جامعه اسلامی بدون رفع آسیب های اجتماعی محقق نمی شود

وزیر کشور با اشاره به اهمیت پرداختن به مشکلات اجتماعی و حل و فصل آن گفت: جامعه اسلامی مملو از فضایل و کمالات انسانی بدون رفع آسیب های اجتماعی محقق نمی شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور در دومین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به اهمیت پرداختن به مشکلات اجتماعی و حل و فصل آن گفت: مسایل و آسیب های اجتماعی از جمله فوری ترین، مهمترین و اولویت دارترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود. وی افزود: موضوع آسیب های اجتماعی نیاز به نگاه علمی و دقیق دارد که می توان به صورت نقطه ای و سراسری آن را مورد بررسی قرار داد.

 

وزیر کشور عنوان کرد: آسیب های اجتماعی جغرافیامند است و گستره ملی و بلکه جهانی آن مفاهیم مشترک بین کشور ما و سایر ملل های جهان را ایجاد می کند. وی عنوان کرد: مسئله آسیب های اجتماعی از جمله مسایل با فوریت است چرا که تعلل در حل این مشکلات راه را سخت تر می کند. اصولا آنچه که زیربنای تمام حرکت های اصیل اجتماعی قرار دارد، همین چالش ها و مشکلات اجتماعی است.

 

وحیدی تصریح کرد: مسایل فرهنگی، اجتماعی و غیره یک مجموعه پیچیده درست می کنند که عوامل موثر آن همه موارد آسیب های اجتماعی را دربر می گیرد به همین دلیل حل چالش های اجتماعی موضوعی بسیار پیچیده است و نیازمند نگاه علمی و دقیق دارد، ضمن آنکه همه عوامل بروز مشکلات بر هم کنش دارند و این تاثیرات در صورت ترکیب شدن مشکلات جدیدی را پدید می آورند که مواجهه با آسیب های اجتماعی را سخت تر می کند.

 

وزیر کشور عنوان کرد: از طرف دیگر ما به دنبال تحول جامعه اسلامی هستیم، سخنی که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند. بر همین اساس جامعه اسلامی مملو از فضایل و کمالات انسانی است که آسیب های اجتماعی جامعه را بر نمی تابد. جامعه اسلامی بدون رفع آسیب های اجتماعی محقق نمی شود.

 

وزیر کشور اظهار کرد: ما از جهت رفع آسیب و پیشرفت اجتماعی به موضوع نگاه می کنیم چرا که پایداری تحولات در حوزه های دیگر منوط به ساماندهی تحولات اجتماعی است و چون همه آحاد جامعه را درگیر می کند، همه مردم در آن دخیل هستند.

 

وی افزود: لازمه قدرت یک کشور تحول اجتماعی است و اگر راجع به امنیت صحبت می کند، امنیت ملی بر مبنای امنیت اجتماعی بنا می شود. بر همین اساس امنیت اجتماعی لازمه تحقق امنیت ملی است و انسجام اجتماعی شرط امنیت ملی است.

 

وحیدی عنوان کرد: انسجام اجتماعی از مسیر هویت عبور می کند، هویتی که برای یک جامعه چند تکه با مملو از آسیب های اجتماعی محقق نمی شود؛ در واقع چنین جامعه ای نمی تواند نسل بارور و مترقی تربیت کند.

 

وحیدی عنوان کرد: وقتی به وحدت ملی توجه می کنیم در مسیر آسیب های اجتماعی دچار تزلزل می شود؛ بر همین اساس در مورد آسیب های اجتماعی باید گفت که همه ابعاد امنیتی، وحدت و انسجام ملی را دربر می گیرد.

 

وحیدی عنوان کرد: متاسفانه در طی چند سال اخیر به اندازه کافی به موضوع آسیب های اجتماعی پرداخته نشد. ما از خود و جامعه اسلامی ایران انتظار همین مقدار اندک آسیب های اجتماعی نسبت به سایر جوامع غربی را نداریم. شاید آمار طلاق ایران نسبت به برخی از کشورهای اروپایی اندک باشد اما در جامعه اسلامی ایران که ازدواج امری مقدس است، یک آسیب جدی تلقی می شود.

وی افزود: چطور خیرین مدرسه ساز در حوزه های متعدد فرهنگی در میدان حضور دارند ما باید در حوزه های آسیب های اجتماعی نیز خیرین اینچنینی داشته باشیم.

 

وحیدی عنوان کرد: در راستای حل آسیب های اجتماعی باید نظر دیگران را جلب و یک نهضت مواجهه صحیح عقلانی و جهادی با آسیب های اجتماعی پیش گرفت. امروز بحث از حلقه های میانی است که می تواند کارگشا باشد. پیدا کردن این مسئله خیلی مهم است. بر همین اساس از بزرگترین سرمایه کاربردی دینی که همان امر به معروف و نهی از منکر است برای حل آسیب های اجتماعی به خوبی استفاده نکردیم.

 

وی خاطرنشان کرد: ما ظرفیت ها و امکانات خوبی به خصوص در حوزه های دینی داریم که می تواند مشکلات و چالش های اجتماعی را حل و فصل کند. امیدوارم مردانه وارد میدان عمل شویم تا بتوانیم از طریق استفاده از این ابزارها آسیب های اجتماعی را به حداقل برسانیم.

کد خبر 1138091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha