ولایت مداری از فضائل ویژه حضرت ام البنین (س) بود

حجت الاسلام شیرازی گفت: ولایت مداری از فضائل ویژه حضرت ام البنین (س) بود و با شنیدن خبر شهادت فرزندانشان در کربلا فرمودند که فرزندانم و هر آنچه زیر آسمان کبود است به فدای حسین باشد.

حجت الاسلام «سید مرتضی شیرازی» با تسلیت وفات حضرت ام البنین (س) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، گفت: حضرت ام البنین (س) شخصیت کم نظیری در ابعاد مختلف داشتند و نام مبارک ایشان، فاطمه فرزند «حزام بن خالد» بود و از قبیله بنی کلاب بودند.

 

کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه در رشته فقه و حقوق افزود: حضرت ام البنین (س) از زنان صدر اسلام و بانویی ادیب و شاعری فصیح و از خانواده ای ریشه دار و دلاور بودند.

 

دکترای دانشگاه ادیان و مذاهب قم اضافه کرد: «عامر ابن مالک»، جد مادری ایشان که هم عصر پیامبر (ص) بود آنچنان شجاع بود که به وی ملاعب الاسنه (کسی که نیزه ها را به بازی می گیرد) می گفتند و از این جهت ایشان نیز بانویی شجاع و آشنا با فنون رزمی و جنگی بوده است.

 

وی با اشاره به فضایل این بانوی والا مقام بیان کرد:  یکی از مهم ترین فضیلتهای حضرت ام البنین (س)، لیاقت همسری با مولا امیرالمومنین علیه السلام است و آن حضرت بعد از شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به عقیل فرمودند: «زنی را برایم جستجو کن که از خانواده ای نجیب و شجاع باشد و برایم فرزندانی شجاع و قهرمان بیاورد تا سالار شهیدان را در کربلا یاری کنند» و عقیل نیز گفت: «با فاطمه دختر حزام کلبی ازدواج کن که در میان عرب شجاع تر از پدرانش وجود ندارد».

 

حجت الاسلام شیرازی ادامه داد: فداکاری نسبت به اهل بیت پیامبر (ع) از دیگر فضایل ایشان بود و حضرت ام البنین (س) توجه به اولاد پیامبر (ص) را فریضه ای دینی برای خود می شمرد زیرا خداوند در کتابش به محبت خاندان رسول الله (ص) امر کرده و ایشان که این عظمت را درک کرده بودند حق آنان را ادا می کردند.

 

وی اضافه کرد: اهل بیت (ع) نیز برای ایشان جایگاهی والا قائل بودند تا جایی که حضرت زینب کبری (س) پس از واقعه کربلا و رسیدن به مدینه به دیدار حضرت ام البنین (س) رفت و شهادت چهار فرزندانش را به ایشان تسلیت گفت و همچنین در اعیاد برای عرض تسلیت نزد ایشان می رفتند.

 

کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه در رشته فقه و حقوق تصریح کرد: ولایت مداری از فضائل ویژه حضرت ام البنین (س) بود و زمانی که بشیر از کربلا برگشت و خدمت حضرت ام البنین (س) رسید و خبر شهادت فرزندانشان را یکی یکی به ایشان می داد، حضرت ام البنین (س) هر بار می فرمودند که «از حسین چه خبر؟ فرزندانم و هر آنچه زیر آسمان کبود است به فدای حسین» و وقتی خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنیدند با آهی سوزان گفتند که «بشیر با این خبر بندهای دلم را پاره کردی» که این اوج معرفت و ولایت مداری حضرت ام البنین (س) نسبت به امام زمانش را نشان می دهد.

 

وی افزود: ایشان همچنین شاعری فصیح و اهل فضل و دانش بودند و زمانی که زنان به خاطر سوگ فرزندانش به حضرت ام البنین (س) تسلیت می گفتند، در جواب آنها در قالب شعر این چنین سرودند که «ای زنان مدینه دیگر مرا ام البنین نخوانید که با این نام مرا به یاد شیران بیشه شجاعت می اندازید، مرا فرزندانی بود که به خاطر آنها مرا مادر پسران می گفتند ولی اکنون دیگر برای من فرزندانی نیست».

 

حجت الاسلام شیرازی اضافه کرد: از ویژگی های مهم اشعار حضرت ام البنین (س)، توجه به رویدادهای سیاسی زمان و مسائل مربوط به آن است و ایشان پس از واقعه عاشورا با استفاده از هنر مرثیه خوانی توانست ندای مظلومیت و حق طلبی حماسه آفرینان کربلا را به گوش نسل های آینده برساند و مردمان غفلت زده را بیدار کند.

 

وی حضرت ام البنین (س) را پرورش دهنده پرچمدار کربلا دانست و گفت: سِمَتِ مادری، برای شخصیتی همچون عباس ابن علی (ع) که پرچمدار صحرای سوزان کربلا بود، افتخار بزرگی است که نصیب بانوی شایسته ای همچون ایشان شده است، فرزندی همچون ابوالفضل العباس (ع) باید در دامان مادری پاک طینت و نیکو سیرت پرورش یافته باشد که چنان رشادت ها و شجاعت های بی نظیری را از خود بر جای گذارد که تاریخ همتای ایشان را به خود ندیده یا به ندرت دیده است.

 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: صبر بی نظیر حضرت ام البنین (س) ستودنی است و مورخان نوشته اند روزی که امیرالمومنین علیه السلام، عباس را در دامن خود گذاشت، آستینش را بالا زد و در حالی که به شدت می گریستند، بازوانش را می بوسیدند که حضرت ام البنین (س) حیرت زده شدند و از امام علت را جویا شدند و امام علی (ع) جریان شهادت حضرت عباس (ع) را در رکاب برادر توضیح دادند.

 

وی افزود: حضرت ام البنین (س) نیز گریستند و در عین حال عظمت ایمان خود را نشان داد و با صبر و بردباری خدا را سپاس گفتند که فرزندش فدایی سبط و نوه گرامی رسول خدا (صلی الله و علیه و آله) و ریحانه ایشان خواهد شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین شیرازی اضافه کرد: آنچه بیان شد نمونه ای از فضائل حضرت ام البنین (س) بود که به همین مقدار هم قانع کننده است تا لازم باشد انسان در مقابل بانویی این چنین والا مقام، سرِ تعظیم فرود آورد.

 

وی گفت: حضرت ام البنین (س) در زمان خود یکی بود و بس، اما نمادی شد برای مادران و همسران عصر حاضر تا ایشان را الگویی برای فداکاری ها و رشادت های مادرانه و همسرانه خود بدانند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: همان گونه که احترام شخصیت کم نظیری مانند حضرت ام البنین (س) به خاطر رشادت ها، جان فشانی، و دلاور پروی هایشان بر ما لازم است، تکریم و احترام بانوانی که فرزندانی رشید در دامن خود پرورش داده و تقدیم اسلام کردند همچون مادران و همسران معزز شهدا و مخصوصا مادر و همسر سردار دلها، شهید سپهبد قاسم سلیمانی نیز بر همگان لازم و ضروری است.

کد خبر 1137904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha