکمیل پروژه آبرسانی باعث تثبیت جمعیت و افزایش روند مهاجرت معکوس به روستا می شود.

 


وی تامین آب سالم و بهداشتی را از نیازهای اولیه هر دیار عنوان و اظهار می کند: نبود و یا کمبود آب بهداشتی و طولانی شدن اجرای پروژه احداث مجتمع آبرسانی هر روز بر وسعت مشکلات می افزاید.

 


«ابراهیم ناصری» مسئول شورای اسلامی روستای چرمه با گلایه از روند کند اجرای پروژه می گوید: این پروژه به نام چرمه آغاز ولی در واقع به کام ۱۱ روستاهای مستقر در این محور کوهپایه ای رقم خورد.

 

وی گلایه های اهالی روستا درخصوص مشکلات آب آشامیدنی به شورای اسلامی را یادآور شد و اضافه کرد: سال‌هاست که مسئولان قول بهره برداری در دهه فجر و یا هفته دولت می دهند ولی اهالی به بهره برداری از این طرح حیاتی در سال جاری نیز خوش‌بین نیستند این درحالی است که در آغاز اجرای طرح، افق ۵ ساله را برای تحقق طرح پیش بینی کردند.

 


وی از وعده های بدون عمل مسئولان و به امروز و فردا موکول کردن اجرای طرح انتقاد و تصریح کرد: علی رغم تکرار این وعده ها و تعیین چندین افق برای اجرای طرح، از تحقق آن خبری نیست.

 


وی مشکلات کمبود اعتبار و نقدینگی پیمانکار و تعطیلی کارگاه، به دلیل نقد نشدن صورت وضعیت های پیمانکار را متذکر شد و افزود: با ادامه این روند، احتمال رها کردن طرح توسط پیمانکار هست و در حال حاضر کارگاه اجرای طرح نیمه تعطیل است.

 


مسئول شورای اسلامی روستا تعلل مسئولان برای تامین آب خوردن اهالی را قابل توجیه ندانست و گفت: اجرای طرح گازرسانی به روستا در زمان کوتاه عملیاتی و مورد بهره برداری اهالی قرار گرفت در حالی که اهمیت تامین آب آشامیدنی سالم از گاز هم بیشتر است.

 

به گفته وی طولانی شدن اجرای طرح، صبر اهالی دو روستای پایانی سراب و چرمه را لبریز کرده است.

 


وی با بیان اینکه در واقع بیشترین رنج در خصوص آبرسانی را اهالی این روستا با ۱۵ سال انتظار متحمل می‌شوند، می افزاید: طولانی شدن پروژه دور از انصاف و ظلمی آشکار به مردم این دو روستا است.

 


«محمد علی حقدادی» مدیر آب و فاضلاب شهرستان سرایان در پاسخ به مشکلات این روستاهای کوهستانی در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: در راستای احداث مجتمع آبرسانی «چرمه و نوده» تاکنون برای آبرسانی به ۱۱ روستای مستقر در طرح بالغ بر ۹ میلیارد تومان هزینه شده و حدود پنج میلیارد تومان اعتبار دیگر برای اتمام طرح نیاز است تا بقیه روستاهای مستقر در این طرح از جمله چرمه و سراب از آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند.

 


وی با بیان اینکه کار اجرای پروژه توسط دو پیمانکار دنبال می شود، افزود: به دلیل بارش باران و برف و حجم بالای خاکبرداری، کار عمرانی در مناطق کوهستانی با مشکل مواجه است.

 


مدیر آب و فاضلاب شهرستان در ادامه بیان کرد: پرژه مجتمع آبرسانی چرمه نوده تا آخر سال جاری به سرانجام نمی رسد و اظهار امید واری کرد با تامین به موقع اعتبارات در تابستان سال آینده شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم.

 


وی این پروژه را از پروژه های اصلی و اولویت دار شهرستان برشمرد که با بهره برداری از آن پرونده آبرسانی به نقاط شهری و روستای شهرستان بسته خواهد شد.

 


وی به اتمام خط انتقال روستای سراب هم اشاره کرد و از شروع احداث مخزن ذخیره پروژه خبرداد و گفت: بهره برداری از آب آشامیدنی روستای «چرمه و سراب» به دلیل احداث مخزن به صورت همزمان امکان پذیر خواهد بود.

 

وی اجرای خط انتقال آب از روستای سراب به چرمه به میزان ۶ کیلومتر را متذکر شد.

 

«حقدادی» در پاسخ به گل آلود بودن آب مصرفی روستای چرمه تصریح کرد: با نمونه برداری و آزمایش‌های انجام شده، مواردی مشاهده نشده است ولی این موضوع در پی آب گیری شبکه از طریق آب قنات را محتمل دانست.

 


مدیر آبفای سرایان تامین مرتب آب شرب روستا از طریق تزریق به شبکه را از وظایف این اداره برشمرد و گفت: آب مورد نیاز سراب و چرمه از طریق دو ساعت آب قنات و نیز تانکر سیار تامین می شود و در تابستان در اوج مصرف، مناطق بالادست روستا با افت فشار مواجه هستند که طبیعی است.

 


به گفته وی مخزن جدید در قسمت بالادست چرمه احداث و مشکل افت فشار برای همیشه در این دو روستا رفع خواهد شد.

 


وی ادامه می دهد: از مجموع ۱۳ روستای کوهپایه ای شهرستان در طرح آبرسانی مجتمع آبرسانی «چرمه، نوده» تاکنون ۱۱ روستا از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

 

 

 

 

کد خبر 1137395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha