فرهنگ اولویت نخست کشور/تحقق شعار سال نیازمند اقدامات فرهنگی است

راستینه، نظام فکری مسئولان به حوزه فرهنگ را یکی از مهمترین چالش فرهنگی کشور دانست و گفت: در حالی که فرهنگ باید اولویت کشور باشد اما در حال حاضر جزو اولویت های دست چندم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «احمد راستینه» امروز (دوشنبه ۲۷ دی) در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان که در دفتر نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، لازمه تحقق شعار سال در خصوص مانع زدایی را نیازمند اقدامات فرهنگی دانست و اظهار داشت: الگوی مصرف، سبک زندگی، روحیه کار و نوع معیشت همگی بر پایه فرهنگ استوار است اما روند به شکلی است که فرهنگ را به حداقل ها تقلیل می دهیم.

 

نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای ارتقای شاخص های توسعه باید بر ارتقای شاخص های نیروی انسانی حرکت کرد.

 

راستینه با بیان اینکه فرهنگ حوزه مظلومی است، اظهار داشت: تا به حوزه فرهنگی به طور مثال عفاف و حجاب ورود پیدا می کنیم متهم به این می شویم که چرا به موضوعات مهم اقتصادی نمی پردازیم این در حالی است که همه این امور در جای خود مهم است و باید به آن پرداخته شود.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به طرح های کمیسیون نیز اشاره کرد و گفت: طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده که پنج ماه گذشته از ابلاغ قانونی آن می گذرد از مهمترین مصوبات مجلس به شمار می رود که دارای ۷۱ ماده می باشد و حمایت از خانواده را هدف گرفته که از جمله آن می توان به زیر پوشش رفتن بیمه تامین اجتماعی زوج های نابارور و افزایش وام ازدواج به ۱۵۰ میلیون تومان در سال آینده اشاره کرد.

 

راستینه ادامه داد: تصویب رتبه بندی معلمان، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون حمایت از جهش تولید مسکن و قانون حمایت از جهش تولید دانش بنیان از دیگر قوانینی است که در مجلس به تصویب رسیده و نقش مهمی در کاهش بیکاری و رونق تولید در کشور ایفا می کند.

 

وی به موضوعات اقتصادی در سطح ملی نیز اشاره کرد و گفت: از مهمترین موضوعات بودجه ۱۴۰۱ است که در سال های گذشته دولت با کسری بودجه مواجه می شد و چالش جدی این بخش به شمار می رود که تلاش شد در سال جاری با اصلاح ساختار بودجه بخشی از کسری برطرف شود اما همچنان با اصلاح جامع بودجه فاصله داریم.

 

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ رسیدیم که بی شک در سال آینده تورم را در پیش خواهیم داشت چراکه به ازای هر ۱۰ هزار میلیارد تومان ۲ درصد تورم در بودجه ایجاد می شود.

 

راستینه از ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت برای استان‌ها خبر داد و گفت: توزیع عادلانه اعتبارات از اهداف این صندوق است که برای سال ۱۴۰۱ استان ۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 

وی، خنثی سازی تحریم ها را از دیگر موضوعات مهم اقتصادی کشور مدنظر مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: مجلس تلاش کرد تا بودجه سال ۱۴۰۱ را به اما و اگر های برجام گره نزد و از سوی دیگر با تدوین مصوبه، اقدام راهبردی بر لغو تحریم ها تاکید کند که در همین راستا امروز مذاکرات به نقطه قابل قبولی در لغو تحریم ها نزدیک شده است و وزن بین المللی ایران در منطقه توان خود را افزایش داده و امروز صادرات نفت در شرایط خوبی قرار دارد.

 

نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس تلاش کرده تا ظرفیت های تورم زدایی بودجه را کاهش دهد، کارت الکترونیک مصرف خانوار را پیشنهاد داده است و تلاش کرده تا از خلق پول پرهیز تا قدرت خرید مردم تقویت شود.

 

راستینه در ادامه رفع بیکاری را از مهمترین برنامه ها و اولویت های استان برشمرد و گفت: تلاش ما بر این است تا در یک برنامه پنج ساله نرخ بیکاری در استان را به زیر ۷ درصد برسانیم.

 

وی همچنین تامین آب پایدار را از دیگر اولویت های چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و افزود: طرح آبرسانی بن به بروجن علاوه بر اینکه زیرساختی برای رونق اشتغال در استان به شمار می رود بلکه با اجرای آن آب شرب پایدار برای نیمی از جمعیت استان تامین می شود.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد: طی ۲ سال اخیر حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شده و ما معتقدیم با رفع مشکل آب استان بیکاری نیز کاهش می یابد.

 

راستینه خاطرنشان کرد: طرح آبرسانی بن به بروجن تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد و امید است تنش آبی در این استان به پایان برسد.

 

وی همچنین از پیشرفت ۶۰ درصدی راه آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد خبر داد و افزود: امسال ۳۷۵ میلیارد تومان و سال آینده ۲۷۵ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص داده شده است.

 

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه در انتصابات استان دخالتی ندارد، اظهار داشت: این در حالی است که چنانچه در این خصوص مورد مشورت قرار گیرم آنچه به صلاح استان باشد را پیشنهاد می دهم اما استاندار نسبت به عزل و نصب ها پاسخگو است.

 

راستینه در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: افزایش حقوق پلکانی برای بازنشستگان در نظر گرفته شده که پیش بینی می شود در لایحه بودجه سال آینده حقوق آنها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

 

نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی وظیفه نمایندگان مجلس را قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است دانست و افزود: در همین راستا قرارگاه های خدمت، رسانه و کادرسازی در دفتر نمایندگی ایجاد شده است.

 

کد خبر 1138581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha