حلقه گمشده «برابری» در آمریکا/ آرزوی تحقق رویای «لوترکینگ» برای مسلمانان

هدفی که رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی آمریکا جان خود را فدای آن کرد محقق نشده و «برابری» هنوز حلقه گمشده ای برای مسلمانان،سیاهپوست ها و بسیاری دیگر از اقلیت ها در این کشور است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: «مارتین لوترکینگ»، رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی آمریکا که هر سال سالروز تولدش در ماه ژانویه جشن گرفته می شود در یکی از سخنرانی های معروفش گفت: وفاداری ما باید از نژاد، قبیله، طبقه و ملت ما فراتر رود.

واضح است هدفی که لوترکینگ جان خود را برای آن فدا کرد یعنی مشارکت کامل سیاسی و اقتصادی آمریکایی های آفریقایی تبار در ایالات متحده ، سزاوار توجه است.

از شکل های مختلف ساختاری نژادپرستی که تا به امروز ادامه دارد تا تلاش‌های تهاجمی برای لغو دسترسی به رأی‌دهی سیاهپوستان در ایالات سراسر آمریکا، می‌بینیم که مبارزه برای برابری هنوز کامل نشده است.

اما گروه های دیگری نیز وجود دارند که سزاوار توجه هستند : مسلمانان آمریکا.

این روزها همه شاهد افزایش تبعیض و حملات علیه شهروندان مسلمان هستند و بر همه واجب است که از دوستان، اعضای خانواده و همسایگان خود به عنوان آمریکایی دفاع کنند تا انها از حقوق کامل خود به عنوان شهروندان آمریکایی برخوردار شوند.

موسسه سیاست اجتماعی و تفاهم نشان می‌دهد که بین سال‌های 2016 تا 2020 از هر پنج مسلمان آمریکایی سه نفر گزارش کرده‌اند که تبعیض مذهبی را تجربه کرده‌اند و 42 درصد از والدین مسلمان گفته اند فرزندی داشته اند که در دوران تحصیل گذشته به دلایل مذهبی با قلدری و زورگویی مواجه شده اند.

یک نظرسنجی توسط مرکز تحقیقات روابط عمومی Associated Press-NORC که پیش از سالگرد حملات 11 سپتامبر انجام شد، نشان داد که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها دیدگاه‌های نامطلوبی نسبت به اسلام دارند که این در تضاد کامل با احساسات درباره مسیحیت و یهودیت است که اکثر پاسخ‌دهندگان دیدگاه مطلوبی نسبت به آن داشتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسلمانان هشت برابر بیشتر از پیروان دیگر مذاهب در فرودگاه‌ها و مصاحبه‌های شغلی تبعیض را تجربه می‌کنند.

این دیدگاه‌های منفی به فعالیت‌های سیاسی پوپولیستی و حتی نژادپرستانه تبدیل می‌شوند که برای محدود کردن مشارکت کامل مسلمانان در آمریکا  چه از نظر سیاسی و چه از نظر بیان مذهبی طراحی شده‌اند.

در همین راستا دادگاهی در ماه جاری به یکی از شهرهای می سی سی پی دستور داد تا پس از تاخیرهای مکرر و ادعاهایی مبنی بر تعصبات ضد مسلمانان در طول پروسه صدور مجوز، به مسلمانان اجازه ساخت یک مسجد جدید را بدهدو متاسفانه از این دست اتفاقات به طور مکرر در آمریکا روی داده است.

چند سال پیش جامعه اسلامی در نیوجرسی پس از شکایت از شهرک محلی، حق ساخت یک مسجد را به دست آورد و این در حالی بود که مقامات پس از سه سال و 39 جلسه دادرسی عمومی درخواست را رد کرده بود.

این در حالی است که در سال‌های اخیر، مسلمانان، یهودیان و سایر گروه‌های اقلیت با حملات فزاینده‌ای از سوی سازمان‌های افراطی راست‌گرا مواجه شده‌اند. و حتی عبادتگاه ها نیز هدف اقدامات مرگبار و بزدلانه تروریسم داخلی قرار گرفته اند.

این اتفاقات آنقدر عادی شده است که اغلب از توجه عموم دور می شود. ماه گذشته در آیووا دوربین های امنیتی در مرکز جامعه اسلامی النور تصاویر زنی را در حال تخریب ساختمان.  ضبط کردند.

در ماه نوامبر نیز قدیمی‌ترین مسجد سانفرانسیسکو  مورد حمله خرابکاران قرار گرفت.

هر اقدام تخریبی خنجری است برای جوامع صلح‌جوی مسلمان در سراسر ایالات متحده که خواهان چیزهایی مشابه سایر آمریکایی‌ها هستند: مشاغل مناسب، تحصیلات قوی برای فرزندانشان، محله‌های امن و توانایی انجام مناسک دینی خود بدون ترس و سرزنش. آنها لایق همه این چیزها کمتر از هموطنان مسیحی، یهودی، هندو، بودایی یا ملحد خود نیستند.

آمریکا روزی سرزمین برده داری و جدایی بود و اکنون در حال تبدیل شدن به سرزمین تبعیض های مذهبی است؛مهم ترین مسئله این است که آتش جنگ میان مسلمانان و غرب در حال شعله ور شدن است.

به این ترتیب بعید به نظر می رسد که سخنرانی تاریخی «رویایی دارم» از سوی  «مارتین لوترکینگ» که رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا بوده در نهایت در این کشور تحقق پیدا کند.

مارتین لوتر کینگ در این سخنرانی که در آن عبارت «رویایی دارم» تکرار می‌شد، درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی در آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند.

اما این شرایط هنوز هم موجب ناامیدی مسلمانان در آمریکا نشده است. آنها هنوز هم می خواهند که رویای لوترکینگ روزی در این کشور تحقق پیدا کند و به همین دلیل به دنبال راهی برای مقابله با انواع پدیده هایی هستند که نژادپرستی را در آمریکا ترویج می کند.

 به گفته تحلیلگران، یکی از راه های مقابله با ان روند در آمریکا پیوند میان ادیان و اتحاد آنها با یکدیگر است. این همکاری می تواند آسیب های برجای مانده از برتری طلبی سفیدپوست ها روی افرادی را که دارای رنگ، مذهب و نژاد متفاوت هستند، بهبود ببخشد.

 همکاری میان ادیان در مقابل خطراتی که مساجد، کلیساها و کنیسه ها را تهدید می کند،  می تواند کمک کند تا جوامع اقلیت در آمریکا این روزهای تاریک را با کمترین آسیب پشت سر بگذارند.

 به همین دلیل است که این روزها مساجد آمریکا تبدیل به اصلی ترین سنگرها برای مقابله با برتری طلبی سفیدپوستان با برگزاری نشست های میان ادیانی برای پیوند و اتحاد میان ادیان شده اند.

 مساجد در همه شهرها و ایالت های آمریکا از «سنت لوئیس » گرفته تا «راکفورد» و «ایلینویز» برنامه های پیوند میان ادیانی را برگزار می کنند تا شاید بتوانند خشونت هایی که اقلیت های مذهبی، قومی و نژادی را تهدید می کنند،کاهش دهند.

 دقیقا همانطور که مسلمانان هدف نفرت های حاصل از برتری طلبی های سفید پوست ها بوده اند، اعضای انجمن های یهودی، سیاه پوست و آسیایی نیز این نفرت را تجربه کرده اند؛ پس چه بهتر که به جای سکوت و یا مقابله جداگانه با این پدیده، شیوه اتحاد را در پیش بگیرند.

 این اتفاق پس از حمله به مسجد دارالفاروق در سال 2017 میلادی افتاد و اعضای جامعه بزرگ تر «مینه سوتا» در خطوط مذهبی، قومی و نژادی مختلف به کمک مسلمانانی آمدند که این حادثه آنها را شوکه کرده بود.

حالا این مساجد هستند که با تلاش های بی وقفه برای ایجاد پیوند میان ادیان، سردمدار مقابله با تروریسم سفید شده اند تا شاید بتوانند جامعه آمریکا را به رویایی که لوترکینگ در سر داشت، نزدیک تر کنند.

 مسئله مهم اینجا است که مشکل نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا تنها با تلاش های یکی از جوامع حل نمی شود. یک جامعه به تنهایی نمی تواند خشونت های حاصل از استفاده آزاد اسلحه را از بین ببرد، یک سیستم مهاجرتی عادلانه را ایجاد کند و حق رای را برای همه شهروندان آمریکایی، صرف نظر از نژاد، قومیت یا دین و مذهب آنها، محقق کند.

 اما اتحاد می تواند این مشکل را مرتفع کند. این همبستگی است که می تواند ایمان را به وادی عمل بکشاند، صدای افراد و جوامع منزوی شده با پیشینه های مختلف را تقویت کند و با هم افزایی صداهای متنوع، بسترهای سیاسی لازم را برای تحقق رویای لوترکینگ مهیا کند.

کد خبر 1138375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha