لزوم بهره مندی از نسخه های اسلامی برای حل آسیب های اجتماعی

دبیر دومین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام بر استفاده از نسخه های اسلامی به جای نسخه های سکولار برای حل این آسیب ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، چند سالی است که با توجه به افزایش ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی مسئله آسیب های اجتماعی در ایران ابعاد نظری و علمی تازه ای یافته است. دغدغه مندان در حوزه فرهنگ و اجتماع با رویکردهای عملیاتی به دنبال یافتن راهکارهایی به منظور مقابله با این آسیب ها هستند اما به نظر می رسد عدم توجه به برخی از مباحث بنیادین و نظری سبب درک نادرست از میدان عمل و در نتیجه عدم کارایی و تشخیص بهنگام شده است. بر همین اساس دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با مشارکت علمی شماری از مراکز حوزوی و دانشگاهی با محوریت های مفاسد اخلاقی و اجتماعی، بحران جمعیت، آسیب های فضای مجازی، شیوع کرونا و پیامدهای آسیبی آن، طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی صبح امروز یکشنبه 26 دی ماه در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با بهره گیری از ظرفیت حوزه و دانشگاه در دو روز به میزبانی تهران و شهر قم برگزار می شود که تاکنون 120 مقاله ارسال و از میان آن 46 مقاله تایید و 36 مورد در کمیسیون های پنج گانه به بحث گذاشته می شود.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام غلامی، دبیر دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: پیش از شکل گیری پژوهشکده آسیب های اجتماعی در دانشگاه شاهد به اهتمام وزارت کشور مطالعات آسیب های اجتماعی در کشور هیچ جایگاهی نداشت.

 

وی افزود: پیش از این نگاه به حل چالش ها و آسیب های اجتماعی به صورت پراکنده و ملوک الطوایفی انجام شد اما پس از تاسیس پژوهشکده آسیب های اجتماعی در دانشگاه شاهد این مطالعات به صورت رسمی پیگیری شد.

 

حجت الاسلام غلامی عنوان کرد: به همت پژوهشکده آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد بالغ بر 30 پروژه تحقیقاتی بزرگ کلید خورد که هر کدام سرمایه عظیمی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به ارمغان می آوردند. علیرغم خلاهای اجتماعی با توجه به نیازهای فوری کشور قسمتی از ظرفیت پژوهشکده به فعالیت های کاربردی اختصاص یافت و پس از فعالیت 13 بسته پیشنهادی به رییس دولت سیزدهم ارسال شد که با رضایت رییس جمهور مواجه شد.

 

وی افزود: این بسته های پیشنهادی برای حل آسیب های اجتماعی جزء منویات مقام معظم رهبری بوده و در جلسات شش ماه و یک بار ایشان با مسئولان نظام عنوان می شود. بر همین اساس طبق منویات مقام معظم رهبری به جای استفاده از نسخه های سکولار به سراغ نسخه های اسلامی برای حل آسیب های اجتماعی برویم.

 

دبیر دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام تصریح کرد: خواهش دارم تا مسئولان حمایت های لازم را از پژوهشکده آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد داشته باشند چرا که این پژوهشکده به صورت ستادی عمل می کند و از همه ظرفیت ها استفاده کرده و این همایش به عنوان ویترینی از کارهای آن طی سال های اخیر بوده است.

 

 

کد خبر 1138139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha