۸۰ درصد افراد مقيم كمپ ‌هاي ترك اعتياد به مواد مخدر تركيبي معتاد هستند

گوهری گفت: ميزان پاكي در بين افراد مقيم كمپ‌ها اعم از اختياري و اجباري تا زماني كه در مركز حضور دارند صد در صد است اما تعدادي از آنها پس از خروج از كمپ، در فواصل مختلف پس از ترك مصرف، لغزش مي‌كنند و به مصرف باز مي‌گردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «امير گوهری» در جمع خبرنگاران با بيان اينكه معتادان به مصرف مواد مخدر سنتي، مشكل چنداني براي ترك ندارند گفت: اين گروه از معتادان پس از سم‌زدايي كه معمولا بين سه تا ۱۰ روز طول مي‌كشد مي‌توانند ترخيص شده و بقيه‌ي دوران بازتواني را در كنار خانواده و در انجمن‌هاي خودياري معتادان سپري كنند.

 

مسئول پيشگيری و درمان اعتياد بهزيستي خراسان رضوی ضمن تأكيد بر اينكه در لغزش پس از ترخيص، هيچ اطلاعات قابل اتكايي وجود ندارد گفت: بهزيستي،‌ اعتبار، نيروهاي انساني و امكانات پيگيري وضعيت اين گروه از ترخيص‌شدگان را ندارد و بنا بر اين هر گونه آماري از ميزان لغزش يا پاكي از آنها، ناشي از حدس و گمان است و هيچ اطلاعات موثقي در اين زمينه نداريم.

 

وی با اشاره به معتادان صنعتي خاطر نشان كرد: مشكل اصلي در معتادان صنعتي اين است كه درمان اين بيماران به دليل وابستگي شديد به مواد صنعتي، دشوار مي‌باشد، در صورتي كه فرد از نظر شخصيتي و جسمي رواني قبل از مصرف مواد صنعتي، مشكلاتي داشته باشد مصرف مواد صنعتي مي‌تواند آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به فرد وارد نمايد.

 

گوهری اظهار داشت: در ۵۶ كمپ اختياري در استان خراسان رضوي حدود ۱۵۰۰ معتاد حضور دارند كه در بين آنها كمتر از ۱۰ درصد معتاد مواد سنتي هستند و بقيه به سوء مصرف مواد صنعتي يا تركيبي اعتياد دارند.

 

مسئول پيشگيری و درمان اعتياد بهزيستي خراسان رضوی با بيان اينكه هر معتاد خودمعرف بايد يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان شهريه ماهانه به كمپ بپردازد گفت: تمام شهريه از خود معتاد و خانواده‌اش دريافت مي‌شود مگر اينكه با شواهد كافي و مدارك مثبته معلوم شود كه خانواده استطاعت مالي ندارند و بدين ترتيب از يارانه بهزيستي استفاده مي‌كند.

 

وی گفت: در ۱۰ ماه گذشته ۲۵۰ ميليون تومان در خراسان رضوي براي يارانه اين معتادان از سوي بهزيستي پرداخت شده است به طور ميانگين هر معتاد روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزينه اعتياد دارد كه در نتيجه‌ي اين مصرف‌، يا بايد خانواده خود را تحت فشار بگذارد و يا دست به اقدامات مجرمانه بزند.

 

گوهری با بيان اينكه ميزان مصرف مواد صنعتي از ده سال قبل به اين طرف مرتبا در حال افزايش بوده است گفت: شيشه به دليل هزينه كم، مصرف ساده، بي‌بو بودن، نياز نداشتن به امكانات و فضاي خاص و نشئگي بالا، روز به روز طرفداران بيشتري در بين معتادان پيدا مي‌كند و به همين خاطر تخريب‌ها، آسيب‌ها و مشكلات فردي، خانوادگي و اجتماعي اين مصرف روز به روز بيشتر مي‌شود.

 

مسئول پيشگيری و درمان اعتياد بهزيستي خراسان رضوی گفت: بر اساس پروتكل‌هاي مراكز خود معرفي يا اختياري، حداكثر دوران اقامت معتاد در مراكز ماده ۱۵ سه ماه است در حالي كه بسياري از اين معتادان حتي در شش ماه و بيشتر هم به پاكي ماندگار نمي‌رسند و نياز به حمايت و ماندن در مركز دارند.

 

وی خاطر نشان كرد: چرخه بازتواني و توانمندسازي، يك چرخه‌ي طولاني مدت و پر هزينه است كه اگر بخواهيم هزينه‌هايي كه براي ترك و پاكي از سوي خانواده يا دولت انجام مي‌شود به هدر نرود بايد هزينه‌هاي توانمندسازي و بازتواني معتاد و خانواده‌اش را هم پرداخت كنيم تا اين چرخه كامل شود كه در حال حاضر ناقص است و پاك‌شدگان در ابتداي راه، رها مي‌شوند.

 

گوهری گفت: اگر بخواهيم ميزان پاكي ماندگار در بين ترخيص‌شدگان را رصد كنيم بايد امكانات، اعتبار مالي و نيروي متخصص مددكاري در اختيار داشته باشيم كه در حال حاضر اين امكان مهيا نيست.

 

مسئول پيشگيري و درمان اعتياد بهزيستي خراسان رضوی تصريح كرد: يكي از عوامل مؤثر در درمان و بازتواني اعتياد، اشتغال بيمار پس از ترك مركز مي‌باشد كه در اين زمينه، بيمار بايد آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي لازم را ديده و در محيط‌هاي سالم حتي بدون حقوق و دستمزد فعاليت حرفه‌اي داشته باشد كه به عنوان كاردرماني تلقي مي‌شود.

 

وی تأكيد كرد: در حال حاضر اين امكان بسيار ضعيف بوده و بيمار به دليل بيماري و نداشتن سرگرمي مفيد، مجددا به چرخه اعتياد باز مي‌گردد و عملا هزينه‌هايي كه براي درمان و سم‌زدايي او توسط خانواده يا بهزيستي يا ساير نهادهاي دولتي انجام مي‌شود به هدر مي‌رود.

کد خبر 1139186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha