ایران بالاترین سرانه را از نظر نیروی انسانی و نخبگانی دارد

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که در حوزه منابع انسانی بالاترین سرانه را دارد، گفت: مهترین دارایی و ثروت کشور منابع انسانی و نخبگان هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، سید محسن دهنوی در نشست خبری امروز یکشنبه 26 دی با اشاره به قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: مهمترین دارایی کشور ما و بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران منابع انسانی و نخبگان آن است و ما در این حوزه بالاترین سرانه را داریم. اگر ما نتوانیم از نیروی انسانی خودمان به درستی استفاده کنیم و بستر و شرایط کسب و کار را برای آنها فراهم نکنیم، قطعا نتوانسته ایم از این ثروت به خوبی نگهداری کنیم.

 

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاریخچه طرح تولید دانش بنیان اظهار داشت: این طرح در چهار تاریخ سال 99 اعلام وصول شد و چهار ماه پس از اعلام وصول آن گزارش شور اول در کمیسیون مطرح و کمیسیون های صنایع و آموزش به عنوان کمیسیون اصلی و چند کمیسیون دیگر به عنوان کمیسیون فرعی طرح بررسی آن را آغاز کردند. بیش از 120 جلسه کارشناسی با حضور فعالان علم و فناوری، وزارتخانه های صمت و علوم و همچنین فعالان زیست بوم کشور، کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه برگزار شد و این طرح در تاریخ 15 فروردین امسال کلیات اش در مجلس مصوب شد. طرح با نظر نمایندگان دو شوری شد و به کمیسیون برگشت. شش ماه کار کارشناسی بر روی آن انجام گرفت و بیش از 150 مورد از نظر نمایندگان در کمیسیون آموزش پالایش شد، در تاریخ 7 دی به صحن آمد و با موافقت نمایندگان به تصویب رسید.

 

وی با بیان اینکه در این طرح به بیش از 100 چالش دانش بنیان پاسخ داده شده است، اظهار داشت: ماده اول این طرح در رابطه با مشکلات و نیازهای کشور در شرایط تحریم و همچنین نبود ارز اشاره دارد و لیستی از نیازهای کشور در این ماده تدوین شده است و شرکت های دانش بنیان بتوانند در حوزه هایی که کشور در آن نیازمند است موارد را شناسایی کنند و اگر بتوانند در حوزه خود دست به تولید کالا بزنند و جلوی واردات و محصولات مشابه خارجی را بگیرند.

 

وی ادامه داد: ماده 2 این طرح در رابطه با ایجاد سازوکارهایی است که بتواند از فعالان اقتصادی در شرایط تحریم حمایت کند. ماده 4 آن نیز به حمایت های مالی از شرکت ها و موسسات دانش بنیان اشاره کرد و در ماده 5 بر بحث تجاری شدن دستاوردهای پژوهشی و ماده تاکید شده است. در ماده 6 نیز مصوب شده است که دستگاه ها زمین ها  و ساختمان های مازاد خود را برای فعالیت های فناورانه و دانش بنیان در اختیار جوانان و شرکت های این حوزه قرار دهند.

 

ادامه دارد

 

 

کد خبر 1138198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha