دهکده فرش در چهارمحال و بختیاری راه اندازی می شود

رستمی، مهمترین برنامه برای فرش استان را راه‌اندازی دهکده فرش دانست و گفت: مقدمات ابتدایی این برنامه انجام شده و اداره کل راه و شهرسازی موافقت کرده تا زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در منطقه چالشتر برای این دهکده اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شهرکرد، «سجاد رستمی» امروز (سه‌شنبه ۲۸ دی) در نشست خبری با خبرنگاران این استان که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، افزود: ۳۰ مرحله از تولید پشم تا فروش و صادرات در دهکده فرش استان اجرا می‌شود و علاوه بر تولید فرش اهداف گردشگری نیز برای این دهکده تعریف شده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: دهکده فرش برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و امید می‌رود ارزش افزوده تولید فرش نصیب تولیدکننده شود.

 

رستمی از بافت ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ مترمربع فرش دستباف در استان طی سال جاری خبر داد و گفت: این میزان فرش از سوی ۱۰۰ هزار بافنده در استان بافته شده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: این استان اگرچه دارای ۱۰۰ بافنده است اما در حال حاضر اطلاعات ۵۲ هزار بافنده در استان ثبت شده و دارای کارت شناسایی هستند.

 

رستمی با بیان اینکه در این استان چهار نوع فرش بافته می‌شود، تصریح کرد: فرش بختیاری که زیرشاخه زیادی دارد و برند آن ثبت جهانی شده است از مهمترین فرش‌های بافته شده در استان به شمار می‌رود.

 

رستمی ادامه داد: فرش یلمه داریم که ثبت ملی شده است و امید است به زودی آن را ثبت جهانی کنیم که بیشتر در بروجن بافته می‌شود، فرش گبه شهرستان اردل و فرش نایین که بیشتر در لرگان بیشتر بافته می شود از دیگر انواع فرش‌های بافته شده در استان است.

 

وی با بیان اینکه مجتمع‌های فرش بافی در استان غیرمتمرکز هستند، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ واحد طراحی و هشت واحد قالیشویی در استان فعال است.

 

رستمی، مهمترین مشکل فرش استان را موانع صادرات دانست و گفت: علاوه ‌بر آن بسیاری از بافندگان استان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندارند که با حمایت‌ هایی که در نظر گرفته شده امید می‌رود جمعیت بیشتری از بافندگان استان زیرپوشش این بیمه قرار گیرند.

 

کد خبر 1138943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha