زبان هنر و تئاتر بهترین راهکار برای عمق بخش به معارف و ارزش های دینی است

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه نتقال و القاء مفاهیم ارزشی و دینی به زبان هنر به ویژه با تئاتر، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت، گفت: فعالیت فرهنگی و هنری خط مقدم ما در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، صبح امروز(۲۷ دی) در مراسم تجلیل  از اعضای گروه تئاتر فاطمیون، اظهار کرد: امروز ما در شرایطی هستیم که در محاصره شبیخون فرهنگی دشمنان قرار داریم، تحریم در مقایسه با شبیخون فرهنگی بسیار  متفاوت است، تحریم، مشکلات اقتصادی و گرانی، تورم و بیکاری را همه احساس می کنند ولی شبیخون فرهنگی آن گونه که باید، قبال لمس نیست و به صورت نرم در جامعه رسوخ می کند و در برخی مواقع نیز ما خودمان با آن همراه می شویم.

 

حجت الاسلام« الله نور کریمی تبار» با بیان اینکه جنگ نرم و شبیخون فرهنگی دشمنان برای تاثیرگذاری بر فرهنگ دینی و اسلامی و ارزش ها و باورهای نسل جوان انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز ظرفیت های زیادی خداوند متعال برای ما فراهم کرده که این ظرفیت ها قابل مقایسه با گذشته نیست و باید از این ظرفیت ها در قالب هنر برای نشر و ترویج ارزش های اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن استفاده کرد.

 

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه متون و محتواهای بسیار ارزشمندی از جمله رویداد غدیر، جریان سقیفه، زندگانی حضرت زهرا(س)، سیره ائمه اطهار(ع)، حادثه عاشورا و دفاع مقدس و سایر رویدادهای اسلام و انقلاب برای فعالیت های هنری از جمله تئاتر وجود دارد، گفت: ائمه اطهار(ع)، بزرگان دین و عالمان اسلامی تلاش کردند که اسلام ناب به ما برسد و  امروز ما وارث میراث گرانبها و ارزشمند اسلام ناب هستیم که  حاصل مجاهدت ها، خون پاک شهدا و قلم عالمان دینی است که جان خود را در راه نشر اسلام فدا کردند.

 

وی با بیان اینکه امروز فضای خوبی در کشور فراهم شده است، فضای لازم وجود دارد و باید نیروهای متعهد دینی و انقلابی پای کار بیایند که عمق بخشی لازم در ترویج و شناخت معارف و فرهنگ ناب اسلامی انجام شود تا در برابر تهاجمات فرهنگی و نرم دشمن، حرف برای گفتن داشته باشیم، برای تحقق این هدف، تبلیغ هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم لازم است که تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر اینکه انتقال و القاء مفاهیم ارزشی و دینی به زبان هنر به ویژه با تئاتر، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت، یادآور شد: تئاتر یک ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مخاطب برقرار می کند که می تواند عواطف و احساسات را نیز تحت تاثیر قرار دارد و زمینه ساز انتقال معانی و مفاهیم ارزشی به جامعه باشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: خلاء ای که در تئاتر دینی و آئینی استان داشتیم و کار بر زمین مانده ای  بود، گروه تئاتر فاطمیون آنرا از زمین برداشته و خوب درخشیده است، البته آغاز کار سخت است اما یک کار بزرگ و با یک مخاطب گسترده است و لازم است که از لحاظ محتوایی نیز با متخصصین فن در حوزه های مختلف تاریخی و دینی ارتباط برقرار شود که اتقان متن محتوای کار نمایشی به خوبی انجام شده و تقویت شود.

 

وی با بیان اینکه ما در برابر توان و ظرفیتی که خداوند متعال در نهاد ما قرار داده است، مسئول هستیم، ابراز کرد: در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جای کار و فعالیت های زیادی وجود دارد، امروز هزینه های زیادی در زمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی در سطح جامعه انجام می شود که می توان آگاهی بخشی لازم از طریق زبان هنر و تئاتر به جامعه و نسل جوان انجام شود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار یادآور شد: نقش نماز و فعالیت های دینی در مقابله با آسیب های اجتماعی در جامعه مغفول مانده است، امروز باید فرهنگ نماز و ذکر خدا در بین آحاد جامعه نهادینه شود، نظمی خاص و علی و معلولی بر جهان هستی حاکم است، در زندگی اجتماعی و فردی هم عوامل تاثیرگذار در پیشرفت و پسرفت جامعه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

 

امام جمعه ایلام گفت: زندگی اجتماعی و فردی ما در زندگی جمعی افراد جامعه تاثیرگذار است، ایمان و تقوای الهی موجب می شود که برکات زمین و آسمان ها به روی بندگان گشایش یابد، فعالیت گروه تئاتر و نمایش می تواند با بهره گیری از محتوای مناسب، جامعه را به سمت نماز و بهره گیری از معنویات سوق دهد.

 

وی افزود: هنرمند متعهد، دین دار  با تقوا می تواند زمینه ساز این جریان سازی در جامعه شود و معرفت دینی به جامعه و مخاطبان القاء شود، در این صورت اسباب و امداد خدایی نیز برای این امر  با حول و قوه الهی حاصل می شود و باید معنویت و فضای معنوی در بین اصحاب هنر نیز گسترش یابد.

 

امام جمعه ایلام یادآور شد: هدف از تشکیل  این جلسه تقدیر از زحمات این گروه هنری است، شما وارد عرصه ای شده است که نیاز امروز جامعه است، اگر دیروز بحث اعزام نیرو به جبهه و حضور در صحنه بود، امروز آموزش هنر، حضور در عرصه هنر و دفاع در عرصه فرهنگ با زبان هنر  لازم است و هنر دینی و اسلامی، خط مقدم فرهنگی ما در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است و با توکل به خدا این مسیر را ادامه دهید که خداوند نیز یاریگر شما خواهد بود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار در پایان از نهادهای و دستگاه های اجرایی و فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، آموزش و پرروش، صدا و سیما و رسانه ها خواست که پای کار بیایند که این گروه های تئاتر دینی در استان به خوبی شکل گرفته تا تاثیرگذاری لازم را در سطح کشور و جامعه داشته و فصل جدیدی در تاریخ هنر استان باز شود.

 

گفتنی است در پایان این مراسم  از اعضای گروه تئاتر فاطمیون که اجراهای ارزشمندی را در مناسب های ملی و مذهبی در سطح استان داشته اند، با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام تقدیر شد.

 

 

کد خبر 1138447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha